CQ WW SSB - Starkaste stationen på 28 MHz?

SE5X

Well-Known Member
Det är alltid lika fascinernade att följa de stora tävlingarna med en SDR-mottagare. I år verkar CQ WW SSB gå mycket bra på samtliga band med många deltagare.

Gå till SK5SM - CQ WW SSB 2012-10-27 för att se 3 olika skärmdumpar.

Är det den här stationen som är starkast på 28 MHz? Inga andra i närheten. kW +++ ?

Detta är bara en exempelbild.
 

Attachments

  • cqwwssb.jpg
    cqwwssb.jpg
    95,2 KB · Views: 784
Hu! Stackars "grannarna".
Ser mer ut som bredbandig CW (finns det?;)) än SSB... Beror det på hög kompression?
Hur låter han?

// Åke
 
Så där ser man ut när ett stort PA-steg drivs i mättning eller "flat-topping".

En uppskattning är att "occupied bandwidth" är i häraden 20 kHz.
IM-undertryckningen ligger i bästa fall på 20 dB i de första grannkanalerna, vilket är helt oacceptabelt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är alltid lika fascinernade att följa de stora tävlingarna med en SDR-mottagare. I år verkar CQ WW SSB gå mycket bra på samtliga band med många deltagare.

Gå till SK5SM - CQ WW SSB 2012-10-27 för att se 3 olika skärmdumpar.

Är det den här stationen som är starkast på 28 MHz? Inga andra i närheten. kW +++ ?

Detta är bara en exempelbild.


Vilken anropssignal var det?

Jag har inget fancy vattenfall att titta på, men många signaler låter som den där ser ut.
 
Hej!

Jaha, då blev det en helg för telegrafi, SSB är ju i stort sett kört...
Kombinationen Rockwell-Collins system HF-80 med 1 kW ut, mottagare en R-392/URR med 2 kHz filter som det smalaste... Det är grejjer för CW! :)

Nu var jag aldrig på 10 m o lyssnade, men hörde en o annan våldsamt bred station på 20 m och hejdlöst med kompression eller vad de nu hittat på för ljudprocessing. Bra lät det inte, men både mycket o starkt.
Frågan jag ställer mig gång på gång, lyssnar aldrig folk på hur de låter?
Vissa satsar ju uppenbarligen rejält o seriöst på contest, med "detaljer" som ljudkvalité och utsänt spektrum verkar hamna utanför komma-i-håg-listan?

O andra sidan har jag nog hört vid fyra tillfällen denna veckan att 80 m operatörer fått kommentarer att de varit lite breda. Ingen tog nå'n direkt notis annat än: "ALC'n visar fortfarande inom markerat område o så ger det lite extra punch" eller "jo, jag vet att jag blir lite bred när jag kör med steget" och höjdaren "det skiter jag i, bara de jag pratar med hör mig bra".
Eftersom jag varit hemma o varit sjuk denna veckan så har det blivit lite slölyssnade på trafik jag i stort sett bara läst om...
Recensionen får väl bli att det finns intressant trafik o det finns fullkomligt gräsliga konversationer, där sändaren borde vara kopplad till en konstlast.
 
Här har du ett av många fancy vattenfall så du kan titta på dom också.

Vasaloppet - Tracking av fordon - SBSA

Hmmm, vasaloppet? Nja man kommer till rätt sida iallafall
// Janne

Haha, det var ju en något oväntad URL till Webb-SDR'en.

Jo, när jag lyssnar på Webb-SDR har jag ju förvisso vattenfall att titta på, men sitter jag i närheten av radion så lyssnar jag med den och det är då jag inte har något vattenfall att titta på.

Det blir att addera hårdvara för det senare, för det kan vara kul att se signalerna ibland också, men då blir det först ett byte av rigg-dator, för den jag har nu orkar knappt med som det är i dag.
 
Hej!

Jaha, då blev det en helg för telegrafi, SSB är ju i stort sett kört...

Eftersom jag varit hemma o varit sjuk denna veckan så har det blivit lite slölyssnade på trafik jag i stort sett bara läst om...

Recensionen får väl bli att det finns intressant trafik o det finns fullkomligt gräsliga konversationer, där sändaren borde vara kopplad till en konstlast.

Jo, contesterna tar utrymme, men det finns ju contestfria delar och band.
Dessutom är väl det här den största contesten som går av stapeln nu.

