Colpittsoscillator till QRP-sändare

SM7NTJ

Well-Known Member
Men det blev ju riktigt bra! Jag får ut 4,9V p-p i 50 ohm alltså 60mW.
Trevligt att komma så nära.
Ok det finns hopp om att nå 100mW med lite putsning på komponentvärdena.

Det är trevligt med linjära förstärkare, dock kan man få ut högre verkningsgrad om man väljer någon annan driftklass. Klass C är tänkbart om man bara ska köra CW eller FM och det hela blir mera batteriekonomiskt.

Appropå transistorer i slutsteg så har sett att BD135 används som sluttrissa på 80m och även på 10m.

Tack för feedbacken på de ändrade komponentvärdena.
73 de SM7NTJ Lorentz
 

SA7CNG

Well-Known Member
Stort tack för dom nya värdena, jag uppskattar verkligen den hjälp jag får här!

Med nedanstående koppling lyckas jag få 55mW i en konstlast på 56ohm, strömförbrukningen hamnar på 50mA, dvs 690mW. Nästa steg borde kunna vara en C-klass förstärkare, är det någon skillnad på i det sammanhanget på en induktans på 25uH lindad på järnlaminat eller vanlig järnpulverkärna med samma induktans? Misstänker att resistansen blir högre för den som behöver mer tråd, på järnpulverkärnan, borde leda till högre q-värde, men påverkar det kretsen negativt?



85m_W_1.png
 

SM7NTJ

Well-Known Member
200mW ut utan allt för mycket krångel med att leta trissa. TINA-programmet verkar för övrigt göra livet lättare när man bygger med elektronik.

Jag har för mig de plockade ut över 1W på 80m i rävsändarna där de använde BD135 i slutsteget.

73 de SM7NTJ Lorentz
 

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag har för mig de plockade ut över 1W på 80m i rävsändarna där de använde BD135 i slutsteget.

Inte i klass A misstänker jag.

Ovanstående koppling går att pressa till 500mW bara genom att plocka bort R1. Effektförlusten blir då ca 1,3W i T2 så det krävs kylare.
 

SA7CNG

Well-Known Member
Nu har jag byggt till ett Class-C steg, efter beskrivningen som det länkades till tidigare(M1GEO). Jag får ut lite drygt 500mW vid 13,8v med en PN2222a som slutstegstransistor. Jag provade med en 2n3866, men fick ut mindre effekt, däremot klarar den nog mer värmeutveckling så om jag lyckas driva upp class-A delen så kanske den är användbar. Verkningsgraden hamnar på runt 30%. Nästa steg blir att experimentera med ett större Class-A steg för att komma upp i 1W ut från sändaren. Class-C Steget förstärker ca 11-12ggr, så 100mW in borde räcka.

Det gick bra att substituera järnpulverkärnan mot en drossel på 22uH, betydligt mindre och smidigare än en T106 järnpulverkärna.

Lågpassfiltret är gjort för 30m, så det kommer att behöva anpassas till 40m.

DSC_0956.jpg
77
85m_W_2.png
 
Last edited:

SA7CNG

Well-Known Member
Nu har jag satt ihop en arduino med ett relä och programmerat den att sända "CQ TEST DE SA7CNG" i en evig loop, den sänder på 7.028kHz och förhoppningsvis dyker den snart upp på PSK reporter/reversebeacon.

DSC_0958.jpg

DSC_0959.jpg
 

SA7CNG

Well-Known Member
Jag funderade lite över hur jag skulle lösa det, men så länge bryter/öppnar jag för ström till hela bygget. Risken är väl att sändaren inte hinner "vakna", och att man går miste om utsignal. Det verkar dock fungera mot Reverse Beacon, hittils 2st träffar på 7027,7MHz, 17WPM i tyskland och Sverige. Antennen är en enkel trådantenn, har inte någon antenn utan extremt högt SWR på 40m, och med bara 500mW vill jag inte ha några överdrivna coaxialförluster.
 

SM0KBW

Well-Known Member
Antar att din sändare "chirpar" rätt mycket när du även slår av och på oscillatorn.
 

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag funderade lite över hur jag skulle lösa det
Kanske så här. Nyckla drivsteget.
keyed amp.jpg
Antingen med hjälp av ditt relä eller kanske direkt från utgång på din Arduino.

Sedan kan man ju fundera på vad ditt slutsteg Q3 hittar på när trissan inte får någon signal.
Basen är ju helt flytande, lite farligt tycker jag.
 

SA7CNG

Well-Known Member
Jag har inte märkt något chirpande, men det är ju inte helt otänkbart att det finns där. Nu har jag skippat reläet och kör arduinon direkt mot class-A förstärkaren, oscillatorn snurrar vidare hela tiden och när man "keyar" så slår man bara till första förstärkaren.

Jag ska kolla om jag kan se vad som händer med Q3 när man pausar.

Jag lämnar sändaren på över natten för att se hur många som kan höra den

http://www.reversebeacon.net/dxsd1/dxsd1.php?f=0&c=sa7cng&t=dx

85m_W_2_1.png
 

SA7CNG

Well-Known Member
Vid närmre eftertanke ger arduinon bara 5v ut på pin-out, så det är lite oklart varför de faktiskt fungerar. Borde kanske ta och flytta denna till R8 istället. I skrivande stund står sändaren och skickar CW som har tagits emot på diverse platser i Europa, får se hur långt ut den når nu när solen är på väg ner.

Finns det egenteligen någon vits med att använda Järnpulverkärnor och lackad koppartråd istället för drosslar? Jag bytte ut min T106 mot en drossel och har inte upptäckt någon skillnad alls, mer än att det är betydligt smidigare.

Jag har lagt en beställning på ett gäng BD135 och 2n3704 för att testa den rekomenderade kretsen, med 200mW in i class C förstärkaren borde man kunna få en bit över 1W ut.

reverse.jpg

Arudinokretsen är limmad på baksidan av kretskortet, den blåa sladden går direkt till pin 13 på arduinon.

DSC_0966.jpg
 
Last edited:

SM0GLD

Vänsterhänt
Vid närmre eftertanke ger arduinon bara 5v ut på pin-out, så det är lite oklart varför de faktiskt fungerar
Simuleringen visar att kurvformen blir riktigt dålig och att uteffekten minskar.

Finns det egenteligen någon vits med att använda Järnpulverkärnor och lackad koppartråd istället för drosslar? Jag bytte ut min T106 mot en drossel och har inte upptäckt någon skillnad alls, mer än att det är betydligt smidigare.
Hemmalindade drosslar på ferrit eller järnpulverkärnor hör oftast hemma i bandfilter och slutsteg för att klara högre effekter.
Själv använder jag ofta färdiga små drosslar, det blir mycket enklare men man får se upp så dom tål strömmen.
 

SA7CNG

Well-Known Member
Jag ska flytta "nykel transistorn" nedåt till jord, så borde det fungera bättre. För att förenkla Manhattan byggstilen skaffade jag en liten stans, plättarna är 5mm, kanske lite i minsta laget, men det är väldigt mycket smidigare än att stå och såga ut dom, och dom blir perfekt runda.

Transitorerna dök upp idag, märkta SD335, ska tydligen vara ekvivalent med BD135.

DSC_0969.jpg
 

SM5KYH

Well-Known Member
En annan variant är en rund "rörfräs" till dremeln som fräser runda öar direkt på kretskortet. Funkar bra.
 
Top