CQ inspelning på Yaesu FT-450

SA3BYC

Well-Known Member
Har förgäves försökt att få igång röstinspelningen på min FT-450. Läser både Svensk och Engelsk manual som båda är samstämmiga i hur man gör. Följer instruktionen till punkt och pricka.

Kan genom menyn tilldela CS knappen PB funktion. PB ikonen tänds i displayen när jag håller inne CS enligt instruktion. Den slocknar efter dom 20s. Spelar upp efter ett snabbt tryck på CS knappen, dock utan att det går ut någon audio! .

Det går inte in något ljud i minnet när jag försöker spela in. Oavsett om jag skriker eller viskar i mikrofonen så verkar den inte spela in min röst. Försöker jag trycka in PTT när jag skall läsa in meddelandet så hoppar PB funktionen ut direkt, vid VOX likaså.

Någon som kör FT-450 och fått det att fungera? hur gjorde du? Misstänker att det är något superenkelt fel jag gör och att jag kommer att dunka huvudet i bordsskivan när jag får reda på vad jag gör fel.

/Johan

Konstigt att ingen har nat tips. Mitt tips er google men de har du väl redan testet. Förr eller senare så löser det sig.

Ja det är lite märkligt med hur hög svarsraten brukar vara här på forat. Kanske har att göra med att frågan är en "knapptryckarfråga" snarare än en "slit fram lödkolven" fråga :)

Av en slump så fick jag reda på att en kollega som jag körde ett SMFF qso med använde funktionen på sin identiska stn. Inte läge att fråga honom i pile-up'en, så jag skall se om jag inte kan få kontakt med honom framöver.

Ha en trevlig helg!

/Johan

Ps. och jag har inte gett upp hoppet om svar här heller :)

Jag har aldrig sett en såda radio ens så jag är inte till mycket hjälp, men min radio gick helt plötsligt inte att köra split med.

Jag kör sällan split (jag är ingen DX jägare) och jag tyckte att jag gjorde som man skulle men tänkte att jag hade ändrat något annat som förhindrade split-läge.

Till slut var jag tvungen att först kolla instruktionsboken (och jag gjorde rätt), då fick jag googla, någon annan hade haft samma problem och det hade löst sig av en total-reset.

Har du inte lagrat en massa, eller om du har möjlighet att ta en backup så kanske det hjälper dig med.

Så ock för mig, och jag fick kört stationen i pilen.

Jag har aldrig sett en såda radio ens så jag är inte till mycket hjälp, men min radio gick helt plötsligt inte att köra split med.

Jag kör sällan split (jag är ingen DX jägare) och jag tyckte att jag gjorde som man skulle men tänkte att jag hade ändrat något annat som förhindrade split-läge.

Till slut var jag tvungen att först kolla instruktionsboken (och jag gjorde rätt), då fick jag googla, någon annan hade haft samma problem och det hade löst sig av en total-reset.

Har du inte lagrat en massa, eller om du har möjlighet att ta en backup så kanske det hjälper dig med.

Så ock för mig, och jag fick kört stationen i pilen.

Nja int har jag så mycket specialinställningar på den, de anpassningar jag gjort var lätta att komma ihåg och återställa. Har provat reseten, ingen skillnad, inga ledtrådar när man googlar, inga sådana där aha var det så enkelt ledtrådar. Men a: jag kan vara envis som synden, b: vet spom sagt en kollega som fått det att fungera (dock har jag inte fått tag på honom ännu ... ) c: skiter sig allt! då så köper jag rejält med Vick's Blå och ropar själv! om det så är 48h CQWW testen :D

/J

Nja int har jag så mycket specialinställningar på den, de anpassningar jag gjort var lätta att komma ihåg och återställa. Har provat reseten, ingen skillnad, inga ledtrådar när man googlar, inga sådana där aha var det så enkelt ledtrådar. Men a: jag kan vara envis som synden, b: vet spom sagt en kollega som fått det att fungera (dock har jag inte fått tag på honom ännu ... ) c: skiter sig allt! då så köper jag rejält med Vick's Blå och ropar själv! om det så är 48h CQWW testen :D

/J

Min radio har inte ens något röstminne, så jag har ropat själv, visst har rösten gett upp någon gång, men är 6m öppet så är det... :D

Däremot insåg jag snabbt nyttan när jag körde SAC-testen.

Nu har jag köpt en Signalink och den i samarbete med HRD ska visst gå att använda som "voicekeyer"

Back