ClasOhlson 36-8309 (Växtbelysning) ...

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
Tänkte att jag skulle lyssna på rör-ringen under lördagsförmiddagen.
Hela den låga delen av HF utstörd. Sprakande S9 överallt.

Förtvivlan...

... uppstod då jag först trodde att antingen den egna eller grannens solceller
börjat spöka. Tills jag kom på att jag startat säsongens växtbelysning i vinterträdgården.

CO_36-8309.jpg

Detta är ClasOhlsons 36-8309 som jag inhandlat ett antal av. All belysning går på timer och kan givetvis stängas av om man avser använda rummet för annat än att stirra på ett röd/violett sken eller att köra litet kortvåg.

En liten varning i alla fall utfärdad till den kortvågsamatör som går i växtbelysningsinköpstankar eller som observerar grannes växtbelysning samtidigt med egna upplevda radiostörningar.

Man förundras hela tiden hur sånt kan bli CE godkänt ? Allt ser ut att vara inbyggt. Är det ut på nätsladden det "läcker" ? Lägg in den i tråden "störande produkter"...

Har själv funderat på att skaffa belysning för att gro upp chili i februari...Då gäller det att välja rätt...

Det låter som en "kortvågs-armatur" a'la C.Ohlson, hi-hi. Jag beklagar, men den kan du skicka upp till Umeå så kan Sverker kasta den i Tunnan åt dig..

/Sven.

Är det fel på en armatur eller på alla? Är det en så är det nog Clas kundtjänst du ska kontakta, som reklamation. Är det alla kanske läge att kontakta elsäkerhetsverket.
Hoppas att det löser sig.
/Jan

Vad innehåller dessa armaturer?
Är det ett UV lysrör och elektroniks inverter?
Eller LED och en elektroniks "transformator"

Har du flera armaturer, stör alla i så fall?
Eller är det en som sticker ut?

Har du jordat vägguttag, för jordad sladd är det väl på armaturen?

SM4FPD

Tänkte att jag skulle lyssna på rör-ringen under lördagsförmiddagen.
Hela den låga delen av HF utstörd. Sprakande S9 överallt.

Förtvivlan...

... uppstod då jag först trodde att antingen den egna eller grannens solceller
börjat spöka. Tills jag kom på att jag startat säsongens växtbelysning i vinterträdgården.

View attachment 12623

Detta är ClasOhlsons 36-8309 som jag inhandlat ett antal av. All belysning går på timer och kan givetvis stängas av om man avser använda rummet för annat än att stirra på ett röd/violett sken eller att köra litet kortvåg.

En liten varning i alla fall utfärdad till den kortvågsamatör som går i växtbelysningsinköpstankar eller som observerar grannes växtbelysning samtidigt med egna upplevda radiostörningar.
Jag hade en gång ett "vanligt" lysrör (IKEA) som visade sig störa på HF men det tog tid innan jag begrep det eftersom jag aldrig satt framför radion utan att den var tänd.

Attachments

• sm7fbj.jpg
    sm7fbj.jpg
    27,6 KB · Views: 16
Var det inte en "grej" med lysrör, strax innan man började fasa ut dem, att de var styrda med ett "HF-don"? Man kan väl föreställa sig att dessa inte var HF-täta...

Som vanligt är det väl spänningsomvandlingen som skapar skräp. Jag har exvis en så kallad halogentransformator (230 VAC => 12 VAC), med "elektroniskt" innanmäte. Den slår ut FM rundradio i hela huset om man kör den "naken". Sannolikt kan man avstöra den, med en plåtkapsling, lite drosslar här o var, men om billighetsprodukter får den omsorgen är väl tveksamt...

HF-don... Kom att tänka på elprojektör som satte in radiostyrda klockor i en ny sjukhusbyggnad i Falun, kanske 10 år sen. Efter drifttagning var de förvånade över att klockorna inte gick rätt. Förutom att hela byggnaden 6 våningar är plåtklädd och fönstren metalliserade, så sitter det HF-don i korridoren som jobbar på ca 75 +- ett antal kHz. Klockorna satt i vårdrummen ovan dörren till korridoren. Jag hade ingen RX för 77,5 kHz men hörde övertoner från lysrörsarmaturerna med 77 kHz mellanrum på långvågsmottagaren med digitalskala. Jag vet inte om det blev vanliga kvartsklockor eller klockor med nätverkstid istället. De gamla radiostyrda kunde fungera om man ställde dem vid fönstret ett tag.
/Jan

"Långvåg" i kontorsfastigheter och liknande är ganska utsiktslöst i dag,
även om EMC-direktivet har förbättrat situationen något.

