CAT- och ljukortsinterface till Kenwood

oby1

Well-Known Member
Jag jagar en CAT kabel till min Kenwood TS-850. Än så länge har jag bara hittat en del utländska sajter som säljer svindyra kablar. I hjälpen till Ham Radio Deluxe står ett interface beskrivet med ritning och allt till Kenwood. -Men det står också att den inte är testad! Det verkar finnas rätt mycket till iCom och även en del till Yaesu - men är vi verkligen så få Kenwoodägare som vill styra sin radio via datorn?

I denna, liksom i många andra ritningar, används kretsen Max232, för att greja optokopplingen. Men med den lite nyare kretsen Max233 behöver man visst inte lika många komponenter. Tyvärr hittar jag ingen ritning med denna just för Kenwood och jag vågar inte precis sätta ihop en på egen hand.

Finns det ingen i Sverige som säljer billiga CAT interface för Kenwood? Om inte så undrar jag om någon vet en fungerande ritning och komponentleverantör som säljer samtliga komponenter man behöver (förmodligen Elfa va?).

Tips på billiga ljudkortsinterface för att köra PSK31 mm är också av intresse - kanske finns det någon kombination med CAT, som kan köpas eller byggas?
 
Det interface vi använder till klubbens TS-450S är det som finns på sidan 17 i nedanstående PDF, Figure 10. Vi använder interfacet primärt för riggstyrning mot t.ex. N1MM och det fungerar OK. För att köra PSK använder vi ett annat hembyggt interface vet dock inte om det ovanstående fungerar till det.
http://www.ham-radio.ch/doc/Interfaces.pdf
 
Har jag missförstått kanske...

Tack för svaret!

Har surfat runt lite idag efter CAT-kablar till Kenwood. Det verkar finnas kablar för runt 20Euro som sägs ersätta Kenwoods IF-232. Dessa verkar vara rena kablar, d v s utan någon elektronik.

Det slog mig då att en ren CAT kabel (endast för att styra radions funktioner) kanske inte behöver någon optisk avskiljare och andra komponenter - och att det kanske bara är ljudkortsintefacet som behöver sådan elektronik. Kan detta stämma?

Jag har sett ritningen på sidan 17 i HRD manualen förr. Det verkar inte vara rätt kontakt för en Kenwood TS-850. Min Rigg har en 13 pinnars DIN (ACC2) och en 6 pinnars DIN (ACC1) för DSP-100 alt IF-232C. Verkar som om Kenwood använder lite olika kontakter beroende på modell. Vilken av mina ACC-kontakter jag ska använda vet jag inte helt säkert. På vissa sajter säger man ACC2 kontakten, men samtidigt ska kabeln ersätta IF-232 interfacet (som ju ska kopplas i ACC1). Här är jag en aning "lost" faktiskt.

Kanske är det enklast att köpa en Digimaster som verkar klara både radiostyrning och ha ljudkortsinterface: Kenwood CAT Interfaces

priserna här verkar överkomliga och interfacet har fått bra kritik på eHam. Erfarenheter någon?
 
Vet inte hur Kenwood har lagt upp det men jag kör med Yaesu och det går bra att köra med standard RS-232 kabel.
Kolla i manualen om kabeln ska vara rak eller inte. Hos Yaesu skiljer det sig från modell till modell.

73 de Magnus
 
TS-450 har en DIN kontakt på ena sidan för RS-232. Enligt manualen till TS-850 så är det ACC1 som gäller, "the optional IF-232C is connected here". Kolla här: RK3AWL -- PC <--> TCVR
 
Last edited:
Nix Pix

Så mycket vet jag att det inte funkar med en vanlig RS-232 kabel. Radion är från mitten av 90-talet och har ingen RS-232 kontakt, utan en 13 polig DIN kontakt, alt en 6 polig DIN. Tillbehöret som säljs (såldes!?) av Kenwood heter IF-232C.

G4ZLP (se länken i mitt tidigare inlägg) rekommenderar en CAT kabel de säljer för 22.99 Euro + deras Digimaster. Ett litet problem blir dock att det då krävs två com portar i datorn (om man inte väljer USB modellen) och kanske även problem med att samma port i radion måste användas (det framkommer inte på deras hemsida vilken kontakt som används på kabeln). Suck.. Jag får väl maila dem igen.

