coax i schacket?

SA2CEM

Well-Known Member
vad använder ni för kablar mellan radio, steg, tuners, switchar o dyl?

har planerat en liten upprustning från mina noname kablar (mestadels billig kjell & co rg58) med kontaktdon av mer eller mindre tveksam kvalite nu när ett Acom 1010 införskaffats och rensning pågår..
 
Riktig RG58 med PL-kontakter är OK för kortvåg för alla tillåtna effekter och amatörtrafik. Förkontakterade kablar med BNC-kontakter från nämnda företag är dock bara att kasta. Det blir bara problem. I en del fall är det också ståltråd som innerledare. Det ger onödiga förluster och därmed värme på de låga banden.

/Roland
 
RG58 av god kvalitet med likaledes bra kontakter är helt OK för de allra flesta som kör kortvåg men skall du köra slutsteg så skadar det inte med vettiga grejor.
Jag själv är mycket förtjust i Aircell 7 som interconnectkabel, en kabel som är något grövre än RG58 med sina 7mm.
Den är fortfarande smidig och mjuk, läcker inte (folieskärm) och pallar rejält med effekt samt har en mycket låg dämpning.
Var noggrann när du monterar de chucklåsta kontakterna så har du en kabel som håller i många år framöver.

Aircell 7 finns bla hos Limmared
Aircell 7 Koaxial - Limmared Radio & Data AB
 
Tack för tipsen, kollade in Aircell 7 kabeln och den verkade ju ha fina egenskaper, jag överväger starkt Aircell 5 vilket verkar ha fördelen att rg58 kontaktdon passar.
Dämpningen i ett par meter coax på kortvåg måste vara försumbara men däremot kan det vara trevligt med extra skärmning och effekttåligheten.

Sen funderar jag på att gå över till crimpning istället för dom här vanliga skruv-och-löd kontakterna.
 
Last edited:

Hittar man en "fin-tång" på radioloppisar kan backarna vara slut så begagnat kan faktiskt vara sämre än en billig kinatång, jag har inte provat ELFA's men den satsen i plastväska som limmared, svebry med flera säljer för runt 700-1100.- imponerar inte.

Du får gärna låna en "riktig" tång av mig om det är ett fåtal du vill crimpa.
 
Jag köpte Aircell 7 med proffs UHF-kontakter att installera från antenntunern inomhus till antennswitchen i ett uthus halvvägs till masten.

/ Göstha
 
Ge gärna ett tips på en bra crimptång. Ett lämpligt köp för klubben jag deltager i.
 
Back
Top