Context/DX-skadad på CW..svenska tecken-träning?

Ballz

Well-Known Member
Halloj på er. Postar detta i "nybörjare", för det är vad jag är. På svensk klartext. Rudis. Jag lärde mej snabbt det nödvändigaste inom CW på sena 80-talet när jag var färsking och fattade hur viktigt det var för att kunna köra riktigt rara DX på 2m Au/Es/Tropo. Svenska tecken ingick inte i det pensumet, kan jag säga. Hastighet och snabb igenkänning av rara prefix och signaler var långt viktigare. Och contest style, alltid. För det kördes en del contests också, jorå.

På senare tid har jag börjat ägna mej åt HF, och upptäcker hur kass jag är på klartext i dom hastigheter jag med lätthet identifierar och kör DX på. Och riktigt kass är jag på svensk klartext - som jag av naturliga skäl aldrig behövt lära mej.

Så..här är er botfärdige syndare, efter kanske 60.000 VHF/6m-QSO:n plus några hundra på HF. Vad härnäst? Finns det några klartext-ringar eller andra vattenhål på HF där man kan "lyssna upp sej" och prova sina vingar vartefter?

Edit: Context? Nä...CONTEST ska det vara i rubriken, såklart.
 
Last edited:
Prova socwa.se som täcker in alla amatörbanden samt att hastigheten anpassas till motstationen. Långa härliga CW-QSO som skall vara minst 10 minuter. Allt i svensk klartext om man nu inte knackar engelska med en icke svensktalande amatör.
 
SK0QO har sitt QRS-nät på lördagar 14:00 på 3545KHz.

Kanske för sakta för dig - men kan vara bra att påminna den som kanske vill testa.
 
SK0QO har sitt QRS-nät på lördagar 14:00 på 3545KHz.

Kanske för sakta för dig - men kan vara bra att påminna den som kanske vill testa.

Skulle själv behöva komma "igång" med CW, man skulle kunna mötas lite oftare på den frekvensen. Gärna på en bättre tid, brukar oftast missa 14:00 på lördagarna. Kanske det finns fler som vill träna?

Behöver någon vecka för att damma av mottagningen först bara.
 
Back
Top