Contesteländet!

Dessutom bör en konstlast inte ha någon SWR, en antenn däremot kan ha betydande reaktiva komponenter
vilka även då finns på matarledningen och först vid avstämmaren är det en resistiv belastning. Därav namnet
antennsystem för allt från och med avstämmaren.
 
Om man vid ett rörslutsteg räknar in Pi filtret som en antennavstämmare, så blir det lurigt att låta den delen av steget ingå i antennsystemet.
Många hävdar just fördelen med rör-PA att man slipper en separat avstämmare, Pi-filtret gör jobbet.
Kanske var det därför man förr mätte ineffekten?
Nej fram för en mätare som sitter som fälstyrkemätare på ett visst avstånd från antennen, med vilken man kan mäta upp sig egen fältstyrka och reglera effekten för att uppnå den.
Då blir ju allt mer rätt, så får man sälja fler noggranna fältstyrkemätare också, samt överföringssystem för dess mätdata.
Ja kanske jag var lite ironisk nu.... Dit lär vi aldrig komma.

Vad vi dock kan förvänta oss är liksom nya bilar, att vår radiostation är "uppkopplad". Den sänder via Internet alltid data om vad radioamatören gör. Evis hur hög micgain, hur hög överstyrning hur hög effekt han kör med, om han kör utanför spec. misshandlar radion, säger fula ord etc.
Denna Data kan sen säljas till respektive land teleförvaltningar, och radioamatörens hemförsäkringsbolag. Vilket sen ligger till grund för avgifter för utstrålad RF-energi, etc.
Dvs data från radioamatörens aktivitet, kan liksom körsätt i uppkopplade bilar bli en handelsvara...
Givetvis hanterar radiotillverkaren dessa data med hänsyn till hur eventuell garanti på grejerna skall hanteras.

Testarrangörerna köper förstås sådan data och kan se om deltagande radioamatör haft rent mjöl i påsen och kört med tillåten effekt, eller uppmätt fältstyrka. Och kan sen diska de radioamatörer som kört otillåtet hög överstyrning, klippning eller effekt.

Ja "storebror se dig" (var det på 60 talet tro? tiden går fort) sade man förr, idag är det mer verklighet än skräckcenarierna förutsade. Ändå finner sig folk.

De
ÄssÄmFyrFotPeDahl

.
 
En sak som jag tycker är märklig i sammanhanget "Contest" är och hur det utförs på lika villkor.. Eller får en med bra trådantenner och 100w skylla sig själv för att man ger sig i kamp med dem som har master, power och kraftfulla antennsystem, samt bra take off!? - Sen kanske en del har möjlighet till autorepeat av "call-förfarandet" vilket sliter mindre på rösten, m.m. Sen att ett del skiter i bandbredd eller ens inom tillåtet frekvensområde gör ju inte det hela bättre. Jag brukar roa mig med att lyssna till vissa evenemang i etern men finner mig själv långt ifrån deltagande..
- Radiohobbyn är bred(Hi), och en får göra det man gillar och har möjlighet till och "Power off" kan kännas skönt ibland..

/Sven.
 
I SAC har vi i år infört strängare regler när det gäller vilka frekvenser som man får använda i testen. I princip följer de IARU Region 1 HF bandplan och de segment som är "contest preferred". Vid kontroll av alla loggar försöker vi givetvis undersöka om några QSO körts på otillåtna frekvensrområden och hittar vi sådana QSO blir det ogiltigt, d.v.s. noll poäng och ev. multiplier stryks. Alltså diskvalificerar vi ingen på grund av frekvensöverträdelsen. De flesta lär sig av sina misstag och ser till att göra rätt nästa gång.

73
Ingemar SM5AJV
SAC Contest Committee Teamleader
 
Se där, nu börjar vi närma oss trådens ursprungliga budskap, som handlade om Contesteländet som breder ut sig på varenda khz och där jag ventilerade en form av "segmentering" av banden enligt följande tankegång:
3775-3800, 7175-7200, 14325-14350, 21400-21450 och 28900-29000 khz skulle i min värld kunna vara contestfritt!

Skulle detta kunna vara en fullständig omöjlighet att få till världen över?

Finns det ett intresse för att få till stånd detta nytänk inom amatörradiovärlden?
Eftersom hela världen har lyckats enas om 3 contestfria band på kortvågen så borde väl även detta kunna vara praktiskt genomförbart, om viljan finns.

Är jag helt ute och seglar eller finns det ett intresse för att "driva frågan" på nåt sätt, kanske via SSA?

Några här har ju nappat på idén!
 
