cq test cq test cq test

sm7nbo

claus lauridsen
om vi börjar varje lördag söndag her på ham.se med skrift cq test

nu finns tester på digimode med vad annars

jag fatter inte vad vitsen er med dessa tester

möjligen att ta död på os vanliga amatörer

som endast vill ha et trevligt qso

när testerna körs finns tydligen inga bandplaner

någon måste stoppa dessa huliganer

det ar så jag tyckar nä nu går jag och tittar på tv i stället 73 claus
 
Finns 3 band som är test befriade. Vad är det för fel att använda dom då?
Nytt år och nytt gnäll på oss test körare.

Kör radio och var glad.
 
Pja, ETT fel med WARC-banden är att om den enda rigg man har är ett vintage "båtankare" från början av 80-talet -- så finns det inga WARC-band...
SM0APK, Stig
 
hej igen

os eller test

det er till att välja mellan pest och kolera

ang warc band så finns testkörare har med stunstals

12m 17m 30m

30m får man endast köre cw på ej fhone

12m ar mestadel stängd för konds

17m ar et fint band så det bör funka

men har inte jag betalt licens och medlemsavgift till ssa ju det har

jag varför får inte jag köre på dom rest band då

aha någon ersätter mig ekonomisk för förlusten av band ?

men jag har ju redan pensionärsrabatt eller hur?

jag kör med min gamle heathkit skit säger någon

men vi trivs bra ihop båda oldtimers

nu i detta fallet på morgonen på 40meter

vi var i en ring qso och hade till en början trevligt

då bröt kriget ut tysk fransk hollandske st med store kanoner

kalle på hjälp från EU eller kontakter man F-N vet ej

någon som vet ?????
 
Det är typ omöjligt att förstå vad du skriver :)

hej igen

os eller test

det er till att välja mellan pest och kolera

ang warc band så finns testkörare har med stunstals

12m 17m 30m

30m får man endast köre cw på ej fhone

12m ar mestadel stängd för konds

17m ar et fint band så det bör funka

men har inte jag betalt licens och medlemsavgift till ssa ju det har

jag varför får inte jag köre på dom rest band då

aha någon ersätter mig ekonomisk för förlusten av band ?

men jag har ju redan pensionärsrabatt eller hur?

jag kör med min gamle heathkit skit säger någon

men vi trivs bra ihop båda oldtimers

nu i detta fallet på morgonen på 40meter

vi var i en ring qso och hade till en början trevligt

då bröt kriget ut tysk fransk hollandske st med store kanoner

kalle på hjälp från EU eller kontakter man F-N vet ej

någon som vet ?????
 
Är väl ingen som hindrar dig att köra på dom andra banden heller?
Men du kanske inte kan räkna med något annat än test qso.

12 M har ju dessutom vart bra öppet och 30 m har du ju ett digitalsegment att köra på.

Jag har med betalt min avgift till ssa vilket är totalt ointressant eftersom dom inte har med det att göra. Man behöver inte vara med där i för att köra radio.

Det skulle föresten vara intressant att veta vila tester som går på WARC banden. Dom har jag nämligen missat.
 
vilka tester?

om du läser mitt inlägg står där stundtals=

någon som yrar omkring
----------------------------------
mitt inlägg hr sa2bze

går nog att läsa fast det er på blandat dansk-svensk

men vist jag ar båtflykting

tog med färjan över från Helsingör till Helsingborg

har jobbat i Sverige i över 40år

i inlägget finns självfallet en del ironi

påhopp hör hemma i papperskorgen

mvh claus
 
ang warc band så finns testkörare har med stunstals


vilka tester?

om du läser mitt inlägg står där stundtals=

någon som yrar omkring
----------------------------------


Vart vill du komma?
Att folk som kör test på 160,80,40,15,10 meter även ibland är på Warc banden med sina signaler och kör icke test qso?
Tror du att vi har fått våra signaler enbart för att köra test med dom eller?

