Channel Master rotor

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har nyligen skruvat upp en Channel Master rotor med rostfria M6 insexskruv på en lång
och kraftig uprofil och spänt fast den på ett träräcke med skruvar.

Nu funderar jag på att använda 3 ledare som typ Ölflex som manöverkabel och använda svarta
Hirsman kontakter med gummipackning för att göra en koppling vid rotorn
eller om man tar upp ett hål på rotorn i motorlådan och sätter dit en chassikontakt är det
dumt att göra så eller går det bra att göra så?

mvh Lasse sm0ydo
 
Alterativet är att ha en skarv hane och hona hängandes bredvid rotorn men jag gillar det inte av någon
anledning jag vet inte jag tycker nog bara att genomföringen är sladdrig och och på min rotor så
lossnade genomföringen så att jag höll på att tappa bort den .

Jag har en sådan där stegborr eller julgran som det är ganska lätt att ta upp större hål med och en borrmaskin
med 13 mm chuck

sm0ydo
 
Borra med stegborr och montera en egen kontakt låter som en bra idé.
Var noga med att välja en kontakt som trivs utomhus.
 
Ja kontakten har både skruvlåsning och oringspackning i sig så det borde bli bra tycker jag


Ungefär som utförandet av en Prositel rotor .

Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Var på jakt efter rostfria M3 insexskruvar till Hirschman chsssikontakterna och jag var både
på Clas Olson och på Bauhaus utan att hitta någonting så det vart en tur till Sifverts skruv
i Västberga där man hittar alla möjliga skruvar så det vart en påse sådanna och rostfria
är ju inte precis billiga men bra ändå och jag glömde att köpa rostfria M3 brickor
men det hittade jag vid ett tillfälle på Clas i Sjön i färdiga 10 brickor per påse.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej rotorn som jag har är tydligen ingen Channel Master rotor utan den heter U 105 och det finns en sådan till salu
på Ebay också så finns det ett stödlager att köpa som hetet TB 105 och jag skulle behöva ett sådant lager till min
rotor för att det ska bli stabilt med mina hemgjorda 2 m och 70 cm yagi antenner efter dk7zb hemsida.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej är det någon som vet om man får in ett maströr i kompositmaterial som vkc säljet säljer på dx radio i ett
TB 105 stödlager för hålet i stödlagret är inte riktigt rakt igenom utan lite koniskt ifrån varsit håll mot mitten
antennröret ifrån Biltema passar inte hursomhelst och det är lite större än 36 mm i diameter.

mvh Lasse sm0ydo
 
Jo det var meningen med det men en så länge så ligger delarna löst för planering men rotorn
ser ut att vara amerikansk kanske det är andra dimensioner där men Biltemas antennrör
får man inte igenom stödlagret därför funderade jag på vkc glasfiberrör det är
några tiondelar hit och dit för att det ska gå igenom hålet.
 
Du få la ringa dem och höra efter vad de kan vara för diameter på Vkc glasfiberrör. Eller ta fram vinkelslipen och ta av några
hundradelar på Biltema röret om det ligger precis nära för att gå igenom stödlagret.. kanske ?
 
Jag körde några år med ett stödlager i form av en plastbit med ett hål i lagom stort för röret. Jag vet inte riktigt vad det var för plast, men inbillar mig att vad som helst som inte drar åt sig fukt skulle funka. Plastbiten satt med en avgasklammer och ett vinkeljärn i fasta röret. Jag var inte helt säker på väderbeständigheten så la en slinga 3 mm järntråd runt också inträdd i hål i plastbiten så den inte har kontakt med röret.
Rotorn satt på ett vinkeljärn fastsvetsat i en tvådelad rörklämma strax över skorstenen och endast med två skruv diagonalt, så vinkeljärnet kunde flexa lite om det var vinkelfel nånstans. Jag hade aldrig några problem med att det satt fast, eller att rotorn skadades. Fasta röret var ca 4 m och satt på skorsten. I toppen på det satt fyra staglinor i form av flagglinor där stödlagret satt. Röret på rotorn var drygt 7 m och höll 2x 15 el CueDee stackade över varandra. Orsaken till att det plockades ner var att jag dragit coaxerna, en för var antenn, fel. De gick från roterande rör till fast rör i toppen där det inte gick att komma åt. Jag hade väl roterat nån kall vinterdag och knäckt manteln på de gamla RG8/RG213-kablarna och därmed skapat en försvagning där skärmen så småningom gick helt av! Det borde vara bättre att ha en slinga förbi lagret och fortsätta ner på det roterande röret, det ger mindre risk att det går sönder oåtkomligt då. Med en antenn är det bästa att ha coaxen inuti röret. Alla rör var 55 mm eloxerad alu med 2,5 mm gods, används som räcke på många ställen och jag fick tag på några stuvbitar för många år sen. Översta 3,5 m 45 mm samma sort, de passar inuti skarvhylsa för 55 mm rör.

Lager där man skruvar fast röret och har ett lager som är helt stumt tror jag mindre på. De verkar mer anpassade för en frostfri miljö. Tycker jag hört om problem med dem och det var delvis orsaken till ovanstående lösning.

/Jan
 
Lagringen kallas för "Thrust bearing" av AD5X. Men jag har svårt att se hur den kan ta upp vertikala krafter från masten, mer som ett stödjande svaj skydd ( böjande moment ) ?

tmp_6948-Screenshot_2017-05-01-15-49-43~21531851992.jpg tmp_6948-Screenshot_2017-05-01-15-50-01~21479570988.jpg
 
Hej det gick bra att anvanda VKC ror I komposit material nu sitter
Rotorn uppe med stodlagret.

Jag har bytt till en Mac surfplatta darfor kan det ta lite tid innan jag
Hittar Alla tecken pa skarmen
 
Hej det gick bra att anvanda VKC ror I komposit material nu sitter
Rotorn uppe med stodlagret.

Jag har bytt till en Mac surfplatta darfor kan det ta lite tid innan jag
Hittar Alla tecken pa skarmen

Ah, en fruktplatta. Har du hittat åäö än ? Vore kul att se lite bilder på din rotor och dina hemmabyggda Yagi antenner. För det finns väl en kamera i Mac:en ?
 
Last edited:
Back
Top