Contest-regler

Hej!

Jo det kanske kunde fungera. Men är det inte en risk att om man gör reglerna mer komplicerade så kommer folk att tröttna ?

Sen tycker jag väl inte att det är löjligt att köra test med 10w och en 6 elementare, det tycker jag är sport. För några år sedan körde jag själv 10w i en 9 elementare på 2m. och det gick hyfsat, att man inte kan hamna överst i listan tyckte jag kompenserades av att men efterhand lyckades samla fler och fler poäng för att man lärde sig mer och mer. Med lite skicklighet, bra qth och konditioner så kan man samla en hel del poäng med enkel utrustning. På VHF och UHF testerna kör vi flera stationer långt ner i Tyskland som kör med sådan utrustning. Men det är ju klart att med stora antenner och mycket effekt så kan man köra mer.

Man får bara inte glömma att contest inte bara handlar om de tekniska prylarna. Det är minst lika viktigt med bra öron och att veta var man hittar motstationerna. Contest är ju också ett sätt att verifiera sina konstruktioner, många bygger ju antenner, slutsteg, filter och allt möjligt. Det gör ju att själva tävlingen är bara beviset på att man har skruvat ihop prylarna rätt. Sen är det så att om man bygger en del av sin station själv så behöver det inte bli så dyrt, däremot kan det ta tid.


73 de SM7MMJ Kent
 
Tjena,

Mycket bra förslag när det gäller nya klasser.

Eftersom jag mest har erfarenhet från kortvågsbanden kan man se att samma diskussion funnits där länge. LOW POWER klassen var ett STORT lyft. Det gjorde att fler kände att dom kunde vara med och tävla på bättre villkor.

Man bör dock samla alla i samma resultatlista och enbart märka ut i kanten, brevid varje call eller liknande, vilken klass de kört.

Man kan ju sen diskutera vilka kriterier som ska gälla för LOW POWER, om man ska räkna in antennsystemet oxo... eller ERP eller andra saker. På Kortvåg är det endast effekten som gäller. Man räknar nog med att de som har de största antennsystemen oxo kör med mest effekt.

Jag tror inte det är några problem med att "krångla till det" med fler klasser. Kör man alla resultat i samma lista, och enbart sätter en stjärna eller liknande på de som kör låg effekt, blir det ju inte stor skillnad.

73 de Gunnar, SGP
 
Om jag fattat rätt menar Gunnar att poängräkningen ser ut precis som nu, alla är i samma lista, och de med hög effekt mm. hamnar högt i listan. Dock noterar man på lämpligt sätt vilken klass man tillhör.

Känns mycket bättre än att göra två-tre separata tävlingar(listor), man kan ju enkelt se att man är den bäst placerade QRP-stationen även om det bara är en lista.
Det blir kanske fler mål om man inför dessa klasser, inte bara att komma högt på listan, dessutom kul att komma bättre än den sämsta QRO-stationen osv.

Jag ser förståss tisdagstävlingarna som ett sätt att komma ut och köra radio, jag tog t.ex. cert i våras och känner man inga andra radioamatörer finns egentligen liten anledning att ligga och ropa på repeatrarna.

Inbillar mig då att test kan vara ett sätt att se hur långt man kommer med sin utrustning.

Ola,
(som fortfarande funderar på att köpa billig beg. all-mode station för 2m tills vidare, eller spara pengarna till en ft-817.)
 
Den enda du kan tävla mot i contest är dig själv.
Alla andra har andra förutsättningar, bättre eller sämre.
Att se att man själv presterar bättre och bättre (förhoppningsvis) resultat är det som är tjusningen i det hela.

Det är svårt att få en rättvisa även om man delar upp i klasser baserade på vilken uteffekt man har.
Ska man ha olika klasser för geografiskt bättre läge, handicap för att man bor i Norrland innland, avdrag för man bor på Sydkusten i Skåne...
Det blir svårt.
Kör contest och ha kul!

73,s de Peter sm6vkc
 
Hej Jan (och övriga).
De problem du beskriver försvinner ju inte av att man inför olika klasser i contesten.
Problem med breda stationer förekommer överallt.
Tänk på att det även kan bero på mottagaren att en station verkar bred i sin sändning. Eller en kobination av sändning och mottagning.
 
Angående breda stationer....

