Clas Ohlson kataloger online

Dessa Engel lödpistoler tillverkas fortfarande, och kostar "bara"
c:a 2000 kr/st i dag. En begagnad kostar c:a 1000 kr.

1964 kostade den 44 kr.

Som jämförelse var timlönen före skatt för en genomsnittlig industritjänsteman c:a 20 kr, medan den i dag är drygt 200 kr.

Löneinflationen har alltså varit 1000% men "lödpistolsinflationen" 5000 %.
Omräknat på årsbasis är denna strax under 10% mellan 1964 och 2022, medan den var 7% mellan 1964 och 1974. Tjänstemannen 1964 behövde arbeta 3,5 timmar för en lödpistol, medan det idag går åt dryga 12 timmar. Det blir dyra lödningar...

"Det var bättre förr..."
 
3 D bild?

Jag tänkte kommentera hur man förr i Clas Olson katalogen gjorde mycket fina tecknade bilder.
Avsikten var ju att göra det tydligt, eller helt tydligt för att kunden skulle veta exakt vad hen tänkte köpa, ofta stod specifikationer i texten, storlek, färg, spänning, användningsexempel.
Idag finns inte ens specifikationer på förpackningana hos olika företag. Långt mindre vad det är för produkt, vad den används till mått spänning effekt etc.
Jo LED ljuskällor på IKEA är på 40 W men drar finstilt bara 4 Watt.
Det tecknade bilderna i äldre kataloger var fina, otroligt väl gjorda, de måste ha haft duktiga katalogmakare förr....

SM4FPD
 
Det hade man.

SM4NE, Erik Siljedal, var en Dalakonstnär och illustratör som bl.a. arbetade med Clas Ohlsons kataloger. SM3WB skrev om honom i QTC ett par gånger.

Sedan försåg ofta tillverkarna sina kunder med klicherade bilder på sina produkter som kunde fogas in direkt i katalogerna.
 
Efter att ha bläddrat igenom några årgångar och gråtit en nostalgitår konstaterar jag följande.

Clas Ohlson katalogerna har bidragit lika mycket till utbildning och fostran av radio- och teknikintresserade ungdomar, som John Schröders Radiobyggboken-serie gjorde under Sveriges absoluta storhetstid för kreativa personer som inträffade runt 50- och 60-talen.

Clas Ohlsson katalogen innehöll i princip allt som behövdes i komponentväg, mekaniska detaljer, fästelement, skruv och mutter, brickor m m i de minsta storlekarna. Verktyg och mätinstrument, färg och chassieplåt. Även om veckopengen på den tiden var knaper så räckte den för oss - som tog notis om Spara och Slösa i Kamratposten - till en hel del småsaker. Att vänta på leveransen en vecka eller mer var också nyttigt för att öva upp sin uthållighet och envishet att genomföra sina planerade byggprojekt.

I John Schröders bok som var skriven på ett enkelt språk som kunde förstås av unga ungdomar fanns allt som behövdes för att inte bara bygga förhållandevis avancerade radiomottagare och sändare utan även för förstå hur dessa anordningar fungerade och hur kretsarna till dessa beräknades. Sådant som Q-värde, impedans och reaktans avhandlades och ibland undrar jag hur det ens var möjligt för oss i lägre tonåren att förstå och få apparaterna att fungera.

Sannolikt berodde det på att ungdomar i gemen nog var mer fokuserade på saken och det faktum att knappt någon på den tiden kände till att allt var så extremt svårt och komplicerat att det egentligen inte var möjligt att lyckas med något själv. Det är först när detta faktum blev känt lite längre fram i slutet av 1900-talet som problemen började hopa sig och sökandet, nyfikenheten och att vara en självgående individ kom i skymundan. Att få allt serverat på silverfat och hemleverans dagen efter beställning kan vara bekvämt men hux flux är fatet tomt och vem kan idag spika i en spik och hänga upp en tavla. Nåja, många kan men de med tummen mitt i handen är fler idag än förr, den saken må stå helt klar. :cool:
 
Att få allt serverat på silverfat och hemleverans dagen efter beställning kan vara bekvämt men hux flux är fatet tomt och vem kan idag spika i en spik och hänga upp en tavla. Nåja, många kan men de med tummen mitt i handen är fler idag än förr, den saken må stå helt klar.
"Inlärd hjälplöshet"
 
Finns en fortfarande ungdomar som experimenterar och förkovrar sig som på den gamla goda tiden.
Råkade få upp en Youtube länk med en person som byggde en rörförstärkare i 20-tals utförande.
Dessutom tillverkade denna person rören själv, och med mycket enkel utrustning.


Efter att ha tittat på några fler av jdflyback ( https://www.youtube.com/user/jdflyback ) filmer så gissar jag på en amerikansk kille eller tjej i high-school ålder.
 