Undrar jag vem det är som yrar jag.
 
cq test cq test cq test

där finns tydligen för och emot

med intressante inlägg

men jag anser inte vi har demokrati

när vi hänvisas till warc band

här hör jag sen på WARC cq test cq test

och talar om för vederbörande att han kör på warc band

personen namnger jag inte

någon bör stå fram och tala om detta problem i ssa eller arrl

nu ar testen slut för min del

no more comment 73 claus
 
Så - så - så grabbar! Nu ska vi vara snälla mot Claus!
Det är väl klart att man blir besviken på allting när det är uppförslut och mothåll från höger och vänster hela tiden! Jag minns när jag som glad (och än mera galen än idag) radioyngling 1971/72 plötsligt inte kunde köra radio på grund av att det var "någon test" som kördes.
För att nu inte dra in både mig själv och alla andra i tästeträskets träcksnack så är det ändå så att man får lov att känna besvikelse. Man avsätter en stund framför sin elektromekaniska Hitkitt och inte en enda signal finns att höra utan täst. Jag minns den fruktansvärda (behövs ett grövre ord!) ilskan som bubblade i mig.
Några år senare byggde jag mig en transverter (ur ARRL handbok 1972) och detta förvandlade mig till en teknikdrulle under de 4 månader det tog mig att få tingesten att blanda 28MHz med 116MHz xtal och komma ut på 2mb. All ilska jag hade över kortvågens tästvrängare fick ett fantastiskt utlopp genom borrmaskin, plåtbockning, lödning, trimning och stötar från nätaggregatet. Jag förvandlades tror jag, rentav. Såg inte mig själv i spegeln oftare än en tonåring brukar (några gånger i timmen) så jag kan inte avgöra om frankenstein med pannlugg och bultad halsaxelled uppstått eller ej. Men ut på 2mb kom jag och där blev jag kvar under ett par år. Vilt CQ-ropande åt alla håll och efter varje genomfört QSO mätande QRB med dreglande mungipor med pinnålar i båda händerna som fumligt trycktes fast på dörrens baksida där Sverige-kartan limmats fast. Vilka tider! Vilka framgångar! Vilken glädjefnatt! ...som varade ända tills luften gick ur....eftersom det var så fruktansvärt dött på bandet. När de arma SM7orna avverkats, SM4-orna och någon återkommande SM0'a så blev aktivitetstesterna de enda tillfällena som gav ljus i det nu inrullade monstermörkret. Ingen aktivitetstest = nada QSO. Tråkigt tomt och motbjudande. Var jag en operatör eller var jag en teknikdrulle? Jag funderar fortfarande på detta den dag som idag är. Många lustiga ting såg dagens ljus på min grova arbetsbänk de här åren. Dock ingen hembränningsmaskin, ty för sådant var jag för ung. Men diverse annat, näst intill verklighetsfrämmande, elektroniska projekt föddes och ur detta kom så småningom en elektronikingenjör med ungdomsfinnar från fot till huvud. Ingen test = inga QSO. Inga komponenter = inga projekt. Så det kan vara, inte sant?
Aktivitetstesterna på VHF och UHF är under inga former föremål för depraverande klagomål eller ens en källa till frustration. Tvärtom! Glädje och lycka! Testerna på kortvåg då? Tvärtom igen. Frustration och depression. Jag ägnar mig nu, som gravt vuxen, åt att sträcka CW-nycklar, spänna PA'n, klättra i antenner och köra test på kortvågen samtidigt som jag bygger switchar, PIC-automatiker och drumlar runt... Endast ett fåtal QSO på WARC-banden genom alla åren sedan födelsen! Det är sant att WARC-banden är föredömliga när det är test på de andra, men det är nu inte alla som kan komma åt dem. Men kan man inte gå emot så varför inte gå med? När till och med en landsortslurk som undertecknad lyckats finna den yttersta spänningen i contestkörandet så kan nog vem som helst. Och det kostar inga pengar för postkodblåtteriet eller vesjuttifem.
Häng på Claus! Det är lätt att köra testing testing men det är lika lätt att köra contest! Då är det inte lika dött på banden och konditionerna visar sitt rätta ansikte. Häpnadsväckande är det och riktigt (riktigt j..fult ord..) roligt!