SK7MW tex kör med HF-rig + Transverter med högnivå-blandare
just för att kunna klara starka närliggande signaler.
De flesta stora stationer på kontinenten lär göra så.
Där är det ju betydligt tätare med stationer.
Kolla på
DB6NT hemsida
/ 73 Tommy
 
Hej Jan,
Synd att diskusionen kom av sig, för att jag tro att ämnet är värd att fundera på.
Personligen började jag med 2m test för tre år sedan. Gammal station, liten antenn och barfota tragglade jag upp mig till sådär 4000 poäng. Inget att hänga på granen med, men jäk...... vad kul det var.
Nu kör jag med hyfsat rigg, mastförförstärkare, större antenn och 100W. Rekordet ligger runt 18000 poäng.
Planera att bygga ut och förbättra.
Jag tävlar hela tiden mot mig skälv och de närmaste runt ikring mig ( i resultatlistan ).
Men jag har även haft samma tankar som dig.
I dag tycker jag att man skall uppmuntra fler att deltaga genom att lottar ut saker och ting till deltagarna.
Kan du däremot hittar på ett enkelt system att dela upp oss i olika klasser tex. 10W-10el 100W-2X stack och en öppen klass, skulle jag stödjar dig.
Sedan har du naturligtvis problemet med QTH:et. 10W-10el i Norrland eller Dalarna eller Stockholm är tre helt olika förutsättningar.
En annan aspekt är att om jag investera i min hobby, vill jag naturligtvis ha tillbaka någonting.
Intressant vore att man i resultatlistan kunde se vilken utrustning som används av den enskilde.
Nu räcker det. Hoppas att det inte vart för tjatig.

Go on Jan Axel, SM4XIO
 
Tja, så här kan det vara,

En "liten station" tävlar oftast "med sig självt" och med andra "små stationer" som ligger ungefär på samma placeringar under en längre tid.
Om en "liten station" tittar på toppen av resultatlistan och försöker förstå hur man kan konkurrera på toppen med de "stora stationerna" så blir det komplicerat och kanske t.o.m en orealistisk tanke.

En "liten station" är:
- ofta en nytillkommen radioamatör eller en nytillkommen NAC-deltagare som vill prova på ett tag.
- ofta sammansatt av överkomliga komponenter, dvs. av hyllprodukter och begagnat.
En "liten station" byggs och uppdaterad av en enda individ.

En "stor station" är :
- en klubb med bra QTH.
- uppbyggd under åratal och förbättrats av ett gäng radioamatörer och ambitionerna kan ofta förverkligas mha. klubb-budget och många mantimmar att bygga egna antenner, torn, trasnvertar, slutsteg, preampar, T/R sekvenser, skaffa dyr koax, etc etc.
- en unik sammansättning av bra utrustning svårt/dyrt att göra på egen hand.
Sen finns det säkert undantag med klubbar som köpt på sig allt från hyllan, inklusive en modern transciever som alla tycks orsaka QRM och brusmattor på VHF speciellt med ett stort PA efter.

Har kört många år med 10W och 3el. på 144MHz och man tävlar bara med sig själv och sina poäng-jämlikar, bara lite längre ner i resultatlistan.
Har också kört i många år med 500W+ och multipla antenner på 144Mhz med lågförlustkoax, dyra preamps et al. och även där tävlar man med sina poäng-jämlikar. Samma princip bara mer komplicerad stationssetup att underhålla.
Idag har jag uppgraderat min "lilla station" till en 7el hembyggd antenn, hembyggd preamp, mer effekt med ett hembyggt 300W slutsteg m.m - och stationen är under evig(?) utveckling i "lilla klassen"

Störningar,
visst är det ett problem men andra stationer kommer alltid att få flytta runt inom bandet under en test för att undvika störningarna, precis som på KV där starka stationer är vardagsmat. Det en störd station kan göra av att skaffa sig modernare antenn för att undertrycka sidosignaler mer, tåligare preamp, köra CW/SSB omväxlande, köra maskinella moder och sist vänja sig med oljudet .
Bor själv i SM0 där det finns 5-10st 500W+++ stationer inom 15km radie och jag kör fortfarande testerna.

