CETEK Batteriladdare..

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
Tidigare år knorrades det om att Ceteks batteriladdare störde friskt. Diskussionerna tystnade med tiden
och efter ett rabatterbjudande från en biltillbehörsfirma inhandlades en CETEK MXS 5.0 för
att ha till underhållsladdning av bil i vinterförvaring.

Då hemmalarmet larmade om att batteriet, ett vanligt 12V / 7Ah bly-gelbatteri hade dött
behövde ett annat som råkade finnas kontrolleras och laddas.

Med laddaren och batteriet på labbänken tänkte jag lyssna litet på 144 MHz och blev
förfärad över störnivån. 5 meter från antennen med masten i markläge var nivån S7.
Förmodligen klarar nog laddaren CE-kraven men oacceptabel störnivå oavsett.

Det fanns ingen plats för fler avstörningskomponenter inne i laddaren.
Efter ett antal försök med klämferriter på 230 och 12 V kablaget visade sig
störningarna i stort sett endast komma från AC-sidan.

Nätkontakten är avsedd för jordade uttag men laddaren har endast fas
och nolla i kabeln. Efter att ha klippt nätkontakten och lindat på en toroid
ser det ut som på bilden. Toroiden fanns i junkboxen och dess data
är okända men efter applicering gick det inte längre att detektera
någon störning från laddaren. (Klämferriten på DC-kabeln gjorde
varken till eller från)

CETEK_MXS_50.JPG
 
Intressant, tack för den infon. Blir till att kolla befintlig laddare hemma med andra ord. Precis den jag har till mina mC-batterier.:(
 
Intressant, jag har en CTEK laddare i radiorummet för att ladda mitt 12 volt 8 amp lithiumbatteri som jag använder när jag kör radio ute. Står mindre än en meter från mina radio och inte ett ljud från den (även när den laddar vilket den inte gör på bilden). Har två till i garaget av andra modeller, får kolla dom också.
 

Attachments

  • IMG_7121.jpg
    IMG_7121.jpg
    1,1 MB · Views: 6
Om man tycker att en C-tek stör så har man inte hunnit prova en Royoby laddare, den stör så pass att laddare är fel namn, de borde stå störsändare istället..

Vi hade en vanlig bordsradio i verkstaden på jobbet, 8-10 meter därifrån stod Royoby laddaren. Med kontakten i gick ingen kanal att få inte, inte ens rix som sänder 500W 5-6 kilometer bort.

För mig är det totalt omöjligt att förstå hur man kan få tillstånd att sälja grejerna...

Äger en äldre C-tek, den har jag inte märkt några störningar ifrån.

Sen är det ju inte omöjligt att just ditt exemplar har något typ av tillverkningsfel, du borde ha gått tillbaka med den innan du nöp av sladden.

C-tec är, eller var iallafall ett svenskt företag, det kan kanske löna sig att höra av sig till dem och fråga sig för.
 
Last edited:
Hej!

Oavsett huruvida CTEK-laddarna stör eller ej, jag är mycket besviken på kvalitén.
Nätkabeln blir stel som ett armeringsjärn när det är kallt, plasten på klämmorna för anslutning till batteripolerna lossar, "mode omkopplaren" är otillförlitlig och flera av laddarna har gått sönder i något fall har omlödning av kretskortet löst problemet ibland inte.

Är inte imponerad av CTEK...
 
Du borde hör av dig till dom med dom problem du upplever, då kan det kanske bli en förbättring. Jag har inte upplevt något av dina problem så kanske ojämnt fördelade håvor.
 
Du borde hör av dig till dom med dom problem du upplever, då kan det kanske bli en förbättring. Jag har inte upplevt något av dina problem så kanske ojämnt fördelade håvor.
Det har jag gjort, bemöttes med "det har vi aaaldrig hört talas om...."
Fullständigt ointresserade av feedback.
 