Som du kanske anar, så håller jag inte med om "Contesteländet som breder ut sig på varenda kHz".

Inom IARU Region 1, där SSA är medlemmar, har man kommit fram till en gemensam bandplan
https://www.iaru-r1.org/index.php/spectrum-and-band-plans/hf
Mer ingående förklaring till bandplanen för IARU R1 finns här:
http://old.ssa.se/docs/IARU+Region+1+HF+bandplan+Article+-08March2011_english.pdf
Bandplanen är en rekommendation och det är respektive lands telemyndigheters bestämmelser
som gäller, även om dessa i princip är harmoniserade i varje region.

Så vitt jag vet, så pågår inget ytterligare arbete med att justera bandplanen för HF.

PS. Anders Eriksson, vilken är din anropssignal?
 
Vevade över cw-delen på 80 där det just pågår minst en test av något slag. Svårt att hitta en lucka bland alla ivriga poängjägare men hörde Eddi DJ6UX ropa CQ SAX. Vi klarade av att hålla fullgod och trevlig förbindelse under en halvtimma. Eddi körde som vanligt med fem watt till sin fina pyramidantenn.

Så här efteråt får jag tanken att det finns en fördel med alla stressande testare, nämligen att man får tillfälle att träna sig att läsa cw i störd miljö. Det där skall jag göra fler gånger.

Får väl erkänna att jag för ovanligheten skull gasade på nästen allt vad lådan kan ge, c:a 75 watt, och det märktes att "bullret" nära vår frekvens minskade under mina pass. Under Eddis pass tilltog störandet för att snart åter minska när det var min tur att nyckla.

Slutsats: Det är inte hopplöst att köra normal trafik under tester.
 
Att prata i mun på varandra eller inte ens lyssna till vad motparten har att säga har väl ur uppfostrande synpunkt ansetts som något fult, asocialt beteende.. Det är väl en avart av beteende som tydligen gäller under Contest och därför som många känner det hopplöst eller mer meningslöst att delta i "eländet".. Eller man är inte tillräckligt galen för att ge sig in i "eländet".. - En synpunkt bara.

/Sven.
 
...Så här efteråt får jag tanken att det finns en fördel med alla stressande testare...

Jag tycker det är avslappnande att köra test och brukar inte alls va stressad, finns inget härligare än att lägga upp fötterna på bordet, luta stolen tillbaks och njuta av en CW pile i en test ;)

73 de Teemu SM0W
 
Slutsats: Det är inte hopplöst att köra normal trafik under tester.
Absolut rätt och det finns ju dessutom 30, 17 och 12m som garanterat är contestfria om man inte vill "trängas". Förutom 30m där foni inte är tillåtet är det fritt fram att prata, köra telegrafi eller de bland alla nu så populära digitala moderna. Ja FT8 får man ju köra på 30m, så finns plats, möjlighet och utrymme för alla i min mening.

Instämmer med Teemu att det "finns inget härligare än att lägga upp fötterna på bordet, luta stolen tillbaks och njuta ..." fast i mitt fall är det SSB :) går fint att köra contest i den ställningen ... hi
 
Absolut rätt och det finns ju dessutom 30, 17 och 12m som garanterat är contestfria om man inte vill "trängas". Förutom 30m där foni inte är tillåtet är det fritt fram att prata, köra telegrafi eller de bland alla nu så populära digitala moderna. Ja FT8 får man ju köra på 30m, så finns plats, möjlighet och utrymme för alla i min mening.

Instämmer med Teemu att det "finns inget härligare än att lägga upp fötterna på bordet, luta stolen tillbaks och njuta ..." fast i mitt fall är det SSB :) går fint att köra contest i den ställningen ... hi
 
Nu är det så att 30, 17 och 12 stänger sent på eftermiddagen. Så om man bara har möjlighet att köra radio på kvällen är det kört.
Även om man tycker det är härligt att lägga fötterna på bordet så är det inte härligt för andra användare.
Jag har mejlat till arrangörer av stora tävlingar och frågat varför man inte kan avsätta tävlingsfria segment, men inte någon är intresserad. Man kunde dessutom ange i reglerna att man ska följa IARUs rekommendationer och inte bara följa de nationella bestämmelserna och till exempel inte tillåta SSB vid nedre bandkanten på 40 och 160. Som svar har jag fått att jag ska hänga ut dessa tävlande på klustret, men det har ju ingen verkan eftersom dom redan spottas av andra tävlande.
 