Det jag tycker vore en enkelt sak vore att skaffa en klass som passar "en liten station" ganska väl, och det enda syftet med den "lilla klassen" är att öka tävlingsmomentet. Klassen kan även den delas in nationellt och regionalt. Deltagandet i klassen borde vara helt frivilligt.
Data för den "lilla klassen" kan innehålla begränsningar på ERP, t.ex 50W + antenna gain typiskt 13dB(?) ger en viss ERPmax att hålla sig inom. MASL och SM3/SM2 faktor blir för svår att ta med i poängberäkningar. Jo - en kul grej i "lilla klassen" vore att om man är ensam i sin ruta borde man få tillgodoräkna sig extra poäng (bara marginellt mer poäng), bara för att öka rörligheten och ge andra nya rutor oftare.

/Christer
 
Gjorde en snabbkoll på loggar från kvartalstesten:
SM0LCB IC-706MKIIG 50W 6 el Vargarda
SM1HOW TR-7 transv 80W 9 el Vargarda
SM1MUT ICOM-275H 300W 2x15 EL 0.8 dB NF
SM3BEI TS940+XVTR 500W 17 el Tonna NF 0.6dB
SM3LWP FT290r 2W Vertikal
SM3VEE IC-706MKIIG 50W 6el.Yagi
SM4DXO TS790 200W 17 el
SM4FYX FT-897 50W Discone
SM4HFI TS-700+2xQB3/200 100W 15 el CueDee preamp BF981
SM5CUI FT-225+2x4cx250 500W Ante=60 el. mgf1302 0.5 dB feedloss
SM5FMS IC-706MkIIG 50W Ante=9 el F9FT
SM6ONH TS 790 NAG144 200W 4x17el M2
SM6UUZ IC-271E 4el-28-Ohm DK7ZB
SM7EOI IC-7400 100W 9Ele Vargarda SP2000
SM7NNJ FT-897 50w 15el CueDee
SK0CB FT-100 Vert.antenn
SK0UX ? 1 KW 4X17el+2X16+2X15el+Omni8dBgain Preamps low NoiseFigure.
SK4AO FT-736R+PA2x4CX250B 600W 4x9 el Vårgårda 2.2 wl SSB SP2000 (MGF1302)
SK6AL FT-847+VLA-200 200W 4x9 elements
SK6EI TS-2000 500W Ante=4 X 17 EL M2
SK6QW IC-271E 40w Ante=4 x 9 el
SM6FOV IC-275E 50W 11 EL
SM0OY FT-897 13el

Stor skillnad på grejer. Någon som orkar räkna om i ERP ? / 73 Tommy SM6NZB
 
Hej, eftersom jag öppnade brödklykan har jag nu gjort ERP beräkningar, se nedan.
Jag lade in gain (dBd) och bomländ (m) samt antal Watt ERP (W) - för varje signal.
Vissa förenklingar och antaganden gjordes också, t.ex 12.8dB blev 12.5dB, stackning 2.5dB osv.

ERP mässigt så är spridningen stor idag, om man kan justera sin uteffekt och anpassa ERP till mellan 630 och 998W ERP blir gruppen större, t.ex 50W med 11dBd antenn ger 630W ERP och 50W med 13dBd ger 998W ERP osv osv.
"Lilla Klassen" är mao. 630-998W ERP (eller.....)

Lite antenndata: se bifogad fil


ERP kalkulator:
http://rf.rfglobalnet.com/software_modeling/software/14/local/dbcalculator.htm?GoButton=Go+Now!