Man talar ju om könsjämlikhet. Aktuellt och framgångsrikt. Vi bör nog också tala om QSO-jämlikhet. Liksom rally-jämlikhet på vägarna och cykel-hjälmlikhet utanför cykeltävlingarna. Fotbollsjämlikhet och hockyhjälmar.

(...när detta inlägg skrevs skadades varken tangentbord eller operativsystemets interrupt...)
 
Det är livsfarligt att kritisera tester här.
Man blir bokstavligen överfallen!
Eller diskriminerad.
"Kör på WARC-banden". Bah!

Jag håller med claus!
Tester skulle maximalt få förekomma en gång i månaden!!
Så var det väl också när du kom igång, -FUD?
Det skulle bli mycket värre med åren.

Som pensionär har man dock lite fördel av att testerna är i veckosluten och inte mitt i veckan.
Problemet är att det finns inte många att prata med då.
Mest brus...och testande polacker.

Vi amatörer kan ju bråka på forum istället, eller? :)
 
Jag var hem till en som var QRV hemifrån på 26 band !!!

Det blir test i morgon kväll igen, 432.215 MHz CQ i minst 20 minuter.

/73 Tommy SM6NZB
SM6L på test

PS på NAC hinner man prata med varann, somliga bara pratar och sänder inte ens in logg och det går bra det också. DS
 
CZR skrev; "Problemet är att det finns inte många att prata med då."
----

Eller så är problemet att det i den moderna världen är så mycket enklare att prata med andra likasinnade via forumen, via mail och div andra kanaler som alla är långt mer effektiva än knackande på morsetelegrafi eller användning av ålderdomlig SSB på kortvåg.

Nej, det finns tyvärr inte många kvar att prata med på amatörbanden idag. De flesta klarar ju inte ens av att föra en vettig sansad dialog som går utanför standardmallens 5NN TU.

Förr i tiden då radioamatörerna hade ett betydligt större "frasförråd" att ta av så kunde man höra TNX FER CALL = UR RST 569 = NAME INGO ES QTH LUND..... etc. Vem har tid att sända så många trafikförkortningar idag och hur många förstår vad förkortningarna betyder.

Modern amatörradio har i mångt och mycket reducerats till tävlingar och trenden är att ju mindre aktiviteten blir mellan testerna ju snabbare avtar aktiviteten. Den som lyssnar sporadiskt över banden finner att de flesta av de stationer som hörs har bråttom att avsluta varje förbindelse. Detta oavsett om det är tävling, DX-jakt eller "vanliga standard.QSO". Man märker att de flesta har bråttom och att deras enda mål är att köra så många stationer som möjligt. Personen i andra änden är totalt ointressant för de flesta liksom knappt någon bryr sig om vilka sändare och antenner som används.

Jo, det går fortfarande att finna någon som har tid att prata en stund och där det går att få ut något konkret av förbindelsen. Men frågan är om det är värt tiden att ropa CQ eller lyssna efter dessa som har tid och kan sända annat än 5NN TU.

Kanske lite lättare att få tag på ostressade operatörer på WARC-banden men trenden är den samma. Fler och bredare Pil-up och testliknande aktiviteter som smygs in även på WARC-banden. Snabbt skall det gå och mängden QSO går före innehållet.

Själv har jag nog insett att det är en utveckling vi får försöka leva med och gilla läget. För egen del finns massor med saker att pyssla med rent tekniskt, konstruera egen utrustning och laborera med antenner etc där själva radiotrafiken är mer eller mindre oviktig. Så jag är egentligen inte särskilt drabbad nu när jag tänker efter. Alla som gillar contesting, DX-piles och tillrättalagda aktiviteter som SOCWA etc trivs förmodligen också som fisken i vattnet.

