Cobra

igge

Well-Known Member
Jag har hittat byggbeskrivningar på webben för Cobra dipolantenner men inte värst många kommentarer.
Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av just cobran?
Har just byggt en Fat Dipoles ur boken "More Wire Antenna Classics Volume 2" som jag blev mycket imponerad av med bra signalrapporter bägge vägarna. Tyvärr gick den sönder p.g.a. slarvigt fästa kablar. Nu skiner solen och jag skall reparera den så jag blir QRV på 80-meter igen.
Tillbaka till min fråga igen.
Finns det ngn erfarenhet av Cobra?
 
-AOM, -AQW, -CBS m fl de -MX

PMFJI, s a s. Jag undrar om denna Cobra-antenn ö h t har några fördelar jämfört med en vanlig 2x20 m dipol med stege, som dessutom är åtskilligt enklare mekaniskt - och därmed både lättare och billigare.

För mig ser Cobran ut som en vanlig 2x20-dipol, där möjligen de två undre trådarna i radiatorns respektive halvor kan betraktas som en inskjuten stub mellan radiator och feeder och som då knappast bidrar med något. Kanske går jag vilse i min egna tankegångar, eftersom det är 3 parallella trådar i det som författaren inkluderar i radiatorn.

Citat:
The big difference is, the Cobra's
unique close-spaced multi-wire element also introduces two added resonant
responses below the antenna's fundamental operating frequency. These
responses extend frequency coverage far beyond that of a conventional
doublet or G5RV.

Frågor: bidrar verkligen den ingående extra-tråden ("stuben") till ngt ökat frekvensomfång? Denna stegmatade antenn behöver ju ändå inga resonanser för att fungera.

Och helt seriöst är det väl heller inte att mata en dylik, mkt balanserad antenn via en 4:1-balun, eller hur, Tore?

Att Cobran skulle vara "bättre" än en G5RV får nog i a f inte mig att ta ned min stegmatade dipol.

"Världen vill bedragas".

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Flera varningsklockor borde ringa i läsarens öron:
att artikeln härrör från 73 Magazine,
att man uppmanas anpassa matarledningens längd för lägsta SVF,
att man bör använda 4:1 balun för att mata en redan lågohmig antenn,
att artikeln vänder sig till ägare av "multibanddipolen" G5RV,
att ett antal kunniga personer har uttalat skepsis mot konstruktionen.

Lennart
 
Lennart,

Tack för eldunderstöd!

Vad matarledningens längd beträffar, uttrycker sig författaren nog bara lite olämpligt, även om han faktiskt kan ha tänkt rätt. Förmodligen menar han att man skall prova sig fram till en sådan längd på matarkabeln att installationen ö h t går att stämma av till lågt SVF med en normal ATU.

Problem uppstår säkert om halva radiatorn tillsammans med matarledningens längd blir en halvvåg (eller en multipel därav) på någon frekvens. En mindre justering av matarkabelns längd kan då leda till att man kan stämma av och uppnå ett lågt SVF. Därav alltså "Adjust as needed".

I änden på matarledningen kan det på vissa frekvenser förmodligen också vara mycket höga impedanser som ATU:n skall hantera! Alltså inte bara lågohmigt överlag.

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Detta är väl en s.k. "Linear loaded dipole" och avsikten med att vika ihop dipolbenen är att antennen ska bli liten, inte att den ska bli bättre än en vanlig utsträckt dipol.
Man hittar fler exempel på detta
http://www.af2cw.com/license/dipole.pdf

Denna variant är bara halvt ihopvikt.

/Micke
 
Last edited:
Men Cobran är ju ändå drygt 42 meter, om jag inte missat något.
Kanske blir den mera bredbandig.

EDIT: Jo, jag missade att den var för 160 meter. :D
 
Last edited:
Flera varningsklockor borde ringa i läsarens öron:
att artikeln härrör från 73 Magazine,
att man uppmanas anpassa matarledningens längd för lägsta SVF,
att man bör använda 4:1 balun för att mata en redan lågohmig antenn,
att artikeln vänder sig till ägare av "multibanddipolen" G5RV,
att ett antal kunniga personer har uttalat skepsis mot konstruktionen.

Lennart

Är antennen lågohmig på alla band?

/Micke
 
OK, får väl svara på min egen fråga .....dåhh!

tl_70ft_er.jpg
Resonanser med 70ft matningsledning.
2,0.
4,7.
8,9.
11,7.
15,7.
18,6.
22,6.
25,5MHz.

tl_140ft_er.jpg
Resonanser med 140ft matningsledning.
2,4.
5,5.
8,2.
10,3.
12,5.
15,1.
17,2.
19,4.
22,0.
24,1.
26,3.
28,9MHz.

Simulerat med olika avstånd mellan ledningarna, 5mm-2cm, utan någon större skillnad i impedans eller resonanser. Kabeln är isolerad med 0,5mm DielC=3.

