CE-märkning etc

SM4FPD

Well-Known Member
Det är sällan men ser hur myndigheter ingriper mot icke CE-märkta saker. Förutom elsäkerhetsverket då som dagligen är på hugget mot elsäk och EMC etc.
På dagens TEXT TV kan vi läsa denna nyhet: https://www.svt.se/svttext/web/pages/110.html
Det gäller Hooverboards, dvs en form av motordriven balansbräda.
10 av 13 testade produkter belades med säljförbud och återtagande.
Här var det arbetsmiljöverket som slog till.

"Bristerna är delvis tekniska men
gäller även svensk bruksanvisning,
CE-märkning och EG-försäkran. "


Vi har även läst tidigare om olyckor med brand etc. i dessa pryttlar. Man kan förmoda att de innehåller Li Ion accar och har dåliga laddare, som överladdar, och sådana accar kan bli lite "trånga" invändigt, och läcka brandfarligheter, ofta med stor hastighet, (läs explosion). De flesta sådana accar har , eller SKALL ha, inbyggda skyddskretsar för att förhindra överström, och överladdning, detta då utöver att ledaren skall sköta detta. Billigare Li Ion-accar är förstås utan skyddskretsar.....

Nå jag menar att det var intressant att man gjort ett tillslag mot ej CE-märkta saker, ej svensk handbok, och avsaknad av försäkran om överensstämmelse. Sen kan man förstås undra över hur många av dessa dokument som är falska om de finns.

Vad hade hänt med nämnda prylar om även EMC tester gjorts???? Förmodligen är det tomma hål i kretskorten där EMC komponenter skulle ha monterats.

Nå, man får var försiktig och kolla om det finns CE-märke, försäkran om överensstämmelse etc om man köper något. Saken är ett ansvar för köparen. Det är ju därför nämnda dokument skall finnas med produkten, dvs så att konsumenten kan förvissa sig om att produkten är "säker."

Klart att det i första hand handlar om massprodukter. Så visst är det relativt säkert att importera utländska radiogrejer..... Givetvis är radioamatörer helt uppdaterade om lagarna och tekniken i sammanhanget, det är ju därför vi får bygga själv......

Många av omtalades prylar blir presenter till barn och barnbarn etc, så som far, mor, farfar, farmor, mormor och morfar har vi alla ett stort ansvar. (Ja svåger oxo förstås......)

Observera att kravet på svensk bruksanvisning inte gäller för särskilt avancerade och speciella utrustningar för ett smalt konsumentunderlag. Exvis radiostationer för amatörradio, labinstrument industrigrejer.

De
Roy
 
Det var det jävligaste!!!!
Detta hände då vid försök att köra maskinen. Dvs inte vid laddning. Förmodligen överström, motorn kanske hade fastnat i kugghjul som gått sönder....
Tur att han inte var inomhus.
"Maskinen", ja den är inte spelad som varken cykel, moped, eller något annat, då den saknar broms, lyse eller tuta eller ringklocka.
Att använda den här saken som fordon är då i sig någon form av brott.....
Med största sannolikhet handlar det om överström från LiIon accar. de blir varma vid överström och till slut börjar de läcka. Lihium och luftens fukt = explosion....
Accarna saknar förmodligen de kyddskretsar som skall finnas.
Under plasten på LiIon celler skall finns ett lite kretskort som skyddar mot överspänning, 4,2 V och överström.
Accarna blir förstås billigare utan dessa kretskort.....

Jag rekommenderar att kolla upp om sådana skyddskretsar finns i accumulatorbatterierna till Kinesiska radioapparater. Jaktradio, amatöradio etc.

Jag har sett fall där laddaren som skickas med saknar överspänningskydd, dvs är endast en konstant ström-laddare, man litar på att accens överspänningsskydd, skall ta upp saken, och skydda mot överspänning. Elektroniken i accen fungerar ungefär som en mycket brant Zenerdiod på 4,2 V, samt en seriekrets med en MOS-FET som stänger av vid överström ut från accen. Prova att ta bort plasten på ett kass acc-batteri. exvis ett utbytt i mobilen. Öppna däremot inte metallhöljet på Li Ion-cellen.
Men detta skall givetvis den som importerar själv ha kunskap om........Särskilt om han är en radioamatör som förmodas ha tillräcklig teknisk kunskap. Då ju CE-märke oftast saknas och likaså deklaration of confirmity som om det finns säkert är falskt.
Som vi ser av detta är det således dubbelt skydd vid användning av LiIon acc-batterier.