73 Christer SM0NCL

>>Gjorde en snabbkoll på loggar från kvartalstesten:
SM0LCB IC-706MKIIG 50W 6 el Vargarda: 10dBd/2.25m/500W
SM1HOW TR-7 transv 80W 9 el Vargarda: 12dBd/4.5m/1268W
SM1MUT ICOM-275H 300W 2x15 EL 0.8 dB NF: ~12dBd/?m/4755W
SM3BEI TS940+XVTR 500W 17 el Tonna NF 0.6dB: 12.5dBd/6,5m/8891W
SM3LWP FT290r 2W Vertikal: ~3dBd/?m/4W
SM3VEE IC-706MKIIG 50W 6el.Yagi: 10dBd/?m/500W
SM4DXO TS790 200W 17 el: 12.5dBd/?m/3557W
SM4FYX FT-897 50W Discone: 0dBd/?m/50W
SM4HFI TS-700+2xQB3/200 100W 15 el CueDee preamp BF981: 12.5dBd/?m/1778W
SM5CUI FT-225+2x4cx250 500W Ante=60 el. mgf1302 0.5 dB feedloss: ?? (knepig antenn)
SM5FMS IC-706MkIIG 50W Ante=9 el F9FT: 11dBd/3.48m/629W
SM6ONH TS 790 NAG144 200W 4x17el M2: 2 X 17 EL M2: 14.5dBd + 2.5dB + 2.5dB = 19.5dBd/?m/17825W
SM6UUZ IC-271E 25W 4el-28-Ohm DK7ZB: 7.5dBd/1.0m/140W
SM7EOI IC-7400 100W 9Ele Vårgarda SP2000 :12dBd/4.5m/1584W
SM7NNJ FT-897 50w 15el CueDee: 12.5dBd/?m/889W
SK0CB FT-100 50W Vert.antenn: ~3dBd/?m/100W
SK0UX ? 1 KW 4X17el+2X16+2X15el+Omni8dBgain Preamps low NoiseFigure. 2 X 17 EL M2: 14.5dBd + 2.5dB + 2.5dB = 19.5dBd/?m/89125W
SK4AO FT-736R+PA2x4CX250B 600W 4x9 el Vårgårda 2.2 wl SSB SP2000 (MGF1302): 12dBd +2.5 +2.5 = 17dBd/?m/30071W
SK6AL FT-847+VLA-200 200W 4x9 elements: 12dBd +2.5 +2.5 = 17dBd/?m/10023W
SK6EI TS-2000 500W Ante= 2 X 17 EL M2: 14.5dBd + 2.5dB + 2.5dB = 19.5dBd/?m/44562W
SK6QW IC-271E 40w Ante=4 x 9 el: 12dBd +2.5dB + 2.5dB =17dBd/?m/2004W
SM6FOV IC-275E 50W 11 EL: 11.5dBd/?m/706W
SM0OY FT-897 13el: 11.5dBd/?m/706W
SM0NCL IC706, 100W: 7el DK7ZB 28ohm: 11dBd/3.3m/1259W

>>Stor skillnad på grejer. Någon som orkar räkna om i ERP ? / 73 Tommy SM6NZB
 

Attachments

  • vhf yagi compared.gif
    11,4 KB · Views: 372
Jag bläddrade just igenom PTS föreskrifter och kan där inte hittat något direkt uttalat om det är utstrålad effekt eller effekt in till antennen som ska ge oss begränsningen på 1kW.
Det står "Uteffekt" i reglementet. Vilket ger möjlighet för tolkning ..

Men ... Tänker man på följande så är det sällan problem;
1.) Köra med förnuft (inte bottna prylarna), att låta bli att krama ur de sista 100watten ur ett 1kW PA kan vara skillnanden mellan körbart eller okörbart för närregionen.
2.) Se till att grannar (icka amatörer) inte har problem av dina sändningar.. Installera bandspärrfilter på tvantenner m.m.
3.) Se till att inte andra amatörer som vill köra är störda
4.) Om det är problem med störningar, ta och sätt er ned och försök att tillsammans lösa problemet.

Vi hörs på banden den 26:e!
Gör er en bra jul och ett gott nytt år!

73 de SM4XDJ@SK4BX (som nog också har ~90 000W ERP)....
 
Apropå konstig antenn:
Jag tror att Rune SM5CUI har 6 st. 10 el stackade 2 + 2 + 2
/ Tommy SM6NZB
 
Hej alla och God Fortsättning på julhelgen !

Jag kan förstå att min antennkonstruktion kan vålla huvudbry!
Ännu värre var det när jag ett tag testade med 7 X 10 el. !
6 st gamla 10 el Wisibeamar + 1/2 16 el. KLM yagi !
Jag har tillgång till all sorts mätutrustning för anpassning till mina gamla antenner för olika prov, därför blir det lite "konstigt" ibland.

