CAT funkar ej på min FT-1000MP!

Bonazera

Well-Known Member
Hej alla! Jag behöver hjälp!
Får ingen kontakt med mitt loggprogram Logger 32 efter en tids radiotystnad och datorreparation.
Har seriell 9 pin kabel emellan.
Har testat alla kombinationer med portar och radioconfigurationer utan resultat.
Normalt ska CAT indikera kontakt på radion men den lyser inte.
Testat även med ny kabel.
Det funkade tidigare utan problem innan jag gjorde uppehållet.
Kan det vara fel i radion eller är det Logger 32?

Mvh SA4BJK/ Göran S.
 
Häromdagen samma problem med TS 2000.
Kopplade ner dator och trx.
Anslöt på nytt CAT kabeln mellan dator och trx.
Därefter starta upp trx och dator.
Helt plötsligt kontakt.
Glöm inte drivrutiner om du behöver sådant.
73
De Ulf
 
Tänk om det vore så enkelt!
OK, drivrutiner! Jag är tämligen dum med datorer, hur fixar man det?
 
Det är inte så att du har en annan serial-9 kabel än du haft tidigare? Har nämligen ett svagt minne av att vissa modeller av Yaesu har "Serial In"/"Serial Out" växlade på DB-9 jacket för CAT.
 
Det är inte så att du har en annan serial-9 kabel än du haft tidigare? Har nämligen ett svagt minne av att vissa modeller av Yaesu har "Serial In"/"Serial Out" växlade på DB-9 jacket för CAT.

Om det är fallet då finns så kallade 0-modem övergångar att köpa på K&Co och antagligen även hos Clas Ohlsson.
 
Seriella kabeln har suttit i radion hela tiden, däremot har den varit bortkopplad från datorn.
Osäker vilken port den suttit i men har testat alla + alla kombinationer mot Logger32!
Kabeln är med hane-hona, skall vara hona-hona men jag har en adepter i ena änden så det blir rätt.
 
Vilket operativsystem har du på datorn, ifall Windows, gå via kontrollpanelen - system - maskinvara - enhetshanteraren så kommer du se portar(com&LPT) och om com port finns och funkar..

- Det funkade ju innan datorstrulet!

/Sven.
 
Seriella kabeln har suttit i radion hela tiden .....
..... Kabeln är med hane-hona, skall vara hona-hona men jag har en adepter i ena änden så det blir rätt.
Är det samma kabel och adapter som du haft då det tidigare fungerat så torde inte felet vara där.

För egen del så hade jag en DB9-USB-kabel till min Yaesu FT1000MP Mark-V, sedan skaffade jag en Yaesu FT-847 och provade med samma DB9-USB-kabel men det fungerade inte! Började då kolla i manualerna till de två och såg att de hade "Serial In"/"Serial Out" skiftade i förhållande till varandra.
 
Prova att helt avinstallera com-porten i datorn (via enhetshanteraren) och ominstallera den igen.
Se sedan till att ställa in rätt porthastighet, troligen 4800 bps i ditt fall.
 
Last edited:
Det kan ibland bli så att tidigare drivrutiner lägger beslag på de lägre comports numren och
programmet får problem att öppna en ny, vissa program är begränsade till de lägre numren.

Lösningen är att göra så här, man blir förvånad när man ser hur många "gamla" drivrutiner
som ligger kvar dolda. OBS det räcker alltså inte att enbart aktivera visa dolda drivrutiner
i enhetshanteraren utan du måste gå omvägen via cmd-konsollen på det sätt som beskrivs.

Har du problem med den engelska texten så kan nog flera här hjälpa dig.
 
Mja, att avinstallera porten helt och sedan återinstallera den brukar oftast (inte alltid) räcka.
För det första blir porten resettad till sitt defaultläge (om någon parameter blivit ändrad)
För det andra blir eventuellt aktiva processer som lagt beslag på porten utan port och hamnar
i releaseläge då de endera söker en ny port, går ner eller kraschar.

Oavsett resultat släpps porten fri (!) och vid en krasch kanske du till och med får reda på vilken
process som orsakade problemen från början.

Dessutom, i Windows, blir du tillfrågad om du vill avinstallera enhetens drivrutin helt från datorn
när du avinstallerar porten. Gör det !
När du sen återinstallerar låter du datorns söka efter ny drirutin via Windows update, så om
det finns en nya drivrutin får du den installerad också. Hur som helst får du en ny fräsch kopia
av drivrutinen att jobba med.
 
Jag har varit med om att kommunikationsadaptrar
inte installeras på ett "uppfostrat" sätt. Dvs att dom krokar
dom använder sig av inte uppfattas av Micro$oft.

Den lösning som jag då fann var då att disabla M$-servicen och avinstallera den tjänsten,
installera adaptern med sin mjukvara, och därefter återenabla M$-servicen
som då hittade adaptern.

Efter en sådan manöver fungerade det...
 
Christian, jag talar inte om de drivrutiner som du kan se i enhetshanteraren utan gömda tidigare
använda som man inte får se men som ändå har bundit upp comports nummer. Du måste då först
sätta miljövariabeln "set devmgr_show_nonpresent_devices=1" och sedan starta enhetshanteraren i
samma "miljö" så du inte tappar värdet på miljövariabeln. Det är enda sättet att få se dessa och
naturligtvis avinstallera dem.

Denna "bugg" finns fortfarande delvis kvar i Win8, vad gäller Win10 är jag osäker på.
 
Aha, mittåt, då förstår jag dig Bengt. Och instämmer.

Min uppfattning (OT) av egen erfarenhet är att W10 är W8 med ny grafik och lite lullull...

Med andra ord en ME eller för den delen en Vista
 
Inga problem Christian. Som någon skrev om Win10 kontra Win8 "A pig with lipstick is still just a pig" :)
Men vänta så de får debugga det färdigt, kan hända att 10 blir anständigt om något halvår eller så.
 
Jag har Windows 7.
Idag har jag haft hjälp av en mer datorkunnig kompis.
Vi har testat inkopplingar igen, bytt seriell kabel, testat med ny kabel seriell-USB, provat med min andra radio FT 857 med originalkabel och drivrutiner till den, ansluten till USB på datorn, har även kört mot ett annat loggprogram och olika kombinationer i anslutningar, datormässigt har jag dålig koll vad han gjort men det var en hel del där, allt utan att få kontakt logg-radio!
Med detta gjort kan man väl konstatera att det knappast kan vara fel på mina Yaesu:n eller loggprogrammen, återstår datorn eller....?!

Ni är så duktiga och hjälpsamma men ibland förstår jag inte språket. Tack alla!
Jag står kvar på ruta ett, bara lite djupare nu!
 
Jag är lite osäker på vad det är du säger, låt oss spalta upp det lite.

1. kan du få kontakt med din radio från annat program, eller en med annan dator?
2. kan datorn styra en annan radio?

Det verkar som du styr radion från en USB/RS232 kabel, vissa av dessa kablar kan ha problem
att "styra ut" ordentligt, har du provat med en annan kabel?
 
1 + 2. Nej. Ingen kontakt mellan mina 2 radio till något utav de 2 loggprogram vi har testat.
Testat 3 olika RS232 kablar, en RS232-USB och även originalkabel FT857 till USB = Ingen kontakt radio-dator.
 
Vänta nu;

Du har 2 radio, ingen går att fjärrstyra ?

Du har provar både USB och COM-port, inget fungerar ?

Är du säker på att dina program fungerar ?

Du verkar ju har provat allt annat, har du provat att avinstallera och återinstallera programvaran ?
 
Back
Top