Contesttrafiken är inte kul att lyssna på om man inte kör contest själv, det håller jag med om, jag körde mitt livs första contest i år (SAC-SSB) och visst hade det sin spänning så jag kan förstå folk som tycker att det är det roligaste som finns.

Sedan snubblade jag på folk som satt och bytte koder för naturreservat med varandra vilket också kändes sådär naturligt och spontant.

Nu hade jag tydligen två rätt nära inpå mitt QTH så det kanske blir en utflykt någon fin sommardag och prova det också, men speciellt kul att lyssna på var det väl inte.

Ett bra alternativ är ju att greppa micken själv på ledig frekvens och ropa ett CQ, göra klart att man inte deltar i Contesten och köra ragchew på samma frekvens, eventuellt spotta på clustret med kommentaren "Non contest/ragchew"

Men jag har mest ägnat mig åt annat i helgen, på måndag är testen över!
 
Sedan snubblade jag på folk som satt och bytte koder för naturreservat med varandra vilket också kändes sådär naturligt och spontant.

Nu hade jag tydligen två rätt nära inpå mitt QTH så det kanske blir en utflykt någon fin sommardag och prova det också, men speciellt kul att lyssna på var det väl inte.

Poängen med SMFF är inte att utbyta koder utan att vara ute i naturen och köra portabelt. Motion, naturupplevelser och radiokörning. Kan det bli så mycket bättre?

Pröva en gång så är du fast! Det är många som kommit igång efter många års uppehåll därför att det är en rolig och givande radioaktivitet.

Vänta inte med att åka ut. Kör nu en vacker höstdag. Kaffet (?) smakar garanterat extra bra.

Allt du behöver veta finns på SMFF & SK6AW
 
Hej!

Well, jag fick genomfört två SSB "ragchew", om än något störda på grund av intilliggande trafik... Contestfria segment, hmmm... de är svåra att få in på mina mottagare. Nåväl, jag förstår de som tycker att det är skoj, även om jag inte delar deras intresse.

Men, i ärlighetens namn, det har inte varit mycket radio i helgen för mig heller. Har man två grabbar, 3 resp 5½ år, så är det mycket annat som skall ordnas o donas med.
 
Poängen med SMFF är inte att utbyta koder utan att vara ute i naturen och köra portabelt. Motion, naturupplevelser och radiokörning. Kan det bli så mycket bättre?

Pröva en gång så är du fast! Det är många som kommit igång efter många års uppehåll därför att det är en rolig och givande radioaktivitet.

Vänta inte med att åka ut. Kör nu en vacker höstdag. Kaffet (?) smakar garanterat extra bra.

Allt du behöver veta finns på SMFF & SK6AW

10 minus gör att jag gärna sitter inne i värmen och kör radio.

Jag kikade lite snabbt på reglerna men hittade inget om att sitta i bilen och köra, är det tillåtet?

Hittade ett "most wanted" inte långt härifrån som går att nå med bilen, men saknar lämplig radio och antenn för portabelkörande, men sånt går ju att ordna.
 
saknar lämplig radio och antenn för portabelkörande, men sånt går ju att ordna.

Äsch, det är inget hinder :p
jag körde ett par mobila QSO med en FT-1000 för en massa år sen, sittandes i bilen med radion och en manuell tuner, klämde ett klase motviktstrådar i dörren och klämde 15 meter tråd genom rutan upp till ett närliggande träd,
det blev bara ett par QSO men det var kul och det är ju det viktigaste!
...15kg radio är förresten inget man vill ha bredvid sig när man krockar :eek:
 
CQ WW CW Trångt - folkligt - festligt ?

Så har då denna stora contest avslutats. Det är fascinerande att lyssna och att titta på alla signaler. Här gäller det att armbåga sig fram med stora effekter. Jag såg i går (söndag 25/11) en station som gjorde "intrång" på en annans domän. Detta fixades lätt med en enorm stark signal i ca 10 sek.

Titta på några skärmdumpar på den här sidan (scrolla ner): CQ WW CW 2012

Lägg särskilt märke till hur ensamma de starka och splattrande stationerna är.

Om vi tycker att det är många igång här så verkar aktiviteten vara ännu högre i Nordamerika (sista skärmdumpen).
 
Det som impar på mig är det otroligt stora antal radioamatörer som är aktiva och kör Morse en sådan här helg.
Var är dessa mellan testerna?
Hur stor procent av radioamtörerna kör tester av denna typ?
Och vad gör alla andra då?
Kanske finns fler radioamatörer som inte kör test, men är sällan igång.

