CHIRP Programming software

sm4xas

Member
Hej!
Sökte lite i forumet och det finns omnämnt men tycker det är värt en egen tråd.

Detta program är mycket trevligt för programmering av kanaler.
Jag har använt det till min Puxing PX-777, Baofeng UV-3R Plus samt FT-897 och FT-817.

CHIRP

Här finns en tabell över vilka modeller programmet klarar och vilka funktioner:
Model Support

73 DE SM7XAS (tidigare SM4XAS, SM6XAS)
 
Last edited:
Det verkar bra.
Vet du något program som man kan programmera icom f-34 prohunter?
 
Fördelen med denna mjukvara är att man enkelt kan kopiera frekvenser mellan olika apparattyper.
 
Jag behöver assistans.

Jag körde med CHIRP 0.2.3, men uppdaterade när 0.3.0 kom ut.
Första gången jag testade köra upp programmet fungerade allt.

Nu kan jag inte ladda ner informationen från radion. När jag trycker på "download from radio" kommer inte "popup-rutan" där man får välja tillverkare och modell på radion. Jag testade avinstallera CHIRP 0.3.0, installerade 0.2.3 igen. I den versionen fungerade allt klockrent, men vid avinstallation av 0.2.3 och återinstallation av 0.3.0 lägger det av.

Det är inte ofta jag får haksläpp och ser ut som en fågelholk, men nu gör jag det.

Sitter på en WIN7 burk, har testat avinstallera allt och börjat om från början, har testat installera 0.2.3 och "uppdatera" till 0.3.0.

Hjälp mottages tacksamt !!!

Uffe / SA7CDU
 
Det är bra om du länkar till programmet när du frågar :)

Det enda jag hittade vid en snabb Googling var att 0.3.0 listar com-portarna i alfabetisk ordning, medans den gamla versionen listar i numerisk ordning. Har du kollat att 0.3.0 verkligen använder rätt com-port?
 
Last edited:
Jag får inte heller Chirp att funka, men det beror nog mest på problemet W7 har med kinesiska piratkopior på prologic chippet.

Jag ska försöka mig på att köra det på Linuxmaskinen istället.
 
Det är bra om du länkar till programmet när du frågar :)

Det enda jag hittade vid en snabb Googling var att 0.3.0 listar com-portarna i alfabetisk ordning, medans den gamla versionen listar i numerisk ordning. Har du kollat att 0.3.0 verkligen använder rätt com-port?

Länk har TS postat i första inlägget.

Detta har inget med portarna att göra. Jag kommer inte så långt då popup-rutan där jag ska välja tillverkare och modell aldrig kommer upp, som jag skrev.
 
Jag får inte heller Chirp att funka, men det beror nog mest på problemet W7 har med kinesiska piratkopior på prologic chippet.

Jag ska försöka mig på att köra det på Linuxmaskinen istället.

Du får upp så du kan välja tillverkare och modell innan du trycker på "read from radio" ?
 
Länk har TS postat i första inlägget.

DEt är problemet när någon väcker en gammal tråd, när man går in så ser vad du har skrivit, upptäckte först senare att det var en gammal tråd du använde dig av. Personligen försöker jag alltid länka om jag ställer en fråga om ett program, bara av ren artighet :)
 
Du får upp så du kan välja tillverkare och modell innan du trycker på "read from radio" ?

Det var W7 och kinesiska prologic-chippet i programmerings-sladden som inte lirade.

Stoppade sladden i radio-datorn som är en gammal trotjänare med XP på och då funkade det utmärkt.

Chirp lär ju ska kunna programmera min 857'a också, men till den saknar jag sladd, men jag ska se om det går via blåtand.

För att kosta ~300:- så verkar Baofeng UV5R vara mycket radio för pengarna, men jag har inte hunnit använda den så mycket än.

Jag köpte den mest för att ha nånting i bältet på jobbet, nånting som kan få falla i backen flera gånger om dagen.
 
Jag kör med Chirp 0.2.2 och kan programmera min FT-857.
Aldeles nyss läste jag ut minnet från min IC-7200 med samma version av Chirp.

Vad har senaste version 0.3.0 som 0.2.2 inte klarar av?
Jag kör fortfarande WXP.

/Micke
 
DEt är problemet när någon väcker en gammal tråd, när man går in så ser vad du har skrivit, upptäckte först senare att det var en gammal tråd du använde dig av. Personligen försöker jag alltid länka om jag ställer en fråga om ett program, bara av ren artighet :)

Ahaa du tänker så ;)
Jo det underlättar givetvis om man länkar, men det var inte så många svar i tråden så jag hoppade över länken denna gång


Det var W7 och kinesiska prologic-chippet i programmerings-sladden som inte lirade.

Stoppade sladden i radio-datorn som är en gammal trotjänare med XP på och då funkade det utmärkt.

Chirp lär ju ska kunna programmera min 857'a också, men till den saknar jag sladd, men jag ska se om det går via blåtand.

För att kosta ~300:- så verkar Baofeng UV5R vara mycket radio för pengarna, men jag har inte hunnit använda den så mycket än.

Jag köpte den mest för att ha nånting i bältet på jobbet, nånting som kan få falla i backen flera gånger om dagen.

Då antar jag att din version funkar felfritt.
Men då kvarstår frågan, varför fungerar inte mitt program som det borde ?!


Jag kör med Chirp 0.2.2 och kan programmera min FT-857.
Aldeles nyss läste jag ut minnet från min IC-7200 med samma version av Chirp.

Vad har senaste version 0.3.0 som 0.2.2 inte klarar av?
Jag kör fortfarande WXP.

/Micke

I mitt fall är det stödet för Baofeng UV-5R som styr valet av version 0.3.0.
Mina andra handjagare, UV-3R och Yaesu VX-3 funkar fint att använda tidigare versioner till.
 
Om det är så som VJX skriver då är det inte programmet utan i kabeln problemet sitter. Tydligen fungerar dock sladden med XP så alternativen är:

1. Byt sladd till en med ett riktigt Prologic chip, visste inte ens att det fanns pirat ;)

2. Byt till dator med XP

Sedan ska du kunna använda 0.3.0 versionen.
 
Last edited:
Det där med chipp i sladdar förstår jag inte.....:confused:
Är det ett USB-interface ni talar om?

Jag har byggt egna RS-232-interface mha MAX232, det funkar för mej.

/Micke
 
Jo visst är det så, Micke.

USB<->RS232 kretsar sitter i kablarna. Det finns två helt dominerande kretsar. Den ena från Prologic och den andra från FTDI. Det är samma kretsar som sitter i de flesta kablar som har med USB till RS232 att göra.

Tydligen som VJX skriver, finns det piratkretsar från Kina som förmodligen har glitchar vilket inte Win7 gillar medans XP är mer förlåtande.


RÄTTELSE
Det är Prolific inte Prologic som tillsammans med FTDI dominerar bland donglarna!
 
Last edited:
Back
Top