chirp

SA0HPE

Member
Hej
Är det någon som fått igång chirp på windows 10? Jag får upp en ruta som säger "error reporting is enabled" och inget mer. Kan inte heller installera installera USB/com port drivrutin, ger blåskärm...

Har installerat chirp med installer och via "unzip"; exakt samma problem enligt ovan
 
Det sitter väl ett äldre eller Kina kopia av Prolific chip i usb "dongeln" det funkar inte med Win 10, prova ett interface med FTDI chip eller en dator med widows 7 max servicepack 1 om jag minns rätt. Linux funkar alltid :)
 
Det sitter väl ett äldre eller Kina kopia av Prolific chip i usb "dongeln" det funkar inte med Win 10, prova ett interface med FTDI chip eller en dator med widows 7 max servicepack 1 om jag minns rätt. Linux funkar alltid :)

USB dongeln är nyinköpt från Valley Enterprises som det hänvisas till från chirps webbsida så där är nog inte problemet, och det skall enligt uppgift gå att köra på windows 10, men något är rejält galet, lyckas inte få fart på applikationen alls, testade som snabbast med Debian på en virtuel maskin (i Oracle Virtual box), där startar applikationen tom utan kabeln, men jag gick inte vidare med detta då jag vill ha den i Windows (om det går...))
Jag får mecka vidare så får vi se ....
 
Tack, men jag zippade upp min installation på en annan Windows 10 maskin, då funkade det .... enda skillnaden svensk/engelskt OS....
Men tack i alla fall.
Det var det värsta........
Köpte ett par USB-dongels från kända leverantörer för några år sedan utan att få ordning på dom.
/Roland
 
Senaste Chirp funkar på mina win10 home.
Jag har försökt få mina gamla usb/civ donglar (icom orginal) att funka men det resulterar i blåskärm så fort jag ansluter dongeln. Nya drivrutiner från Profilic känns inte vid dongeln och de gamla går inte att installera, tvingar jag in dem blir det blåskärm....
 
Gör som -PNP föreslog: Prova med en USB-dongel med "FTDT"-chip.
Vi köper/använder endast sådana på jobbet.
 
Gör som -PNP föreslog: Prova med en USB-dongel med "FTDT"-chip.
Vi köper/använder endast sådana på jobbet.
Efter två misslyckade försök med Prolific-chip från två olika leverantörer (dom kunde fås att fungera ibland), skickade jag efter en dongel med FTDT-chip från USA. Hittade ingen leverantör på närmre håll, kanske finns nu. Det fungerade direkt och har gjort så genom flera Windowsgenerationer.
/Roland
 
Gör som -PNP föreslog: Prova med en USB-dongel med "FTDT"-chip.
Vi köper/använder endast sådana på jobbet.
japp, sådan har jag, funkar nu som sagt på annan windows 10 maskin, enda (?) skillnaden jag vet om är att detta OS är på engelska...
 
Back
Top