CEMEK Signalgenerator

SA0BLI

Well-Known Member
Köpte en väldigt fin signalgenerator tillverkad av Ingeniörsfirma Cemek på loppisen i Haninge.
Den har följande vackert ingraverat på den grå fronten:

KUNGL MARINFÖRVATNINGEN
SIGNALGENERATOR M 3743 / 105
NR 143

INGENIÖRSFIRMA CEMEK
STOCKHOLM-SOLNA

Den har 5 AM områden och 2 FM områden och är omsorgsfullt byggd. Skulle gissa på kring 1960.
Någon som känner till något om den, och kanske har någon dokumentation?

73 Fredrik /sa0bli
 
Försvarsmakten köpte in Cemeks signalgeneratorer 1963 då de var helt överlägsna på marknaden då. Det finns en del att läsa i gamla skrifter från Flygvapnet, t.ex. här: Signalgeneratorer i Svenska Flygvapnet

Jag har en Cemek FM4M som jag fick tillsammans med en gammal SRA dito av SM3GSK Classe. De hade övervintrat i något uthus i årtionden. Fick igång bägge två efter lite meck. SRA:n fick dock senare bli organdonator då den trots allt var mer än lovligt rostig. :)
 
Tack UKE & ZBB,
Verkar vara en Cemek AM/FM-3. Täcker 100Kc - 70Mc.
Förrådsbeteckning är M 2569 / 438010.

Fint bygge. Tänk vad vi kunde en gång i tiden!

73 Fredrik / sa0bli
 
Hej ZBB,
Tack för beskrivningen.
Har tittat i LIBRIS och sett att det finns en manual på Krigsarkivet, och en i Linköping!
Mycket detektivarbete med gamla grejor, men det är ju halva nöjet...

73 Fredrik / sa0bli
 
Brorsan till mannen som tillverkade CEMEK-generatorerna var SM5UU Hugo (?) Gruen som på ålderns höst geschwindt klättrade i antennträd Var det inte så, att Cemek blev sidosteppad när HP:s 606:a kom ut? Som var en väldigt bra generator som finns i Sverige i stora mängder en gång i tiden. Var en liten sändare i princip med AGC och hög utspänning. . En senare model 606B var delvis transistoriserad,

73s de Hans SM5KI
 
Hans,

Jag kan åtminstone bekräfta att SM5UU hette Hugo i förnamn!

73,
Rolf
SM5MX
som alltid skiljer på sak och person :-)
 
HP 606B är en höjdare. Har haft en själv och just AGC var en av fördelarna med den, utsignalen (amplituden!) är väldigt stabil. Jag hade dessutom turen att ha en synchronizer som var ett bra tillbehör får att få den stabil i frekvens - lika stabil som vilken modern syntesgenerator som helst. Lite bökig att ställa in dock. 606B är nog helt överlägsen alla gamla generatorer från Philips, Marconi, Advance, Cemek och liknande. Bör absolut inte saknas i något välutustat hem. Komplettera med en HP 608 för att komma lite högre i frekvens. Upplägget förutsätter gott om utrymme. Den som vill ha något modernare i en enda apparat letar efter en HP 8640B. En annan generatorklassiker från HP. Tyvärr har den en mer än lovligt smäckig konstruktion av mekaniken kring frontpanelen till skillnad från föregångarna.
 
Back
Top