Ja du BRF livet är inte alltid rättvist. Men ska man hårdra det så är det sällan annat än mindre lokala contest under veckorna. Många av dem brukar desutom ha just väldefinierade segment man håller sig till, särskilt störande kan de knappast vara. Eftersom i princip alla större contest tar rum under fredag - söndag. Så kan man väl räkna runt 4.5 contestfria dygn och 2.5 med contest på veckobasis. Må man även komma ihåg att de flesta tävlingar, under de flesta veckosluten, är av mindre storlek. De stora som verkligen märks av är nog knappast mer än 10-15 stycken.

Contest är öppet för alla och envar, bara att hoppa med. De 5-6 riktigt stora internationella contest som äger rum per år, brukar dessutom innebära att massor av "rara" länder, öar mfl platser är aktiva och möjliga för alla att få i loggen. . Dessutom känns argumentet om att man är ledig på helgerna som det börjar bli lite urvattnat, då med tanke på åldresfördelningen på amatör radio operatörena. Vad är det på SSA nu, nånstans mellan 60-65 år?

Lyssnar man på t.ex. 80m en söndag så är det inte trångt precis. När morgonringarna klarats av, SSA bullen avlyssnat å checkats in på, då är det bedövande tyst. Vore inte killarna (inte hört någon tjej tyvärr) som kör sjöar å naturvårdsområden igång, ja då vore det ta mig sjutton i det närmaste helt dött.

Jag som har möjlighet på grund av skiftande arbetstider att lyssna och vara aktiv även under veckorna, konstaterar att aktiviteten då är så låg, att man ju kan ifrågasätta om amatörradion utifrån den aktivitesnivån, verkligen kan motivera sina stora bandtilldelningar? En tes som jag tror det var Karl-Arne som tog upp lite då och då.

Så jag tror nog vi skall vara glada för all aktivitet vi kan få på kortvågen. Kan nog ta slut fortare än man kan ana. Även om kanske just HF spektrum/kortvåg inte är det mest intressanta för kommersiella aktörer (tror jag?), så kan det nog hända saker fortare än man tror om aktivitetsnivån på kortvågen fortsätter gå ner.
 
Har man familj och ett "vanligt" arbete så är det kvällarna under veckosluten som man kan avsätta för radio. Är man då inte intresserad av innehållslösa kontakter utan någon som helst information blir man givetvis förbannad om det hela tiden kommer någon och ropar CQ TEST på frekvensen under en kontakt utan att fråga om den är ledig.

/Roland
 
Har man familj och ett "vanligt" arbete så är det kvällarna under veckosluten som man kan avsätta för radio. /Roland

Absolut Roland, finns ju en logik i det. Men då undrar jag, saxar från din hemsida " Now retired. Busy with grandchildren now 8 and 5 years of age. " vad som är problemet för din del? Uppenbarligen så borde ju du ha helgerna fria om du nu inte har " familj och ett "vanligt" arbete " längre. Så är det en principsak att raka ner på contest? eller är det så att du är ombud för någon som fortfarande jobbar?

Vad gäller kommentaren " Är man då inte intresserad av innehållslösa kontakter utan någon som helst information " så kan man ju undra varför det intresset skulle ha företräde framför någon som eventuellt ÄR intresserad och ser en glädje i just sådana kontaker! Låter kanske märkligt, men varför skulle det ena stå över det andra?

Jag kan dessutom inte hålla med helt i det i sak heller, visst får alla 59 eller 599 i signalrapport och idag är det ju bara ett orelevant meddelande som säkert kunde tas bort. Men ... jag har ju en S-mätare på min radio, kan ju med blotta hörseln avgöra om en viss station i en viss riktning eller världsdel går sämre eller bättre än han brukar. Kan ju genom detta utvärdera om en viss antenn, eller beamriktning fungerar bättre eller sämre. Kan bedöma konditioner och vågutbredning utifrån tid och min position. Så för mig är det inte självklart att det är en "meningslös" kontakt.

Det som är en meningslös kontakt för mig är istället mycket, men inte allt, av det som kallas "ringar" ofta med epitet som "barometer", på vilket sätt skulle dessa vara mindre meningslösa än contest alternativet? Jag kan absolut delta i ringarna också, gjorde det förr på 3638.5 morgonringen som tydligen nu nästan dött bort . Vi kanske skulle försöka tänka så här, "det ena utesluter inte det andra" och "det här är en hobby, för guds skull", kanske rent av "jag respekterar ditt intresse å skriver inte ner det, så kanske du kan respektera mitt"?" men det kanske vore att hoppas för mycket? Jag bryter ju hejdlöst mot åtminstone det sista just nu ;) Får skylla på tillfällig frustration ... Ska komma över det snarast.

