Contest-marodörer

SM4WII

Well-Known Member
Har under flera helger bevittnat hur man under Contest verkar bryta mot allt vad bandplaner och regler heter på amatörradiobanden.

Då jobbet tar en hel del tid så ges bara helgerna åt att utöva min favorithobby. Dock har jag mer eller mindre fått sluta med denna också då det är tävlingar var eviga helg och mina QRP-saker knappast tränger igenom Contest-dimman på banden.

Lägger in en länk för att visualisera vad jag menar:
YouTube - What have I missed?

Det börjar bli bra tråkigt att köra QRP ändå... är det så att i tävling är allt tillåtet?
 
Last edited:
Jag tycker arrangören har ett ansvar att diskvalificera deltagare som bryter mot bandplanen.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Har under flera helger bevittnat hur man under Contest verkar bryta mot allt vad bandplaner och regler heter på amatörradiobanden.
Då jobbet tar en hel del tid så ges bara helgerna åt att utöva min favorithobby.
Det börjar bli bra tråkigt att köra QRP ändå... är det så att i tävling är allt tillåtet?

Testfolket blir fler o fler oavsett hur mycket vi klagar. Man får bara mothugg.
Tänk så meningslöst att förstöra varje lördag/söndag med tester. :eek:
/Ingvar
 
Jag gillar att köra contest och håller med om att det ibland är lite väl många tävlingar. Men vi har ju contestfria band som 10,1 MHz bl a.
Självklart respekterar man bandplanen och de regler som arrangören sätter upp. Jag kör själv inga QSO med motstationer som inte respekterar regler och bandplaner.
 
Jag har kört mycket contest förr men har tröttnat av flera anledningar. Den dåliga trafikkulturen är en sådan anledning och antalet tävlingar en annan. Därmed inte sagt att jag hatar allt vad contest heter och aldrig mer kommer att delta. :-)

Dock kan man konstatera att contesting och all sorts tävlingsverksamhet ökar lavinartat samtidigt som andra smalare grenar av hobbyn trängs undan eller minskar. Respekten för att följa våra frivilla bandplaner minskar i snabb takt och jag kan inte se att det finns någon möjlighet att vända denna trend. Bara för oss att acceptera att vi lever i nutid och den ordning och reda som fanns förr inte längre finns.

Inom IARU har det under de senaste 10...20 åren, från de contestintresserades sida, lobbats ganska hårt för att få så stort utrymme som möjligt avsatta för contesting. Andra intressegrupper är förhållandevis små har inte förmått samla/ena sig och har inte heller utnyttjat sina möjligheter att via sina resp nationella föreningar (i Sverige SSA) påverka situationen genom att skriva motioner till IARU. Så enkelt är det. Vi bryr oss inte och får stå vårt eget kast.

Succesivt har vi sett hur man i bandplanerna finslipat ordalydelserna när det gäller att hänvisa icke contestintresserade till de contestfria banden. Är det fler än jag som noterat hur finurligt man har uttryckt sig? De s k contestfria banden är idag helt contestfria men ingen vet hur det ser ut i morgon. Om de contestintresserade bestämmer sig för att även ta dessa band i anspråk så lobbar man för naturligtvis det inom IARU (via sin nationella förening SSA) och om ingen av är emot så blir det säkert så. Vanlig demokrati, där alla som vill och orkar får komma till tals.

Om man som icke contestintresserad enbart har möjlighet att utöva amatörradio på helgerna och på kortvåg så kan man kanske se sig om efter en annan hobby. Där är det slutkört. Däremot om man kan tänka sig att satsa på 10, 18 och 24 MHz så ligger en helt fantastisk radiovärld vidöppen. Med 100 watt och en dipol eller GP kör man galant hela världen och kör man dessutom telegrafi så får man c;a 8...12 dB fördel, d v s 100 watt telegrafi motsvarar c:a 1 kW SSB för att tränga igenom bruset och nå lika långt. Variationerna beroende på om sändaren har RF-klippning eller ej och hur väl rattarna på fronten ställts in.

Om man som icke contestintresserad har möjlighet att köra radio på dagtid eller kvällstid under vardagar så finns i dagsläget inga större problem. Det förekommer dock en hel del korta lokala tester vissa veckodagar kvällstid på de låga banden men sett över en längre tidsperiod så finns gott om tidsluckor och frekvensutrymme.

/Bengt
 
Problemet med att hänvisa till "contestfria band" är att de är stängda större delen av året under dygnets mörka timmar när medelamatören har möjlighet att smyga undan och köra lite radio medan resten av familjen häckar framför dumburken. Vem med normal familj kan prioritera radiokörning mitt på blanka lördagen eller söndagen?

73, Roland SM0BRF
 
Jag har den lilla fetishen inom hobbyn att köra mina gammla militärradiostationer, då har man ofta bara 2-12 MHz typiskt och max 10W. Man drar sig lite för att kasta upp antennlinor och rigga efter man kommit hem från jobbet.

Kanske är som Bengt säger att jag får leta mig en ny hobby, fast lite tråkigt är det får man nog tycka :)
 
Back
Top