De
SM4FPD
 
Under plasten på LiIon celler skall finns ett lite kretskort som skyddar mot överspänning, 4,2 V och överström.
Accarna blir förstås billigare utan dessa kretskort.....

I en LiPo acc finns varken skydd eller elektronik och dom är vanligast i dessa högströmsapplikationer.
 
OK jag tänkte på Li Ion och kanske det är LiPo i dessa.
Jag vet att modellflygare använder en flamsäker skyddspåse vid laddning av LiPolymer accbatterier.

Vet du, SM0GLD, att det är LiPo i hooverboarden???? och inte Li Ion.

de
Roy
 
Vet du, SM0GLD, att det är LiPo i hooverboarden???? och inte Li Ion.
Nej det vet jag inte med säkerhet. Jag bara antog det med tanke på applikationen och LiPo är troligtvis billigast.


Har nu kollat upp batteriet.
Ett paket på 36V av LiIon (FPD hade rätt) uppbyggt av flera celler som då kräver elektronik för cellbalanseringen.
 
Last edited:
OK ja elektroniken vi talar om sköter oxo balanseringen av cellerna i batteriet vid laddning, dvs så att ingen cell får mer och att alla blir ungefär lika mycket laddade.

Har du en sådan maskin GLD????
Är det svårt att köra den som fordon?? Skrubbade knän???

de
SM4FPD
 
Här kan vi se ett exempel på en skyddskrets för Li Ion celler, som sedan skall byggas ihop till ett batteri.
http://www.batteryspace.com/protectioncircuitmodulepcbfor36vli-ionbattery875malimit.aspx vi kan läsa en massa spec, bl.a max utström som kan variera beroende på till vad batteriet skall användas.
En del LiIon batterier exvis de till handapparater för Jakt och amatörradio kan ha ett paket av två Li Ion celler, ev inbyggt i en plastlåda. Men det skall finns en sådan krets för at hindra "fyrverkeri"... I batteripaket med krymplast omkring kan man ofta se konturerna efter ett sådant litet kretskort. Batteripacket med Li Ion celler från mer seriösa tillverkare är försedda med sådan skyddskrets. Är det viktigaste priset, (lågt sådant) finns risken att man utelämnat och hoppas att det inte blir brasa.

Att Googla på "Li Ion protection circuit" ger massor av träffar för den som vill veta mer.

SM0GLD, tack för bilden, men vad är det för pryl??? finns det hjul under? och vad är de runda sakerna???

de
SM4FPD
 
Här finns en innehållsförteckning och där kan man förstås skapa sig ett hum om vilket kemiskt smörgåsbord man drar in i näsan vid en brand,
https://system.netsuite.com/core/media/media.nl?id=1763585&c=1327152&h=617372516edae200c3ee&_xt=.pdf



Från sidan "Inte kemist, men..." ;)
Nu svamlar jag lite men i ett aggregationstillstånd så övergår väl det brinnande gasutflödet till plasma kan jag tro, en LiPo som brinner får ofta en sticklåga där acken punkterats, hur som helst är det inget man vill servera lungorna.

Efter ett tjugotal förbrukade ackar inom RC-hobbyn så får jag konstatera att jag klarat mig helt utan brand eller ohälsosamt svullna ackar.
Receptet för min del är att dimensionera acken efter förbrukare, min stora RC-bil drar drygt 1-1,2kW ur acken vid "kickdown" (två stycken seriekopplade 3S 8200mAh 60C) och för att det skall gå att leverera utan att acken vare sig mår dåligt eller sväller så får man hosta upp lite mer slantar än vad en budget LiPo kostar.

Svällning av ackar uppstår vanligen då de är för klent dimensionerade för det strömuttag man gör, alternativt så sker det då man laddar acken med allt för hög laddström,
normalt laddar jag inte med mer än 1C, oavsett vilket storlek på accen det rör sig om.
Man skall också vara noga med att det inte finns några vassa kanter där acken är monterad som riskerar att punktera acken om den nu mot förmodan skulle få för sig att svälla!

Ackar av låg kvalitet som mer eller mindre självantänder då de inre skyddskikten är för tunna eller ojämna förekommer tydligen men jag har haft tur att slippa sådant elände :)


Edit: SM0CNH, tack för länken, den var läsvärd!
 
tmp_13372-Screenshot_2017-05-18-17-09-11~21440045179.jpg
50 kW i värme från laptop batteri #7, det e inte illa. Halva effekten av en gammal trött 140 hästars volvo 850 motor,,typ
 
Back
Top