Med "blank" kabel ligger resonanserna från ca 100kHz - 200kHz högre i frekvens


Är denna antenn bättre eller bara annorlunda?



EDIT: Ber om ursäkt för mitt lite för snabba redovisade resultat för denna antenn.
VSWR-plottarna avser endast antennens naturliga resonanser.
Inte resultatet av dom ihopkopplade trådelementen.
Jag hade "kopplat fel" i EzNec.
När jag nu har kopplat rätt så kan inte EzNec simulera antennen.





/Micke
 
Last edited:
Nu har jag hittat ett fåtal Cobra-inlägg här på forumet. Jag håller nog med Lennart om att här skall man dra öronen åt sig. Min fina Fat Dipol fick jag upp igår men tyvärr så hade den ändrat sig från 80 till 40 metersbandet så den åkte ned fort som bara den. Felet var mitt då jag hängde på en 450 Ohms stege istället för coax.
Nu ligger pannan i djupa veck för att klippa till en gammal hederlig Dipol, kanske två.
Men först måste jag blidka XYL som har blivit mästare på master och antenner med intrasslade vajrar och snören som slår knut på sig själva.
Tack alla för svaren.
 
Igge,

Det gläder mig om du känner att våra bidrag kan ha lotsat in dig på rätt spår!

Du skriver: "Nu ligger pannan i djupa veck för att klippa till en gammal hederlig Dipol, kanske två."

Tips till XYL (och även dig): om du sätter upp en dipol med stege, tror jag det räcker med en (1).

Den här tabellen med utprovade, fungerande kombinationer av radiator- och steglängder [i m] ur Rothammels Antennenbuch, 2:a upplagan, har hjälpt mig genom livet:

Radiatorn + Stege = Band
41,15 + 12,80 = 80-10
41,15 + 23,60 = 80-10
20,42 + 12,95 = 80-10
20,42 + 19,95 = 80-10

Anm.:
- f n har jag en 20,42+12,95 uppsatt, som jag använde i de senaste SAC-
testerna på alla band; i en senare upplaga av Antennenbuch anges bara
banden 40-10 för de två sistnämnda måttkombinationerna, men jag har
alltså kört även 80 m med en sådan.

- Tabellen ovan tillkom innan vi hade WARC-banden, men min nämnda
kombination verkar fungera helt OK även där.

73 & GL,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Rolf -MX:
jag tycker din förmodan att Cobra-antennen är ekvivalent med en dipol med två lika kortslutna transmissionsledningsstubar i matarledningen, en i vardera benet nära matningspunkten, är helt korrekt. Stubarna för en viss obalansström "antennström" - (strömmen in till stuben är inte lika med strömmen ut) som ger ett litet positivt eller negativt bidrag till strålningsfältet, beroende på obalansströmmens fasläge relativt strömmen i dipolbenet intill. Vid frekvenser där stubarna är nära en udda multipel av en kvartsvåg blir dock dämpningen i matarledningen hög! //Janne


Micke -GLD,
jag tror din slutsats att "Eznec kan inte simulera..." är förhastad - Eznec är så nära ett proffsverktyg vi amatörer kan komma utan ohemula utgifter och klarar betydligt värre saker än denna enkla antenn. Har du lust att mejla mig Eznecfilen så ska jag försöka ta reda på varför du får konstiga resultat.
Adressen är sm0aqwsnabelateliapunktcom 73 /Janne -0AQW
 
Micke -GLD,
jag tror din slutsats att "Eznec kan inte simulera..." är förhastad - Eznec är så nära ett proffsverktyg vi amatörer kan komma utan ohemula utgifter och klarar betydligt värre saker än denna enkla antenn. Har du lust att mejla mig Eznecfilen så ska jag försöka ta reda på varför du får konstiga resultat.
Adressen är sm0aqwsnabelateliapunktcom 73 /Janne -0AQW

Jag löste problemet, det behövdes lite förluster.

Antennen uppvisar nu många fler resonanser.

tl_70ft_er_2.jpg
Med 70ft matarledning.

tl_140ft_er_2.jpg
Med 140ft matarledning.

tl_140ft_low freqv.jpg
Här dom utlovade extra resonanserna på frekvenser under 3,8MHz

/Micke
 
OK Micke,
ja även de bästa simuleringsprogram kraschar om man försöka beräkna storheter som blir oändliga under de förutsättningar man gett (t.ex. stubar av förlustfria transmissionsledningar?). Jag simulerade Cobra Jr. antennen för några år sedan och såvitt jag minns hade den ganska så dålig verkningsgrad på många frekvensavsnitt mellan 3 och 30 MHz. Tror antenntypen är litet knepig att använda på flera band för den som inte analyserar/kan analysera hur den kan tänkas uppföra sig tillsammans med en matarledning!
LXXIIV //Janne -=AQW
 
Last edited:
Tack Rolf.
Jag skall snarast möjligt klippa till lite trådar och stege efter dina mått.
Förhoppningsvis är antennen uppe i nästa vecka då jag har tid.
 
Back
Top