Jag återkommer med lite mer info om resultat av mina prov.
73 de Rune /5cui/
 
HEJ ALLA, GOD FORTSÄTTNING OCH GOTT NYTT ÅR.
FÖLJDE DISSKUSIONEN OM OLIKA KLASSER PÅ TESTERNA,KAN INTE LÅTA BLI OCH GER MIN SYN PÅ DETTA ÄMNE.
DISKUSSIONEN I SIG ÄR GAMMALT OCH KOMMER ATT SLUTA ALDRIG. FÖRUTSÄTTNINGAR KOMMER ATT FÖRBLIR ALLTID
OLIKA,QTH,ANTENNER,OSV..SKAPA OLIKA KLASSER ÄR DISKUTABEL, MEN SKAPAR LIKA FÖRUTSÄTTNINGAR ???
JAG FÖR MIN DEL SER I TESTRESULTATET VARKEN EN VINNARE ELLER FÖRLORARE. DÄREMOT SER JAG, HUR MIN UTRUSTNING
FUNGERAR,FINNS DET NÅGOT ATT FÖRBÄTTRA ELLER FÖRÄNDRA. TESTEN ÄR EN GÅNG I MÅNADEN, ICKE SAGT ATT JUST DEN
KVÄLLEN ÄR CONDS PÅ TOPP, MEN JAG SER OCH KAN PROVA UT, HUR BRA ALLT FUNGERAR. TIDEN MELLAN TESTERNA ÄR
EGENTLIG TIDEN DÅ MIN UTRUSTNING ANVÄNDS! VET JAG OCH HAR PROVAT ATT JAG KOMMER ÖVER EN VISS DISTANZ UNDER
VISSA FÖRUTSÄTTNINGAR, VET JAG OXO ATT JAG KAN ROPA ETT CQ-DX OCH FÖRVÄNTAR MIG ETT SVAR. JAG HAR BYGGT HELA
SOMMAREN PÅ MIN UTRUSTNING OCH VET NU RÄTT BRA VAD JAG KAN KÖRA, CA 950 QSO SEN I JUNI PÅ SSB OCH CW, TROPO,
AURORA MM. HAR GIVIT MIG UTDELNING FÖR MÖDAN. JAG BYGGER OCH FÖRBÄTTRA MINA GREJER INTE FÖR EN FÖRSTAPLATS
I MÅNADSTESTEN,JAG VILL KÖRA QSO OCH PRATAR MED ANDRA. TESTER ÄR ROLIGA (OCH NYTTIGA!!!) MEN FÖR MIN DEL
INTE ATT JAG MÅSTE HAMMNAR FÖRST. HUR MYCKET JAG ÄN ÖKAR EFFEKTEN ELLER ANTENNPARKEN, JAG FÅR INTE AUTOMATISKT
EN FÖRSTA PLATS I LISTAN. SKULLE MAN VILJA INFÖRA OLIKA KLASSER, VARFÖR INTE SKILJA MELLAN KLUBBSTATIONER OCH
ENSKILDA AMATÖRER? JAG TROR ATT DÄR ÄR DEM STÖRSTA SKILLNADER, BÅDE UTRUSTNINGEN OCH KNOW HOW. QTH,N KAN MAN
INTE GÖRA MYCKET ÅT, INFÖRA HANDICAP DÄR SKULLE NOG INTE FUNGERAR.
SEN MÅSTE JAG BEMÖTA ETT PÅSTAENDE:DE MED HÖG EFFEKT HAMMNAR HÖGT I LISTAN.
EFFEKT ÄR INTE NYCKELN TILL FRAMGANG. VISST HJÄLPER DET, MEN, SKICKLIGHET OCH RÄTT UTNYTTJANDE AV DE EGNA
RESURSER LÅTER MÅNGA SEGLA UPP RÄTT HÖGT PÅ LISTORNA. FINNS DET EN BRED STATION MÅSTE JAG KOLLA, VILKA ANTENNER
JAG HAR, FÖRSTÄRKER MIN PREAMP FÖR MYCKET, ÄR MIN STATION KURANT? VI KÖR HÄR OMKRING MED STARKA STATIONER,
BLIR NÅGON BRED OCH ÄR MINA GREJER OK, TALA JAG OM DET FÖR MOTSTATIONEN OCH ALLT ÄR OK. MAN KAN GLÖMMA ATT
DRA TILLBAKA MICGAIN, MEN MAN KAN VÄL PRATA?? ANNARS FLYTTAR MAN SIG BARA. CHRISTER,-NCL, BESKREV MYCKET
BRA SKILLNADEN MELLAN STOR OCH SMÅ OCH ATT ÄVEN "SMÅ" STATIONER KAN HÄVA SIG. KAN MAN INTE BYGGA UT SIN
STATION SOM ÖNSKAT, KANSKE MAN KAN ELLER VILL INTE LÄGGA SÅ MYCKET MÖDA ELLER PENGAR PÅ SIN HOBBY, KANKSE QTH
TILLÅTER INTE UTBYGGNADEN, SOM ALTERNATIV FINNS SÄKER NÅGON KLUBB I NÄRHETEN, MÅNGA BÄCKAR SMÅ KAN SKAFFA
BRA RESURSER. SOM ALTERNATIV SÄKERT BÄTTRE EN ATT FRUSTRERAD VÄNDA HOBBYN RYGGEN TILL.
TILL SIST EN ANMÄRKNING ANG.ERP.. SOM FRAMGÅR AV LISTAN OCH UTRÄKNINGEN SOM DU CHRISTER GJORDE, THEORIN
LÅTER BRÅ, TITTAR MAN PÅ AVSTRÅLAD EFFEKT. PRAKTIKEN SER INTE RIKTIG SÅ SKRÄMMANDE UT. JAG RÄKNADE MIN
ANTENNANLÄGGNING I SOMMRAS GENOM, 19,5dBd SKULLE VARA KANON OM JAG KUNDE KOMMA UPP TILL. MEN JAG ÄR ÄVEN
LYCKLIG MED ETT ERP PÅ 4800W. TA DET INTE SOM NÅGON KRITIK, DU KAN ENBART MATA IN DE VÄRDEN SOM DU HAR
TILLGANG TILL. MEN VISST ÄR DET SKILLNAD!
73 MED FÖRHOPPNINGEN ATT HÖRAS ÄVEN NÅN ANNAN DAG ÄN TESTDAGEN DE SM6ONH GERHARD
PS.: BESÖK GÄRNA MIN HEMSIDA SM6ONH@home.swipnet.com
 
