Cq Ww Dx - Cw

SM6EQO

Well-Known Member
Är det någon mer än jag som skall köra den kommande helgens CQ WW DX testen i QRP-kategorin? Vore kul att veta liksom....
 
Detta var helgens skörd...

Kategori: Single-Operator All bands QRP

Rig: IC-703

Antenner: GP för 20 meter och en Windom för
40-metersbandet på övriga band.

QRV: cirka 36 timmar


Band...QSOs.....Pts....Cty......ZN
----------------------------------------------
1,8 - - - -
3,5.........55.......54.....22.........3
7..........136.....146.....39.........6
14........259.....358.....62.......16
21..........58.......82.....20.........7
28 - - - -
----------------------------------------------
Total.....508.....640....143......32

Score: 112.000


Konditionerna kan man väl inte göra så mycket åt. De är ju lika för alla så klaga är det ju ingen mening med. Under den förra hyresvärden var jag hänvisad till att köra "fiskespöantenner" på balkongen så vad jag har nu i antennväg är vida bättre. Man blir ju aldrig nöjd och det här var väl vad jag kan åstadkomma med nuvarande installation. Mest frustrerande var 80 meter. På det bandet kunde jag bara köra en sådär 10-20 % av de stationer jag hörde...

Som sagt; vet ni någon som har en bättre begagnad Butternut HF6V liggande så....

73 de
Håkan / SM6EQO
 
Det var väl jättebra resultat med tanke på antennerna och /QRP.
Själv var jag aktiv bra mycket mindre än vad jag hade planerat.
Sambon fick köras till sjukhus och operera blindtarmen så det blev inte mycket tid för CQWW.
Körde bara 60 QSO varav de flesta på 10m och 80m. 10m Hade ju ganska fina öppningar med tanke på de dåliga solfläckarna. Fick flertal Västindiska, Sydamerikanska och Afrikanska länder i loggen på 10m. Lyckades höra Norfolk och Guam med på 10m men kom tyvärr inte igenom.
Tyckte det var fruktansvärt dåliga konditioner tilll USA på alla band dock.

73 Magnus
 
Jovisst var det jättebra om man betänker omständigheterna. Men antagligen skiljer sig mina antenner sig inte så värst mycket från andra QRPares. Enligt vissa engelsmän använder en "riktig" QRPare bara trådantenner. Beamar av vad slag det vara månde är ajabaja! Endast ett radierande element och inga "otillåtna hjälpmedel" i form av några direktorer eller reflektorer av vad slag de vara månde... :rolleyes:

Jag hade som mål att köra minst 500 QSOn och det nåddes ju som synes. Men du skall veta att de sista tjugo satt hårt åt. Gjorde dem på 80-meter. Ropade, ropade och ropade i det evinnerliga utan att få svar och när jag väl fick svar fick jag ta min signal om och om och om igen. Snacka om att verkligen få svettas för varje QSO!

Men annars var det kul. Fick också ett och annat nytt land i loggen! Har faktiskt aldrig gjort så många QSOn under en test. Är tämligen ny i gamet så att säga. Började på allvar för knappt ett år sedan så jag är fortfarande nybörjare och tränar upp min färdighet för varje genomförd test.

Det hägrande målet i den ack så i dimmor höljda framtiden är att någon gång lyckas göra 1000 QSOn under en 48-timmarstest. Det vore rejält läckert! Men dit lär det bli en lång väg att vandra så därför blir nästa delmål 600.... :)
 
Har inte hört den om QRP förut men det kan ju tänkas.
Finns de amerikaner som anser att för att köra qrp så ska man ha hembyggt trx och hemmbyggd manipulator fastsatt runt benet med band också *s*.

Det är ju vad man gör det till, fanns en gång en amerikan som var med på fielddaysen och körde portabelt - det gjorde han genom att han körde fram bilen till en 40m hög mast han hade på ett berg med monoband yagi och drog in koaxen i bilen och körde /P. *s*
Tycker 500 QSO QRP är väldigt berömmansvärt, jag lyckas ju knappt få ett ledigt utrymme att ropa på med mina 100W så jag körde inte "running" någon gång utan enbard search and pounce.

73 Magnus
 
Back
Top