Chatforum/program för SKED, alt till ON4KST

SM6VFZ

Well-Known Member
Hej,
För VHF/UHF/mikro är det vanligt att man använder chatforumen som erbjuds av ON4KST för att SKED:a QSO. Eftersom öppningsvinkeln på en antenn med hög gain är liten och man ofta använder flygplan för att genomföra QSO är det absolut nödvändigt att ha en sådan chatkanal som "talkback". Men så som den chatten är upplagd är det svårt att få överblick när alla meddelanden till alla kommer om varandra i samma flöde. Den är helt enkelt rörig och omodern. När det är tisdagstest blir det kaos. Jag tror det skulle finnas bättre alternativ. Känner ni här på forumet till några alternativ eller har tankar som mig? Vad använder man på kortvåg? Jag funderar på om man kan använda programmet Slack.
 
Jag har använt KST2ME som man kopplat upp sig mot ON4KST, det har jag använt i många år det är ett telnet program som Bo OZ2M har på sin hemsida, där kan man få filtrerade meddelanden i en separat ruta och man kan då hålla reda på vilka som man chattar med.
http://www.rudius.net/oz2m/software/kst2me/
kst2me.png
 
Fick key av Bo men programmet vill inte snurra på min Win 10 maskin. Enl Bo skall det funka !?

KST.PNG
 
Intressant, tack för tipset VGQ! Tyvärr är det bara för Windows men står att flera använder det under Linux med Wine, så ska nog funka för mig också som kör Linux Mint. Kanske funkar det bättre än för MUY, vi får se!
 
Japp, funkar med Wine. Ska testa detta. Men känns ändå som att ON4KST och denna variant tillhör lite av en gammal tid och att man borde kunna göra detta mycket enklare genom att anpassa något mer modernt verktyg för våra behov. Exempelvis Slack (?)
 
Det fungerar på W10.
Har du lagt programmet i en mapp som inte kräver adminrättigheter, om inte så skapa en mapp direkt under C:

Ja direct under C: och även provat på andra ställen...typ Documents...
 
Back
Top