Att en del missköter sig verkar vara standard.
Kanske man skall likna detta vid en biltävling där då andra regler än på vanliga vägar gäller, dvs att man kan trängas, svänga utan blink och blockera andra.
"Armbåga sig" som nämndes.
Är amatörrfrekvenserna en racerbana ibland? Med egna regler?


de
FPD
 
Så har då denna stora contest avslutats. Det är fascinerande att lyssna och att titta på alla signaler. Här gäller det att armbåga sig fram med stora effekter. Jag såg i går (söndag 25/11) en station som gjorde "intrång" på en annans domän. Detta fixades lätt med en enorm stark signal i ca 10 sek.

Titta på några skärmdumpar på den här sidan (scrolla ner): CQ WW CW 2012

Lägg särskilt märke till hur ensamma de starka och splattrande stationerna är.

Om vi tycker att det är många igång här så verkar aktiviteten vara ännu högre i Nordamerika (sista skärmdumpen).

ang. splatter

tycker det är ofta grafiken visar breda hemska signaler på dom starkaste signalerna. Ofta ser det annorlunda ut om man t.ex dämpar ner den starka stationen eller tar ned bandbredden, och sen gör ett nytt vattenfall..

Troligen ett SDR-xyz dynamikproblem ?
 
Nej, jag tror inte det är ett dynamikproblem. Visst går det med filter få bort mycket. Men det finns en anledning att grannstationerna ligger en bit från de starka (och splattrande).
 
Med en bra utrustning kan man lyssna igenom de starka splattrande stationerna. Det är inte så hemskt som det verkar när man tittar istället för att lyssna.
När jag ser på trafiken på E20 här utanför så är det hemskt att se hur somliga kör. Ändå händer inga trafikolyckor just här där jag tittar.

Det är en mycket bra tillfälle att öva upp sin operatörsskicklighet genom att delta i CQWW CW. Det är ännu svårare i SSB-delen. Man kan absolut inte använda vilken skitradio som helst. Den saken är helt säker. Gör man det så får man ha en ordentlig laddning med valium, opium eller rent av alkohol. Det blir inte många QSO då förstås. Föreställer jag mig alltså...

Anledningen till att en del stationer låter j-a illa kan vara lite olika. Somliga har ett parallellt slutsteg som de kör samtidigt som de lyssnar riktat och sänder rent på en antenn. Det andra slutsteget kör man på en rundstrålande antenn och matar på steget så det blir lite fyrkant ut. Inte alls förbjudet. Det håller rent på frekvensen så att man kan höra de svaga DX-en när man själv lyssnar. Ungefär som att lägga järnskrot i boxhandsken och hoppas ingen upptäcker det.

YT1A var en station som hade en fruktansvärt hemsk signal på 20mb söndag eftermiddag. Han fanns på hela bandet. Hela! Hårt drivet PA. Ett MLA-2500 är till exempel en fin apparat att få att ge riktigt fyrkantig ful-signal. Det låter till och med värre än en FT-817 med 100W transistorsteg (hi). YT1A hade antagligen liiite mycket uteffekt också. Övertrimmad motor alltså. Han kanske körde i den nya klassen Extreme som tävlingskommitén lade till för något år sedan?

Sånt här har "vi" amatörer hängett oss åt sedan början av förra århundradet.
Visst är det väl kul ändå? Va?
 
SM0AOM:
Så där ser man ut när ett stort PA-steg drivs i mättning eller "flat-topping".

En uppskattning är att "occupied bandwidth" är i häraden 20 kHz.
IM-undertryckningen ligger i bästa fall på 20 dB i de första grannkanalerna, vilket är helt oacceptabelt.

En gång ropade jag upp en amatör från sydeuropa som körde ragchew på 20 m. Han hade en oerhört stark signal som våldtog en stor del av bandet och en överstyrd modulation med distorsion. Jag bad honom vänligt att kontrollera sitt slutsteg eftersom han var så bred och kanske inte visste det.

Svaret: What? Fuck you your bloody idiot, go to hell... Varvid han fortsatte att ropa CQ..

I det läget får man ta några djupa andetag och dämpa fantasierna om bultsaxar, dynamit, skampåle och våld och i stället byta band. Jag gör aldrig om misstaget att informera om dålig signalkvalitet om jag inte är ombedd. Jag hoppas bara stilla att djävulen tar hand om de sina och ordnar med ett överslag på lämpligt ställe....
 
Back
Top