Citerar " om det hela tiden kommer någon och ropar CQ TEST på frekvensen under en kontakt utan att fråga om den är ledig. " ja självfallet blir man irriterad! Jag blir lika irriterad om jag ligger och ropar under en contest och några börjar QRM'a mig för att man "minsann har haft sin morgonring" på den här frekvensen i hundra år!" Jodå, det har hänt mer än en gång, företrädesvis morgnar på just 80m. Men HALLÅ! jag har legat på den här frekvensen i mer än 2 timmar, äger vissa sällskap spektrum utrymme? Har inte nästan alla riggar idag en VFO? vad är problemet att vrida lite på den då. Nu brukar jag i det läget iofs flytta på mig, mest för att jag är rätt fridsam av mig, men också för att det är så fjantigt att bråka om en sån skitsak.

Så där, då ska jag komma över min frustration och försöka vara lite mer konstruktiv.

Så då tar vi vägen mot mot den lite mer tekniska sidan av hobbyn. För mig har contest intresset inneburit att jag fått lära mig massor om raddioteknil; läs hantering ar transceivers å alla deras funtioner, bandpassfiletrs å alla möjliga andra filter, antennteori och praktiskt antennbygge, läsa på och bättre förstå olika modulationsformer, att integrera radio med datorer, förstå vågutbredning och konditioner ... etc etc .. listan kan bli lång! Varför då då? Jo för att få ut så mycket mer ur mitt körande, få bättre resultat helt enkelt!

Hade mitt huvudintresse varit 80m lokalkontakter, som verkar vara huvudsaken för allt för många (min personliga åsikt), hade det mer eller mindre räckt att kunna mäta ut 2x19.5m tråd och skruva ihop en dipol. Eller som ännu fler kanske, hissa upp en färdigköpt G5RV. Är rätt övertygad om att, åtminstone för mig, har contestingen inneburit att jag idag har ett väsentligt mycket större tekniskt kunnande än om jag nöjt mig med att köra 80m's ringar och checka in på Bullen (vilket jag kommer fortsätta med också).

Sjutton också .. vart jag frustrerad igen. Åter till lite mer konstruktivt tänkande.

Skulle någon vara sugen på att prova contesting, men känner sig osäker, kanske har funderingar som man inte vill vädra offentligt med risk att framstå som "dum". Finns för övrigt få dumma frågor, mest bara sådant som man inte redan vet. Skicka en e-post eller slå en signal, jag fick hjälp när jag skulle igång en gång och kan jag hjälpa någon annan skulle jag bli jätteglad. Skäms inte för mig och mina åsikter alls, så infon både i medlemsregistret på SSA.se och QRZ.com är helt akkurat med namn, e-post å telefon nummer :)

Är inte jättekunnig, blir man inte på 5-6 år i hobbyn. Men har som sagts fått lära mig massor för att få större utbyte av hobbyn och jag vet av egen erfarenhet hur små saker kan skrämma en från att prova på contesting. Kanske kan jag i alla fall hjälpa någon förbi det och det vore jättekul!
 
Last edited:
Då jag läser igenom inläggen i denna tråd inser jag väldigt snabbt att liknande diskussioner alltid funnits - och alltid kommer att finnas.

Contest eller för all del ALL SORTS TÄVLANDE skapar bland mänskligheten konflikter. Orsaken är enkel: Folk som inte tycker om tävlingar vill kunna bedriva sin hobby helt utan påverkan, oavsett konditioner eller vilken av årets 365 dagar man planerar att köra sina ordinarie kontakter. Konditionerna kan man inte förändra och därför saknas inlägg om "konditionseländet" som pekar ut specifika radioamatörer som "hysteriska" eller intresserade av "nonsenskontakter".

För att man sakligt ska kunna enas om en "lösning" måste alla "contesthatare" faktiskt titta sig själva litet i spegeln och objektivt ställa sig frågan om de är riktigt realistiska i sin emotionella och ofta dåligt underbyggda kritik?

Anledningen till att trådskaparen fick energi till att repetera ämnet "contesteländet" var att han hade tänkt sig en lugn och fin radiohelg (på SSB enbart), men att detta omöjliggjordes av att SSB-banden var fulla av "galningar" som ropade CQ Contest.... Ja, CQWW är radioamatörernas största tävling. Den går två gånger per år, sista helgerna i oktober och november (SSB respektive CW). Nu tar vi och tittar på hur stor del dessa två tävlingar upptar av tillgänglig radiotid:

48 + 48 timmar = 96 timmar

Året har 365 x 24 timmar = 8760 timmar

Alltså, CQWW "förstör" 0.27% av tillgänglig telegrafitid och 0.27% av tillgänglig SSB-tid.

