Collins 32s-3 uteffekt

SA4BUK

Well-Known Member
Vad brukar de lämna, servar en nu som ger 150w och tycker det är för mycket om man ska driva slutsteget.
Vanliga fel som kan påverka uteffekt?
Sett nån mod på att ändra galler spänning genom att bryta pa-disable bygling och lägga resistor där externt?
6st 12 ohms resistorer ska bytas då de verkar ökat lite.
 
Den är avsedd att lämna 100 W med god linjäritet. Någon måste ha tyckt att det inte var tillräckligt och kanske höjde skärmgallerspänningen för högre ström. Mät och kontrollera även att anodspänningen är normal, den ska inte överstiga 800 V. Har du pålitlig effektmätare?

Lennart
 
Mätare kontrollerad sen tidigare mätningar mot konstlast.
Ytterligare mätningar ska göras , såg nu att anodspänningsdrossel på 120 microhenry fått sig en snyting och förkolnat/spruckit.
Ska kontrollera om något är ändrat ang gallerspänning./Mats
 
Kollat på youtube där 150w på 3,5Mhz verkar normalt.Anodspänning närmare 1000 volt uppmätt kan också vara normalt.
Upplever distorsion vid foni när omkopplare står på ”pa plate” är nästa att kolla upp.
 
1000 V anodspänning i synnerhet på 6146 (inte 6146B) från original-PS
516F-2 är i mesta laget och sliter rejält på rör och ingående komponenter. Då blir även skärmgallerspänning och glödspänningar för höga.

Använd en vridtransformator och reducera primärspänningen till det värde som ger c:a 800 V på 6146-anoderna och mät upp vilken uteffekt detta läge ger.

Jag har svårt att se hur läget av instrumentomkopplaren skulle kunna påverka distorsionen i signalvägen hos sändaren i SSB-läge.
Hur mäter du distorsion? Tvåtonstest?




.
 
Ytterligare test skall göras ang spänningsnivåer.
Distorsion är hörbar på kontrollmottagare samt lyssnarrapporter, mycket märkligt fenomen.
 
Den är avsedd att lämna 100 W med god linjäritet. Någon måste ha tyckt att det inte var tillräckligt och kanske höjde skärmgallerspänningen för högre ström. Mät och kontrollera även att anodspänningen är normal, den ska inte överstiga 800 V. Har du pålitlig effektmätare?

Lennart
V1 i nät var ersatt med dioder men efter att mont tillbaka likriktarröret så blev det lite bättre +950 v vid full effekt som nu är ca 120-130 w och 250 ma anodström.
+ 275 v är ca 295 v och glöd är 6,05 v ac .
Inga övriga modifieringar verkar gjorda och 6146A monterade.
Får nog va nöjd så tror jag, verkar vara omöjligt att få ner den till +800 volt utan att göra större ändringar.
 
Jag rekommenderar bygge av ett nätagg med korrekta spänningar. Med för hög anodspänning måste viloströmmen hållas så låg för att inte 20 W anodförlust per rör ska överskridas att linjäriteten blir sämre än vad en Collins är mäktig. Prioritera den framför effektökning som är meningslös. Är det verkligen anodström 250 mA du mäter, inte katodström via spänningsfall över katodmotstånd?

Lennart
 
Jag rekommenderar bygge av ett nätagg med korrekta spänningar. Med för hög anodspänning måste viloströmmen hållas så låg för att inte 20 W anodförlust per rör ska överskridas att linjäriteten blir sämre än vad en Collins är mäktig. Prioritera den framför effektökning som är meningslös. Är det verkligen anodström 250 mA du mäter, inte katodström via spänningsfall över katodmotstånd?

Lennart
Nu är det inte min radio utan ”enklare” översyn åt ägaren så bygge av ny nätdel går bort.
”Plate current ”är benämningen i manual och vid omkopplaren så jag översatte det rakt av men visst mäter man över katod motstånden/Mats
Jag rekommenderar bygge av ett nätagg med korrekta spänningar. Med för hög anodspänning måste viloströmmen hållas så låg för att inte 20 W anodförlust per rör ska överskridas att linjäriteten blir sämre än vad en Collins är mäktig. Prioritera den framför effektökning som är meningslös. Är det verkligen anodström 250 mA du mäter, inte katodström via spänningsfall över katodmotstånd?

Lennart
 
Back
Top