Det talades om lödpistoler. Solder gun.
Här är ett hembygge:
En Youtube film, något jag själv hatar, och inte gillar att titta på, men kan ses som ett exempel på vad som går att göra, och vad folk lägger kraft på för projekt. det är frivilligt att se på filmen.....

Man bygger en liten inverter,, dvs en störsändare, med låg sekundärspänning och hög ström.
Man kan ha synpunkter på det högfrekventa fält som lödspetsen genererar, och som möjligen kan skada komponenter.
För övrigt finns ju idag inget behov av en lödkolv som blir fort varm, Wellern blir ju varm på 20 sekunder och det räcker.
Dessutom blir det noll väntetid vid upprepade lödningar.

Ideen likar de induktionsvärmare som används för att värma fastrostade skruvar på gamla bilar.

Inga EMC komponenter syns i bygget...... bara rakt på och rakt ut på elnätet.

Men en lättare lödpistol än en med 50 Hz trafo blir det förstås.

Men den här finns inte i Clas Olson katalogen.... även om gnistsändare var uppfunna vid tiden för de allra första katalogerna.

Hmmmm kanske med en mekanisk vibrator........ med 12 V in och trafo för kortslutningsströmuppvärmning......

SM4FPD
 
Jag har några lödpistoler från Philips Radio & TV-service väskor modell 1950-60 tal i min samling. Ganska klumpiga men var en bra lösning vid service.

Annars var det vanligt med hembyggda pistoler och jag fångade en sådan på bild 2010. Det är min granne (några våglängder bort på långvåg) Börje SM7BMO som visade sitt hembygge från slutet av 50-talet och som fortfarande fungerade då för 12 år sedan.

3.jpg

Det är ju ett snyggt bygge med låg lindningsresistans på sekundären. Börje var lantbrukare så kanske denna kunde användas för att märka djurbesättningen också med rödglödande "lödslinga" måhända.

2.jpg

Här bygger Börje SM7BMO en egen TV-mottagare för "Danmarksprogrammet" från Köpenhamn i mitten av 50-talet. Lödpistolen är en tidigare modell men av samma enkla princip.

Det byggdes mycket i stugorna på den tiden så man kan förstå att sådana företag som Clas Ohlson med ett fint sortiment prylar var populära.

bmo3.jpg

Ingenjör Henry Ericsson SM7XU här ifrån Lund. Även han hade flera lödpistoler i sina gömmor, både hembyggda och sådana som fanns i Service-väskorna varav jag räddade en pistol när vi röjde på vinden efter hans bortgång.
 
Min morfar hade en lödpistol och den användes när jag var där och i sedvanlig ordning dragit hem något radio- eller tevelik för slakt. Den blev förstås varm fort men någon annan fördel kunde inte märkas. Stor, tung, klumpig. Efter en stunds lödande blev man ganska trött i handen. Näe, lödpistoler väcker ingen som helst moderskänsla från min sida. Hellre då en klassisk Weller TCP som klickar lite diskret parkerad i en spiralhållare, kanske på en avlång grå trafo från Elfa.
 
Min morfar hade en lödpistol och den användes när jag var där och i sedvanlig ordning dragit hem något radio- eller tevelik för slakt. Den blev förstås varm fort men någon annan fördel kunde inte märkas. Stor, tung, klumpig. Efter en stunds lödande blev man ganska trött i handen. Näe, lödpistoler väcker ingen som helst moderskänsla från min sida. Hellre då en klassisk Weller TCP som klickar lite diskret parkerad i en spiralhållare, kanske på en avlång grå trafo från Elfa.
Jag har en lödpistol 100W som tas fram när Wellern inte "inte räcker till" i effekt. Den är väldigt snabb upp i värme och har plenty med pulver i sig för de något större lödningarna.
 
Jag tycker att Clas Olson borde jobba med att få ut en ny katalog oxo.
Det var roligare för när man fick en katalog att sitta och bläddra i, anteckna vad man ville köpa etc.
Även BILTEMA har slutat med sin katalog, liksom Kjell o Co.

Men de tycker kanske att folk minsann kan starta upp datorn, eller mobilen, och sitta och bläddra i stället.

Dock handlar det nog mer numera att få folk att handla på impuls saker de ser i butiken .
Någon direkt planering av inköp som man gjorde förr, med ledning av katalogens specifikationer är nog inte så aktuell.

De hamla katalogen är roliga i alla fall.
Fanatiska teckningar och tydliga spec för att man skulle kunna vet vad man köper.

Idag skall man köpa en Fagerås för 199 kr, på IKEA, och när man kommer hem och öppnar förpackningen är det inte en sån pryl man trodde, får köpa en Munkfors nästa gång då.
Det var roligare förr när bilden på asken föreställde vad man köpte och namnet sade vad man köpte.

SM4FPD
 
Back
Top