Ang. en "liten klass" i testreglerna,

I den första statistiköversikten som gjorts över ERP anges bara data kalkylerat på ERP utan hänsyn till kabelförluster, ska man göra en riktig kalkyl bör -n.ndB koaxkabelförlust tas med i den "riktiga" beräkningen. Alla förluster över 1dB är att beakta?
Nästan inga har redovisat kabelförluster.
>>däremot är det onödigt att redovisa -dB förluster i koaxkontakter, jumperkablar, SWR/PWR mätare, extra koaxreläer osv. Det är den enklast möjliga stations-setup'en som ska redovisa sina -dB förluster, i huvudsak för totala längden på TX-koaxkabeln.

Tittar man på den kommersiella "tävlingen" som ständigt pågår, dvs. vems radiobasstationer som ger bäst valuta för pengarna, där anger man data på upplänken respektive nerlänken.
Man undra om det är lönt att ha med gain/brus data för preampar, dvs +nn.ndB/0.nndB ger trots allt lite bättre station om man samtidigt har uteffekten att matcha med. Ska man räkna in preamp data blir det svårt för gemene NAC deltagare, det är inga transcievertillverkare som anger data på riggarna, så enklast är kanske att bara notera att preamp finns, samt hur mycket gain/brus den har.

/Christer
 
Last edited:
Hej
Jag har tittad i den nya ERP listan,tack Christer. Ditt inlägg 12.Jan
kom väl till samma resultat som i mina tankeganger. Kabelförluster
Koaxreläer, övergånger, powerdiv. kontakter drar ner den theor.
vinsten, oftast rejält. Stacka 2st små antenner med en PD och
hoppas på vinst blir en rejäl missräkning. Enda fördelen ligger i en
ändrad loob. Hur effektiv en antennuppsättning blir, visar sig om
man betraktar hela linien. Dvs. från Radion till antennen. Det finns
en "bibel" för antenner, Rothhammel, som är till stor hjälp i dessa
frågor. Jag ser själv med mina antenner, att jag inte byggde allt
till hundra. Om man ser på ERP(enl.lista), skulle jag nog finnas
bland de 10 främsta. Jag har körd många tester, egentligen skulle
jag inte missa mycket. Men, resultatet tala emot mig. Visst kör jag
inte så inbiten, men det skiljer ändå mycket om man går efter ERP.
Till olika klasser: Varför inte skilja på enskilda och klubbar?
Många cept2-enskilda kan inte köra CW, många poäng kommer
från CW-A, långväga QSO görs upp i förväg = CW. Ser man på
clustret en testkväll, tex. SK7- ON osv., visst är det ok, men många har inte den resursen. Jag minns, att jag på 80talet skrivit
som kommentar till testloggen på liknande vis.

Tack för ordet, 73 de Gerhard
 
Back
Top