Clas Ohlson im memorian... :(

SM2BPA

Well-Known Member
Jag bläddrar allt oftare i Kjell & Co: katalog.
Det är som om Kjell & Co har tagit över hobby-konsumenternas behov där Clas Ohlson så sorgligt övergav oss. Tidigare fanns Clas Ohlsons katalog hos varje radioamatör, hem-meckare och alla andra sorters teknik-nördar ... nu är det Kjell & Co - som visserligen har ett modernare utbud men ändå har ungefär samma kundkrets. - I loooove Kjell & Co !!! :)
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehör för hemelektronik
 
Jo men tyvärr håller även Kjell&Co att tappa stilen. De gånger jag suttit hemma och surfat i deras katalog för att sedan åka till butiken har jag blivit besviken för att grejorna inte finns i lager. Häromdan skulle jag ha fem detaljer till en koppling. Endast en fanns.

Av de övriga var det restorder på en,
En detalj hade man bytt från 10-pack till att sälja en och en, jag behövde tre men det fanns bara en i butiken.
De övriga två hade man slutat sälja pga. dålig omsättning trots att de ännu finns i webkatalogen.

Surt sa räven, jag blev så glad när de öppnade en butik här i stan.

/Lasse
 
ZBB de FBJ

Man kan ju kontrollera på nätet om varan finns i butiken, men inte hur många, då måste man ringa.....jag har gått bet en gång. Nu ringer jag alltid om jag ska ha fler artiklar...
 
Inte ens det fungerar tyvärr. I affären kikar dom i lagerdatabasen och konstaterar att det finns. Väl på plats inser man tyvärr att inte saldot stämmer med verkligheten. Har råkat ut för detta i Trollhättan, Helsingborg Väla och Löddeköpinge Center Syd.
Ingen engångsföreteelse mao. :-(
 
De gångerna jag har ringt och frågat har de gått ut på lagret och tittat........det fysiska lagret, där man kan ta på grejorna!
 
Här i stan (Umeå)är butiken bra, men personalen är av minst sagt varierande kvalitet.

Kan jag så handlar jag gärna av den enda tjejen som jobbar där, hon är klart kunnigast och om det är något hon inte är 100% på så försöker hon inte låtsas att hon vet.

Hon var inte där när jag skulle köpa dioder (1N4001) varpå pojkspolingen frågar "Vilken färg".

Jag förklarar att det inte är lysdioder jag ska ha och pekar i katalogen, när han har hämtat dom säger han nonchalant "jaha, du menar motstånd".

Jag förklarade inte vidare.

En N till PL adapter jag behövde i panik fanns på hyllan, liksom alla andra udda förfrågningar jag har haft faktiskt.

Så trots bristerna så är jag glad att dom finns!

Jag har lärt mig att be dom att gå ut och dra i lådorna på lagret om jag ringer och kollar saldo på något ;D
 
Ja, nej jag har inte handlat där på länge, undermåliga produkter som inte fungerar och jag fick komma med flera argument för att få pengarna tillbaka, vill ej ha tillgodokvitto eller annan likvärdig vara.. Senast var en dockningsstation till en SATA-disk som gjorde att datorn kunde se att "något fanns där, men inte vad"... Köpte en annan docka i en annan butik för mera pengar och den fungerar utmärkt.
 
Jag förklarar att det inte är lysdioder jag ska ha och pekar i katalogen, när han har hämtat dom säger han nonchalant "jaha, du menar motstånd".
he-he, antagligen en praktikant (får man hoppas). :D
Fick lämna tillbaka en torx-nyckelsats, fabrikat Velleman som hade en missbildad profil.
Med lite övertalning så fick jag pengarna tillbaka.
 
Hej alla!

Senaste felköpet:
98-276 HDMI till 2 x HDMI
Fungerade bara med en HDMI-kabel åt gången.:confused:
Trodde att det fanns buffertelektronik & sep. sync i boxen.
Det fungerar inte, att bara koppla ihop två HDMI-kablar.
Produkten borde aldrig säljas.

En annan varning:
39-946 BNC-videokablage 20m.
Levde i den villfarelsen, att detta passade för kortvågsbruk.
För skojs skull, ohm-mätte jag stift-stift. 25 ohm tyckte jag var för mycket.
Det var inte ens lönt att starta upp nätverkaren.

Det gäller att vara påstridig när det gäller reklamation.
Inte så mycket, att annars hota med att slå sönder butiken.
Det räcker nog att kombinera verbal reklamation ,med att rekommendera ett verkningsfullt medel mot acne.:)
Typ svavelsyra och sandpapper.
 
Jag har varit trogen Classe sedan barnsben, men förra veckan kom sista spiken i kistan.
De har slutat med aluminiumplåtarna! Det var ju tidigare ett väldigt lätt sätt att få tag på små bitar alu-plåt. Men jag fick lämna butiken utan plåtar. :(

Nu är det elvispar och LED-slingor för hela slanten.

Kjell funkar i nödfall om man har bråttom, men kvalitén är många gånger sämre än vad Classe hade på sin tid.

Jag föredrar Electrokit och Lawicel.
elektronikbyggsatser elektronikkomponenter för alla som tycker att elektronik är kul | Electrokit
Elektronik Komponenter & Byggsatser för Inbyggda System - Lawicel

73 de SM0RVV
 
Ja Classe har man gett upp sedan länge. Har handlat lite på deras utförsäljningsaffär i Leksand de sista åren, men sedan stängdes den och då var det slut.

Man kan konstatera att deras vinst har ökat kraftigt och de har expanderat till jag vet inte hur många butiker under samma tid som vårt intresse för deras sortiment dalat.
 
Clas Andersson roterar i sin grav! Jo, han hette Andersson först men bytte till Ohlson då han tyckte det lät mer vederhäftigt när han blev affärsman.

Hans affärsidé som butikskedjan faktiskt fortfarande skryter om var att förse hobbyister med verktyg, ritningar, smådelar och byggsatser.

/Lasse
 
Hej!

Jag kan inte annat än hålla med, Clas i sjön är inget att ha idag. Faktum är ju att det är ganska många år sedan som jag handlade därifrån. BORTSETT ett lokat tillslag i deras Uddelvalla-affär för mer än 2år sedan. 15 askar metatabletter blev bytet.

Idag jobbar jag hemifrån och har således tillgång till "bilblioteket", letade fram några kataloger, har just bläddrat igenom en katalog "sedan kriget", en sedan tidigt 60-tal och en sedan -73 (min första) vilken mest ser ut som ett lösblandssystem som används av en uttråkad pitbullfamilj...

En modern katalog bläddrade jag i för några veckor sedan, bara för att konstatera hur illa det var.

Clas i sjön var min huvudleverantör av 2.5 mH HF-drosslar för rörsändare, vill minnas att de kostade kring en 10-lapp? Dyrt var det i vart fall...

Nu skall jag sticka och hämta en Mathmos Telstar (lavalampa)...
 
Kommer ihåg när jag var ung.
Då rykte det alltid i byggtarmarna på vårkanten.
Skulle jag beställa ritningarna till cykelbilen eller racerbåten?
Mitt förhållande till Claes Ohlsson är som så mycket annat.
Att det var bättre förr.
 
Back
Top