Ingen här som har en Kenwood från dessa år/kontakter som kör digitalt????
 
TS-450 har en DIN kontakt på ena sidan för RS-232. Enligt manualen till TS-850 så är det ACC1 som gäller, "the optional IF-232C is connected here". Kolla här: RK3AWL -- PC <--> TCVR

Inte så lätt att läsa den sidan om man inte kan ryska :). Bilden för kenwood visar i a f inte ACC1 kontakten på min Kenwood, för den har alla 6 pinnarna längst ner. Jag tror den som visas är för nya kenwoodmodeller.
 
Inte så lätt att läsa den sidan om man inte kan ryska :). Bilden för kenwood visar i a f inte ACC1 kontakten på min Kenwood, för den har alla 6 pinnarna längst ner. Jag tror den som visas är för nya kenwoodmodeller.

Bilden är inte på ryska :)
Om du tittar på kontakten mot radion så är den 5 polig såsom ACC1, alltså med stor sannolikhet så skulle detta funka. Se överst på den ryska sidan = PC <--> KENWOOD (TS-450/570/850/870/950)
 
Fel i manualen

Jag kollade baksidan av radion och det visar sig att bilden i manualen faktiskt inte stämmer med det faktiska utseendet på ACC1 kontakten. Det är en 6 pinnars kontakt, precis som den ryska sidan visar. Hur räknar du pinnarna egentligen SM7YGZ! ;-)

Okej, då återstår frågan om man kan lita på ryssarnas konstruktion eller om man borde satsa på en riktig optokoppling, som ex http://www.ham-radio.ch/doc/CATbox.pdf eller TK5EP's home.

Många konstruktioner innefattar komponenter som verkar vara smått svåra att få tag på från samma leverantör. Ett "kit" från en svensk återförsäljare hade varit idealiskt, men den risken är väl liten. Det blir snabbt pengar när man beställer lite här och lite där. Det kanske t o m blir billigare att köpa allt färdigt från G4ZLP.
 
Ja jag såg faktiskt att det är 6 pinnar MEN bara 5 av dom används. Jag är ganska säker på att det ryska interfacet fungerar.
 
Ja, man får ju verkligen hoppas att folk inte lägger ut scheman på kopplingar som inte fungerar. Det gör den säkert. Frågan är mer hur bra det fungerar och hur säkert det är för radio och dator. Det finns ju ritningar på interface som innehåller mängder av komplicerade komponenter. Det måste ju finnas någon anledning till att folk hellre bygger enligt dessa, framför de enkla och billiga lösningarna.

Radion och datorn är båda jordade vid samma punkt, som sedan löper i kablar till tre nergrävda järnrör. Räcker detta för att man ska känna sig trygg med ett enkelt CAT interface som ryssarnas? Interfacet kan också komma att användas till laptop ute i fält, där bra jordning kan bli svår. Är det då stor risk att grejerna går sönder? Är det större risk för haveri med ljudkortsinterface, som inte är optiskt avskilt, än med CAT interface som inte är det?
 
Okej, det verkar ju som att de flesta här använder "köp och kör" konceptet - eller också snabbt byggt sig ett fungerande interface till sin radio utan några nämnvärda problem.

Det är OK. I det här fallet väljer jag nog också "köp och kör" och beställer mitt kit med CAT och ljudkortsinterface från G4ZLP på måndag. Det lär inte gå fel då heller. Ett stort tack till alla som svarat på mina frågor!

73 de SA7ARV
 
Ännu billigare!

Jag har inte fått tummarna loss riktigt än. Men det kanske bara var bra. Nu har jag hittat ett ännu billigare interface på en amerikansk sajt: Donner´s

Donner's Digital Interface Sales

Här behöver/kan man inte köpa till en kabel för radions interface, utan den ingår (på gott och ont, om man har fler än en radio). Men att slå priset $40 blir nog svårt. Även CAT kabeln är en slant billigare ($25). Även denna tillverkare får bra utvärdering på eHam.

Nu är bara frågan om man får dubbelt så bra komponenter för dubbla priset? Radiogrejer, har jag förstått, brukar vara lite billigare i USA än i Europa. Men hur är det med tull nuförtiden? USA är ju inte precis ett EU-land (än) ;-)
 
Back
Top