Choke / Balun för 80 - 160 meter??

Bonazera

Well-Known Member
Jag har tillverkat en tråddipol med hjälp av "expert" för inverterat V montage för 80 och 160m med gemensam matning på en höjd av 13 meter.
Räknar även med att kunna köra 40 och kanske 20 meter också, om det är möjligt eller måste man göra trådar även för de banden?

80m är 2 x 19,5 meter och 160m är 2 x 36 meter. Hoppas jag räknat rätt.
Jag tänker mata den med RG58 och då behövs tydligen en choke däruppe.
Kollat på nätet och finner lite olika längder och varv.
Är det någon här som testat fram idelalchoken för dessa band, diameter och varv?

Har choken någon annan funktion än att förhindra HF?
Har hört att antennen blir mera bredbandig!

73 de Bonazera
 
Finns hur mycket som helst skrivet om detta.Brukar sitta o läsa så ögonen är fyrkantiga ibland.Men sök i Google o lägg bra sidor i dina bokmärke, du kanske behöver dem igen.
Här är en som jag skulle tro duger till dig.Jo dina längder ser OK ut på dipolen.Den sidan är jättelång föresten läs nedåt.Och jodå det är oftast resultatet att den blir lite bredare med balunen.

BUILD AN AIR WOUND 1:1 CHOKE BALUN FOR HF - THE UGLY BALUN!
 
Last edited:
Balun

Hej Bonazera,
En Balun har som första uppgift att omvandla en obalanserad feed till en balanserad och vise versa.
Balun är förkortningen för "Bal-Un" = Balanced/Unbalanced.
En sådan kan då vara ex 1:1 = 50 Ohm balanced till 50 Ohm coax, unbalanced.
Samtidigt kan den beroende på hur den lindas även användas som transformator av impedansen.
Ex Balun 4:1 = 200 Ohm balanserad till 50 Ohm obalanserad, eller 300 Ohm balanserad till 75 Ohm obalanserad.
Ex Balun 6:1 blir då 300 Ohm dipol till 50 Ohm coax osv.

När man väljer Balun måste man således veta impedancen till den antenn man skall mata för att få ett acceptabelt resultat (SWR).
I en dipol (rak eller inverterad V) som trådantenn som du är ute efter varierar Impedancen med höjden över marken/ intillligande objekt som byggnader med mera, men generellt så ökar impedancen med höjden över marken.
Med den höjd som du beskriver ca 13 meter och en inverterad V ligger Impedancen nära 200 Ohm och du skall då använda en Balun med omsättningen 4:1 4:1 balun for 160 to 10 meters by dxzone.com

En sådan kan du linda på en Toroid så blir den kompakt. Använd ex T200 eller liknande RÖD.
Ett förslag är att du i stället för en symetrisk dipol, gör en offset matad dipol.
En sådan kallas för windom antenn och har förhållandet 2:1 Windom Antenna Home Pages

Fördelen är att SWR på alla banden blir jämnare jämfört med en vanlig dipol samt att antennvinsten ligger runt ca 9 dB.
För 80 40 20 10 6 meter blir då längden 19 meter lina på det varma uttaget på Balunen och 9,5 meter på det kalla uttaget av Balunen.

MVH
Lars
 
Last edited:
Balun

Första inlägget blev lite rörigt skrivet så måste redigera, sorry för er som läste under tiden:(

Lite komplettering,

Antalet varv på Toroiden varierar beroende på vilken effekt den skall arbeta på, men här kommer lite riktlinjer för olika Toroider och effekter:
Homebrew A 4 To 1 Balun

Senaste Toroid Balunen gjordes på en kärna 6cm i diameter och med 14 varv bifilärlindning och 2,5 kW effekt, SWR 1:1.1 - 1:1.5 på alla banden.

Ett tips för hemmabyggaren är att först testa endast Balunen med en terminering, ett motstånd på 200 Ohm 10 W och verifiera SWR innan man hänger på linorna.

MVH
 
Bonazera, en 1:1 balun blir ett lämpligt val till den antenn du beskriver. Enklast i form av en s.k. strömbalun. Denna kan utföras så att du lindar en spole av koaxen alldeles vid matningspunkten eller, som en smidigare lösning, trär ett antal ferriter(c:a 20-25st) över koaxen alldeles vid matningspunkten. Lämpliga sådana "ferrit-rör" med lagom håldiameter för din koax, kan du inhandla hos t ex SM5BOQ med firma Corecom.

Precis som du skriver så är dess funktion att förhindra strömmar på koaxens utsida. Att antennen skulle bli bredbandigare? Nja, det skulle i så fall kunna härröra från att koaxen, UTAN balun, blir en del av antennen vilket i sin tur ger flera oönskade effekter.

>FJW:
Som vi redan diskuterat i en annan tråd gäller att en antenn av denna typ kommer att uppvisa c:a 30-60 ohm i matningspunkten.

Beträffande baluner:

FJW:
"Antalet varv på Toroiden varierar beroende på vilken effekt den skall arbeta på, men här kommer lite riktlinjer för olika Toroider och effekter"

Antalet varv på toroiden är beroende av dess AL-värde, dvs uH/varv, inte effekten.
Effekten avgör vilken kärnarea som behövs.

/Lasse
 
Jag har en antenn med trådar för 160/80/40 meter utan balun, funkar utmärkt!

/Harri
 
Det gör den säkert. Men om den är matad med en koaxialkabel, är du kanske lycklig nog att inte ha några problem med störstrålning från lokala elektroniska apparater i form av switchade nätaggregat, plasmaskärmar och annan styggelse, vilken lätt kopplar till kabelskärmen och letar sig in i mottagaren. En RF-spärr (-choke) i form av en strömbalun uppe vid antennen och några ferritspärrar på vägen ner rekommenderas varmt av kunnigt folk på mer än ett ställe i detta forum.

/ Göstha
 
Ha Harri, visst går din antenn, men hur vet du om det är en dipol eller en T antenn?

de
SM4FPD
 
Ytterligare en oönskad effekt som kan uppstå är att Du stör annan elektronik i din omgivning pga att koaxen strålar HF-energi. Hur kul är det, på en skala, när grannen ringer på precis när du är på väg att knipa det där efterlängtade och sällan hörda landet...:o...eller kanske ännu värre - frun inte kan se "Lets dance"...:eek:

Börjar du bli övertygad Harri?:)

/Lasse
 
SM5DXU skriver
"En RF-spärr (-choke) i form av en strömbalun uppe vid antennen och några ferritspärrar på vägen ner "
Finns det någon tummregel för var och hur tätt man sätter dessa ferritspärrar.
Jag har surfat lite och sett både före och efter RF-choken i olika antal.
Kanske någon som har några goda råd att erbjuda då det är mindre roligt att klättra i master och på hala tak.
 
Hejsan!
Den allra enklaste och effektivaste löningen i ditt fall är att behålla enbart 160m-dipolen och mata den med stegmatare. Då har Du ett effektivt antennsystem för alla band med låga förluster också på alla band. Du behöver en avstämmare för balanserad utgång. Den kan Du enkelt bygga själv. Den enda köpeprylen Du behöver är en vridkondesator. Kolla QTC nr 5 2009.
Hälsningar
Tore Sandström SM7CBS
 
Last edited:
Varför står jag kvar som om jag skrev inlägget igår? Det är ju flera veckor sen jag skrev det inlägget!
Har jag missat nåt i inläggsskrivandet??
Tore SM7CBS
 
Back
Top