Nätkabeln blir stel som ett armeringsjärn när det är kallt, plasten på klämmorna för anslutning till batteripolerna lossar, "mode omkopplaren" är otillförlitlig och flera av laddarna har gått sönder
Det är nog tyvärr vad man kan förvänta sig om man köper något idag.

sälja nya lever ju C-tek på och ingen klagar om de blir tvungna att köpa en ny..

Har gett mig på och laga några genom åren, vanligt är trasig mode-knapp eller uttorkade elektrolyter som gör att Switch-mode ic'n och mosfet brinner upp. Har man otur tar kortslutningen med sig likriktare och säkring.

Vill man ha lite livslängd på dem och använder dem mycket rekommenderar jag att man byter ut de ching-chong elektrolyter som är monterade vid inköp, De överlever inte länge i den skollheta lådan. Man lär dock vara van att svinga sitt lödjärn, detta är inget att ge sig på om man är ovan. Kylplåtar och mosfet/diod i TO220 kapsel lär demonteras.
 
Last edited:
I kallgaraget blir det några minusgrader när vintern slår till och isen lagt sig. Då blir som -OID
skriver nätkabeln "ett armeringsjärn".

Cetek säljer en "Polar"-variant med sladdar av polyuretangummi (?) Mjuka och fina just för bruk i åtskilliga minusgrader.
Den varianten kostar en hundring eller något mer jfrt men "standard"-utförandet. men vid tiden för inköpet
reades mitt ex ut till nära halva priset vilket avgjorde inköpet, okunnig om kvaliteten som man var.

MXS 5.0 är dock specad ner till minus 20 C. Man tycker att kablaget borde vara hanterbart även vid temperaturer runt nollan...

Även jag har lagat bekants laddare. På kretskorten sitter en säkring med radiella anslutningar avsedd för inlödning.
Den förnuftige konstruktören hade naturligtvis placerat en 4/20 mm eurotyp med hållare samt gjort kapslingen öppningsbar
men inte Cetek.

Jag antar att om den säkringen skulle lösa ut skulle åtgärden vara att "Tyvärr går dom inte att reparera
utan Du får slänga den och köpa ny."

Vid undersökningen av innandömet var kapslingen endast litet pliktskyldigast ihoplimmad
med några få "klickar" av ett tämligen ineffektivt klister. Således behövde endast en ringa
mängd våld utövas. Hursomhelst fanns ingen plats att förbättra filtreringen på.
Det fick bli arrangemanget enligt den inledande bilden.

Sålunda blir följdfrågan vilket alternativt fabrikat för smart laddare man skulle överväga om/när
behov uppstår...
 
Jag vinterförvarade tidigare husvagnens två 100 Ah batterier under skrivbordet med underhållsladdning från en CTEK MXS-7. Ca två meter från mina radioattiraljer utan bekymmer från störningar.

Köpte en husbil för något år sedan och fann att husbilens elsystem var uselt med bl.a. för klena ledningar för att hantera laddning från generator, solpanel etc, så jag byggde om delar av det med en CTEK DC/DC regulator samt monitorering av laddning från husbilens generator, solpanel, extern AC, förbrukning o.s.v. MXS-7 fick också vara med på ett hörn när jag hade tillgång till nån elstolpe. Hjärtat i husbilens originalsystem var en Schaudt EBL-104 där vissa funktioner fick fintas bort men andra bli kvar för då den även fungerade som elcentral med diverse extrafunktioner som var fullt fungerande och onödiga att återuppfinna.

Kontaktade CTEK för att få råd om bästa sätt att integrera deras grejor. Det tog tid att få svar men så småningom kom mycket utförlig information och kopplingsschema för ingreppen som inte var helt självklara. Jag var tydligen inte ensam om att ha tröttnat på de elsystem som levererades i orginal i husbilar, och där finns många varianter. Förutom att effektiviteten blev tydligt bättre med CTEK:s grejor så minskade också störningarna som originalsystemet orsakade.
 
Back
Top