Contest-regler

Men om man då skall klassindela för effekt på VHF/UHF testerna så borde man ju isåfall ha över 100, upp till 100 och QRP.
73 Magnus
 
Först är du helt emot klassindelning, sedan vill du komplicera det ytterligare med att lägga tre klasser per klass = 6klasser (Singelklass - QRP, upp till 100w & över 100w + Multiklass - QRP, upp till 100w & över 100w), förstår inte ditt resonemang.

Mitt förslag ger 4klasser enl ovan.

Härmed är mitt sista inlägg i denna fråga, inlagd.

Mitt förslag ligger iallafall som jag nämde i mitt första inlägg.

/Dennis
 
Last edited:
Ja, jag är emot klassindelning iallafall vad det gäller effekt men om den ska finnas så bör nog effektgränsen mellan qrp och qro ligga över 25W.

Tror inte att det är någon diskution om att ändra det iallafall.

73 Nagnus
 
Tack Dennis, Single och Multi är det jag efterlyser sen jag kör test, om man sen delar upp en
gång till i 2 effektklasser är säkert ok. Håller med ditt resonemang om 25W/över 25W. De
flesta allmode-riggar ligger på 10/25W, det finns starkare stationer, även de som kör barfota
med transvertrar ligger mellan 10-20W. Det finns säkert fler synpunkter i ämmnet, men alltför
krångligt ska det inte blir, testledaren måste drår det lasset med utvärdering och det kostar
mycket av hans fritid och jag vill gärna tacka för det fina jobb han lägger ner. Men jag hoppas
ändå, att diskussionen i detta ämmnet må fortsätta.

73 de Gerhard SM6ONH
 
Någon skrev igår att " Detta är ett VHF Forum "
Det kan vara så att initiativet till Forumet kom från en VHF:are men vi har inga begränsningar.
Det mesta Contest snacket har dock handlat om VHF & up samt 10m.
/ 73 Tommy SM6NZB
 
Är det ett nytt land, bandland eller modeland eller helt enkelt första gången man haft QSO är det vanligt med QSL, tycker jag får mycket QSL från contest QSOn.

73 de Magnus
 
Hej, många frågor nu:
Jag har aldrig kört test, finns det någon sida om regler för test och när?
Måste man vara medlem i SSA?
Hur gör man när man skall lämna in loggen och till vem?
Jag använder programmet Ham Radio Deluxe, där kan man ju skriva sin logg, kan man skicka in loggen via mail?
Jag hör många som kör olika tester, men man måste ju lämna in logg, därför svarar jag aldrig.
Kort sagt jag vill att någon kan vara snäll och tala om lättfattligt hur man kör test på kortvåg, jag kör inte morse? Kör man test på 2/70 meter också.
Ha det gått alla radioamatörer!
73/
SM1OAJ
 
Back
Top