Kvar finns en pytteliten grupp amatörer som inte intresserar sig för radiotekniken och som inte heller gillar att tävla om allt med alla. Den lilla minoritet som vill prata med andra om annat än 5NN TU. -Trivs du inte med contesting så QSY:a till WARC-banden, eller börja tävla själv sa FUD. :)

Inte lätt det här. Ärligt talat så tror jag att det finns bättre och betydligt mer effektiva kanaler för innehållsrika radiosamtal (samtal om radio) än via amatörradio. HAM.SE t ex? Här finns ju massor av likasinnade forumamatörer att munhuggas med, klaga på contesting eller bara diskutera något tekniskt projekt litet mer ingående på ett djupare plan. Längden på en dipol, S-matchars dynamiska område, dämpning i koax, dåliga kontakter och problemen med baluner m m.
 
Last edited:
Hej alla !

Nu lär jag bli offentligt halshuggen här, men det får jag väl bjuda på ;)

Kan inte hjälpa att jag tycker det är ett visst gnäll hela tiden som inte riktigt går ihop.

Det klagas under stundom på att det alldeles dött på banden och att det körs för lite radio.
I samma anda klagas det senare på att det är alldeles för mycket trafik och att det, som vanligt,
var bättre förr, och ju mer förr desto bättre, kanske ?

Nu har jag bara varit licensierad sedan 2007, men alla mina kamrater (förutom en) som tog cert
samtidigt är idag aktiva på banden. Somliga på kortvåg och somliga på högre frekvenser.

Jag har aldrig upplevt det som helt omöjligt att bedriva intressanta QSO:n under testhelger faktiskt.
Jag kanske inte kan köra på just "min" frekvens där jag av hävd brukar ligga, men min radio är
utrustad med en VFO och går att flytta i frekvens.

Det finns WARC-band, javisst. och där kan det, även om det inte är contest, också bli en pile-up
då det dyker upp något åtråvärt DX, precis som på vilket annat band som helst. Men, det finns
en VFO här också och inget WARC-band är så smalt att jag inte hittar en ledig frekvens.

Helgen som just passerat var fyllt med contest på kortvågen, ändå lyckades jag köra "riktiga" QSO:n
på samtliga band från 160-12m utan problem. Jag har ju en VFO, som sagt.

Det dök upp en förirrad contestare på 14.330 som av min motstation fick veta att han nu låg
utanför contest-segmentet. Utan protest qsy:ade han nedåt, inga problem sålunda.

Slutligen, man kan ju, om man vill, anse att de snabba "59" QSO:na är en form av teknisk undersökning
där man med dessa snabbt undersöker vilka delar av världen man får kontakt med. Lite vinklat, jag vet...

Tyvärr finns det en jäkla massa (ursäkta franskan) dårar och marodörer som medvetet förstör alla försök
till förbindelser. 14.195 är ofta ett skräckexempel, lika så den senaste DXpeditionen till FT5ZM.
Verkligen anskrämligt hur totalt det kan spåra ur. Mycket sorgligt !

Men jag slapp lyssna och stångas även där med hjälp av min VFO. Fantastisk uppfinning det där.

Summa summarum körde jag ett antal kontakter på samtliga band från 160 - 12m, alla utan större problem.

Sådär, nu har "surjämten" sagt sitt, var så goda att fälla bilan ;)
 
Tycker inte det är allvarligt att kritisera contestare.
Däremot kanske sättet som man gör det på.
Jag har ingen förståelse för ringar men inte spyr jag ur mig om det.
Kanske ska göra det med.

OBS! Ironi!!!!!!!!!!!
"Jag har betalt min avgift till SSA så nu vill jag slippa höra ringar."


Banden kan väl användas av alla. Men om det är något som det oftast gnälls om så är det när det är stora tester.
Nu i helgen gick CQWPX RTTY Vilken är en av de stora RTTY testerna so what

Samma gnäll kommer det bli 29-30 mars men då kan man inte köra ssb då det är CQWPX SSB.
Sen är det lugnt till 24-25 maj då det är CQ WPX CW då ingen kan köra cw.

Dessa 3 tester på våren och CQ's 3 tester på hösten lockar mycket folk och om man söker i diverse trådar så är det vid samma tid varje år som det gnälls om contesting.
 
Back
Top