Ja... nu kommer som ett eko från underjorden kommentaren "Det finns ju hundratals olika tester, så i princip alla helger är förstörda av Contest"

Både rätt och intet rätt.... Visst finns det massor av tester året om, men det betyder inte att banden är förstörda eller helt upptagna, Precis som AJV så riktigt påpekar har SAC föredömligt visat att det inte lönar sig att bryta reglerna. Jag har kört SAC i princip varje år senaste tio åren och under årets SSB-del var det endast två stationer som glömde bort frekvenssegmenten (två utlänningar). Jag tipsade dem om att de inte skulle få många QSO där de ropade och de flyttade frekvens direkt.

Det finns enligt min erfarenhet endast ett antal tester som kan "förstöra" och i princip omöjliggöra vanliga QSO under testhelger på ALLA tillgängliga SSB frekvenser:

CQ WW SSB (sista veckan i oktober)
CQ WW WPX SSB (sista veckan i mars)

Utöver dessa två, finns det följande tester som teoretiskt sett kan låsa mycket av frekvenserna på sitt respektive frekvensband:

CQ WW CW (sista veckan i november)
CQ WW WPX CW (sista veckan i maj)
Russian DX Contest (tredje veckoslutet i mars)
IARU Radiosport (andra veckolsutet i juli)

Under ALLA andra återstående 46 veckoslut på året vågar jag BESTÄMT påstå att det är helt realistiskt att på ALLA band köra vanliga QSO!

Problemet som jag ser det (och som SM5MX så riktigt förklarade) är att det finns enskilda radioamatörer som inte kan ALLA tre trafiksätten (CW, SSB och DIGI). Om man bemödar sig om att vara en KOMPLETT radioamatör, så blir flexibiliteten tre gånger så stor att hitta fria segment. Innan 2017 var jag kategorisk motståndare till digitala moder men jag inser att det var rätt beslut att bli QRV på FT8 och RTTY. Det ger mig fantastiska möjligheter att finna radiotid då jag inte vill köra contest.

BRF kommer med litet synpunkter om att helgerna är förstörda av contest.... Du som jag är DX-jägare, eller hur? Tycker du det är rättvist att VK9MA, VK9CZ, 3C1L, 9U4M och andra skapar pileups som täcker otroligt många kHz av tillgängliga frekvensband? Det är lika egoistiskt som om contesters, nätoperatörer, väder- och hälsolirare eller SSTV-operatörer "blockerar" frekvenser.

Avslutningsvis så utmanar jag alla testhatare att försöka stänga emotionerna och att kanske också se realistiskt och objektivt på tester. Kom ihåg att en CQWW renderar i 5000 loggar eller mer, och att det därutöver finns kanske ytterligare 5000-10000 amatörer som deltar för skojs skull. Det är sannolikt tre till fyra gånger fler (kanske ännu mer) amatörer än de som under andra testfria tider kör radio.

Om det inte hade funnits den aktivitet av tester som nu, hade det definitivt höjts röster om att kortvågsbanden anses som döda och att kommersiella användare kan göra anspråk på dessa frekvensband. Det finns flera nya intressanta kommersiella applikationer som behöver frekvensspektrum på kortvåg. Det är inte som tidigare "värdelösa band" kommersiellt sett. Ny teknik och nya behov kräver även kortvågsband i framtiden.

Och sist men icke minst.... om vi ställer procentsatserna som CQWW skapar mot dåliga konditioner... Hur många procent av tillgänglig radiotid är meningslös på grund av dåliga konditioner??? Kommer ni skriva till Solen och klaga på hennes hysteriska nycker också? :)

73 de Mats RM2D
 
Det som är viktigt i sammanhanget, Sändaramatörer och "Contest" som aktivitet, är ju själva genomförandet.. - Ifall enskilda utövare inte följer gängse regler och uppförande så kan konsekvensen därav komma att uppfattas som "elände". Och därmed uttrycket "contesteländet" blir ett faktum.

- Det ser ju lika dant ut i alla andra tävlingssamanhang och vilket vi kan läsa/höra eller se i media..

/Sven.
 
... Kommer ni att skriva till Solen och klaga på hennes hysteriska nycker också? :)

Så därmed har du, en gång för alla, könsbestämt solen också.
Tur för oss att det inte finns någon solhanne i närheten! :cool:

/ Göstha
 
"Sola i Karlstad" var en servitris som med sitt leende sågs som en skinande sol.
Solen i astronomisk betydelse, dvs den stora lampan där uppe, är en "den".....

SM4FPD
 
Back
Top