Copyright

sm7wcz

Well-Known Member
För att undanröja alla tvivel eller funderingar så kommer jag fortsättningsvis att vid de tillfällena jag gör ett inlägg i forumet ham.se markera mina inlägg med (C) det betyder att jag har copyright.Alltså jag går ej med på att man kopierar mina inlägg o för över dem till något annat forum eller i något annat sammanhang.

(C) SM7WCZ
 
Innebär detta att man inte får citera hela eller del av den text du skriver även om man anger källan? Det är annars den normala godkända gången när man behöver hänvisa till något. Se exempel i alla typer av avhandlingar där det hänvisas, ibland på flera sidor i slutet på nämnda avhandling.

Då återstår bara att skriva om inlägget så att det inte exakt stämmer överens med originalet, ex:

"Idag skrev sm7wcz i ham.se att han ska märka sina inlägg med (c) dvs copyright och då ska man inte få "rippa" inlägget". Andemeningen är ju densamma men inte exakta orden.

Jan
 
Ja rätt uppfattat Jan,det jag skriver här skall inte valsa runt på andra ställen.

(C) SM7WCZ
 
Risken med förfarandet blir väl att ev ref till ditt inlägg kan fel-tolkas(skrivas) men det antar jag du har tänkt på? Se -wxa's anklagelse om fusk! Har man däremot den exakta texten så blir det inga diskussioner utan "så är det".

Jan
 
Detta med copyright på texter är något som är mycket enkelt att kringgå. Vad man gör är att man citerar kortfattade stycken av texten och i övrigt skriver man om den med egna ord. Ett copyright förfarande hindrar bara en exakt kopia av texten. Ingenting annat. Ett slag i luften Bitterman!

Hasse DLZ :cool: :rolleyes:
 
Jo arbetar inte båda hjärnhalvorna ihop så blir det kanske risk att det feltolkas,men kör de samspelt så tror jag alldeles säkert att man förstår innebörden.

Nu är det avslutat för min del!

(C) SM7WCZ
 
wcz kanske skall vara försiktig med att beskriva "hjärnhalvor". Vi är många som kommer ihåg hans Bitterman historier. Berättelser som tydligen en hjärnhalva producerade under tiden som den andra inte hade en aning om vad som försigick.

Hasse DLZ :cool: :rolleyes:
 
"Alltså jag går ej med på att man kopierar mina inlägg "

Och vad händer annars med mig ?
Kommer "copyrightstiftelsen" och snor mitt tangentbord eller mus ?

(C) !?
 
Jag har inte läst på reglerna för inläggen, men är det inte så att upphovsrätten på alla inlägg ligger hos utgivaren av detta forum? D.v.s. när jag snart klickar på "Skapa inlägg" så överlåter jag upphovsrätten till forumet.
 
sm6vyf said:
Jag har inte läst på reglerna för inläggen, men är det inte så att upphovsrätten på alla inlägg ligger hos utgivaren av detta forum? D.v.s. när jag snart klickar på "Skapa inlägg" så överlåter jag upphovsrätten till forumet.

Svar NEJ!

Naturligtvis är det författaren som har upphovsrätten för sitt eget inlägg.
Annars vore ham.se ansvarig för dina inlägg. Men så är det inte.

Skulle du bryta mot någon lag, vilken det än månde vara med ditt inlägg, så är det du som är ansvarig. Inte ham.se.

I övrigt har Janne VVG helt rätt. Skulle en författare klaga över att han/hon citeras ordagrant går det naturligtvis utmärkt att citera med egna ord.

Det har ju som ni vet diskuterats ganska mycket om kopiering av inlägg till andra forum.
Om man känner sig utsatt för det och inte gillar det, är det en sak mellan dig själv och den som kopierat.

73 de Uffe
sm7sek

Ps: Sorry att mitt svar kommer lite sent. Men jag har missat denna tråd och hittade den först nu :)
 
Back
Top