Hej,
Jag köpte mitt sändarcertifikat alldeles nyligen och tycker det här med contest verkar spännande, men är inte riktigt redo för att ge mig i kast med det än. Påskhelgen var min första helg med radion. Jag såg fram emot trivsamma QSO's i lugnt nybörjartempo och lite tips på antennplaceringen, alltså långt från contesthetsen. Men jag fann varenda frekvens upptagen av vansinnigt hojtande: CQcontestCQcontestCQcontest... Stationerna låg 1k ifrån varann, uj. Efter ett antal timmar tröttnade jag på att försöka hitta en normal station att anropa och försökte ta reda på vad detta var för jippo och framförallt: När skulle det sluta! Hittade CQ WW WPX-reglementet och läste igenom det. Klart intressant. Nästa år ska jag vara med.
Samtidigt som jag köpte mitt certifikat läste jag något som kallas Bandplan. Vad jag förstod av dessa informationskällor är att banden är uppdelade i olika delar och vissa frekvensintervall är dedikerade till speciella kommunikationssätt. Vissa frekvenser är t ex _contestfria_. Så jag rattade VFOn dit. Jag blev ganska förvånad när jag även där hörde: CQcontestCQcontest 59 59 ända upp till 14350 kHz.
Vad jag lärde mig av CQ WW WPX var att bandplanen inte gäller i praktiken. Det funkar utmärkt att köra contest även på contestfria frekvensintervall! Undrar om han som sände på 14350 kHz USB visste vad han gjorde. Om det är ok att köra contest på contestfria delar av bandplanen så kan jag väl lika gärna köra SSB på CW-frekvenserna?
Finns det någon hårfin skillnad i etikettreglerna kring bandplanen som jag ännu inte uppfattat?
I CQ WW WPX-reglementet står i kursiv stil "Observance of established band plans is strongly encouraged". Encouraged betyder, för den som inte vet, att man inte behöver följa det. Nice! Det är en amerikansk contest, va? Borde vara ok att sända med 1.5 kW? Det är ju amerikanskt. Står klart och tydligt i reglerna "Total output power must not exceed 1500 watts". Nästa år har jag hunnit skaffa PA.
I ljudfilen från första posten kan jag inte uttyda "terrorstationens" identitet med 100% säkerhet pga SH3Y talar samtidigt. DK6AE är min bästa gissning. Den oidentifierade stationen påstår att SH3Y orsakar QRM på frekvens 3690 kHz. Denna frekvens är enligt bandplanen dedikerad till SSB QRP. Det framgår tyvärr inte klart och tydligt exakt vilken frekvens eller effekt SH3Y sände med vid det tillfället. Var det 3692 kHz som filnamnet antyder? LSB? Ojdå. Tänk efter lite nu. Kanske inte QRP heller? Jag betvivlar att den oidentifierade stationen körde QRP så där är de kanske kvitt.
Jag håller inte med om att det intressanta i ljudfilen är efter 8 min. Det intressanta är precis i början.
Motstationen ber i början artigt "You are disturing on 3690", "If you [continue to log] (?) you are loser of the contest", "I had this location...", "3Y you are making alot of QRM on this frequency, please QSY. We are on the 3690 and you are making a contest here. It is not allowed".
Mycket av vad den oidentifierade stationen säger går inte att höra tydligt pga överkörning av SH3Y. Men det är helt klart att han försöker hjälpa SH3Y att slippa bli diskad från contesten. Det var ju schysst.
Det var mycket tråkigt att höra SH3Y föreslå att den oidentifierade stationen har något fel i huvudet och sedan inte ens lyssna på svaret som ges. Inte heller verkar man ha förstått/brytt sig varför motstationen bad dem QSY. Som jag uppfattar det är det först efter denna förolämpning från SH3Y som DK6AE påbörjar sin störning. Det är pinsamt att ha svensk anropssignal just nu. Jag försvarar inte DK6AE, jag skulle tycka det var pinsamt att vara kompis med honom också. Tro inget annat. Jag har hört liknande förolämpningar på banden från diverse conteststationer. Ham spirit? Jag lyssnar och lär. När jag börjat med contest blir det kanske så att vi ses i pilen. Säger du nåt annat än 59 73 så kommer du få en avhyvling. Det verkar roligt, det är ju contest.
Hade ungdomarna i SH3Y köpt sändarlicens? Vem står i annat fall för ansvaret för dem?
Jag tror trådskaparen, SE5X, avsåg att hylla SH3Y för deras bravader och hyckla conteststörarens dåliga musikaliska anlag. Men jag kan inte hålla med om detta. Jag tycker SH3Y betedde sig riktigt, riktigt dåligt. Jag skäms över dem. Det är inte ok att säga till någon att de har fel i huvudet. Även om de har det. Speciellt inte om man valt sin frekvens illa. Varje man och kvinna som lyssnar på vad som hände på bandet inser själv hur det förehöll sig.
Man ska tycka synd om de dumma.
73 de SA5CFD