Hej
Jag kopierar fräckt hela bilden med avsikten att vi ska kunna prata om samma komponenter. Efter en stunds funderande och läsande verkar en del av mina gamla kunskaper vakna till liv och jag har tänkt lite mera på kretsen.
Om jag sedan har tänkt rätt är en annan sak men flera kan nog ha en åsikt om den saken.
Du skriver att du fick ut cirka 10 mW ur kretsen och det är nära nog max med valda komponenter.
Jag ger mig på en tanke där jag rent likströmsmässigt frilägger R8 och R10 utan C5 och sedan lägger 12 volt över dem. Då får jag effekten 12^2/616 vilket totalt blir 0,234W varav 0,021W ligger över R10. Vilket borde vara den största effekt du kan få ut med nuvarande komponentvärden.
Ytterligare funderingar medförde att jag räknade om kretsen bakåt från utgången med siktet på att nå uteffekten 0,1W. För att kunna få ut 0,1W behöver det finnas en möjlighet för runt 44mA att gå igenom R10. Spänningen på utgången behöver därför kunna variera cirka 6,7 V. Jag valde därför en lite högre viloström och räknade sedan om resistorerna runt sluttransistorn.
R9 på emittern fick värdet 39 Ohm.
R8 på kollektorn fick värdet 180 Ohm.
R6 från plus till basen 1,8 kohm
R5 från basen till minus 560 ohm.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det här inte det vanligaste jag gör så...
73 de SM7NTJ Lorentz