Den Junghans Mega DCF-77 styrda väggklocka vilken pryder en vägg i personalmatsalen å Stureby Radio anskaffades ursprungligen för MRCC Stockholm i samband med flytten till Nacka Strand. Väl på plats så visade det sig att störnivån där omöjliggjorde all mottagning i alla frekvensband under 15 MHz ungefär.

Klockorna hamnade längst in i ett skåp för att sedan hotas med att hamna i elektronikåtervinningen vid en senare flytt. En "räddades" och har i snart 25 år visat såväl svensk normaltid och dito sommartid.

Jag monterade upp 22W LED-armaturer av fablikatet anslut i snickarboden på landet.
Jättebra arbetsbelysning men när jag skulle skruva i en MW radio så upptäckte jag ett jätteproblem.
Det gick inte att höra något annat än led armaturerna. Nu måste jag montera upp extra belysning för annat "krävande" arbete men vet inte riktigt hur jag ska lösa det.

Jag har loppisfyndat några helt vanliga klassiska skrivbordslampor (en skärm på en ledad arm, kläms i bordsskivan) med E27 sockel. Ett par sådana med 6-enhtes filament LED (8 W eller nåt) blir avgjort OK belysning. Har inte upptäckt någon störande störning där.

Tur man har eget litet labb.

Försökte demontera en av armaturena som ännu inte hängts upp.
Ändan var skruvad men även limmad med silicone vilket gjorde det
"äventyrligt" att försöka få isär den. Det gick inte.

Eftersom armaturerna kostar 400 pix/styck
avstod jag från att offra en för vetenskapen men även för att jag köpt 9st
och insåg arbetsinsatsen vs att stänga av ljuset när det skall köras kortvåg.

Mha en H-fältsprob sniffade jag
över armaturen. Detekterade i princip endast i närheten av
switchagget i den ända 230V var anslutet.

LysrRFI.JPG

Med analysatorns trigg inställd på nätfrekvensen noterades hur kretsen är synkad till 50 Hz. Vattenfallsdiagrammet på HF-tranceivern visar även att agget innehåller en krets med inbyggd/konfigurerad för "Dithering"/Spread spectrum. Jag har själv caddat in liknande lösningar för några kunder. Funktionaliteten är numera ofta inbyggd och vad det verkar vara, standard i LED-drivers...

Ett försök gjordes att stoppa in en ferrit i utrymmet
LysR_Filter.JPG

Det gav en knappt mätbar skillnad. De upphängda armaturerna försågs med klämferriter vilket med inställningarna på HF-tranceivern sänkte brusnivån från ~ S5 till ~ S2. Lagerhållningen på klämferriter var begränsad och en mätning i testjiggen visade låg verkningsgrad i det låga HF-banden men bättre än inget. Inga störningar kunde noteras på 144 eller däröver.

Förmodligen klarar armaturerna den norm de är (eller borde vara) provade för. HF-antennen sitter < 10 meter från vinterträdgården och arrangemanget lider även av diverse annat switchat i fastigheten. Att försöka tysta allt i omgivningen blir en närmast tröstlös uppgift. När väl det egna huset är åtgärdat tillkommer grannskapet. Till slut blir det enklare att gå "full remote".

Jag skrev ett litet syrligt mail till CO men påpekade i det mailet främst att armaturerna inte var försedda med till/från-switch eller löstagbar nätsladd som CO skriver. En fråga om vilken norm man kvalificerat för. Får se om det kommer något svar.

Last edited:
Fick svar från C-O med bifogad testrapport. Man har testat ledningsbundet (CI) enligt EN55015 och som jag noterade själv i förra inlägget sä är störnivån ganska låg, 12.7 dBµV under specen (56). Generellt ligger produkten med marginal under gränsen.

Back