CQ WW WPX - Ham Spirit ?

SE5X

Well-Known Member
Som de flesta känner till slog det svenska ungdomsgänget SH3Y det svenska rekordet i årets CQ WW WPX SSB. Men det är inte helt lätt. Lyssna på ljudfilen och kommentera gärna. Extra intressant efter ca 8 minuter.

SH3Y CQ WW WPX 2013-03-31 (12 MB)

Ljudfilen är en sammanställning av händelser under ca 1 timmes terror.
 
Wow, jag blir trött i "hövet bara av att höra bröten"...
 
Last edited:
Jag är ingen contester själv och håller mig normalt på dom contest fria banden, men visst har man lyssnat övet banden och hör hur illa det är ibland.

Vad jag inte kan förstå är som medvetet jävlas för att dom inte själva gillar att det körs contest, banden blir ju inte lediga för annan trafik ändå.

Men det är ju förvisso inte enbart vid contest, det räcker ju att lyssna på valfri pile på något halvrart DX.

Jag tycker att det är riktigt bedrövligt.

Det skulle gå så mycket snabbare och enklare för alla om folk betedde sig någorlunda civiliserat.

Mycket av ansvaret ligger dock hos DX operatören, gör han klart att det inte lönar sig att köra över andra i pilen så brukar det städa till sig.
 
Nu lyssnade jag inte på hela ljudfilen men jag tror ungefär jag vet vad som utspelade sig. Det finns under tester alltid ett antal personer som vill skapa oreda genom att störa conteststationen som kör RUN. Antingen stör de utan att identifiera sig - antingen genom att spela in en annan conteststation som ropar CQ och sedan spela upp det mitt i örat på en som ropar på en frekvens.

Det finns ingen allmängiltig medicin, men det bästa är att bevisa för den störande att det trots allt går att köra effektiv pile och avverka många stationer trots den illvilliga störningen.

Om det är omöjligt brukar jag efter ett par minuter hitta ny frekvens och problemet brukar sällan upprepa sig. Man förlorar litet mycket rate om man alltför hårdnackat ligger kvar och kämpar. Man kan köra S&P i bra takt också och i stället för att höja adrenalinnivån brukar jag ta en mugg kaffe och leta stationer som jag själv ropar upp.

Ofta ser man att sådan aktion höjer raten i stället för att kämpa med RUN då en dåre stör...

En annan sak är då en annan conteststation vips dyker upp och försöker stjäla min frekvens... Det ska mycket till då om jag ska vara vek och lämna den :)
 
Våra välutbildade amatörkollegor verkar känna sig sitta säkert..

Kan du förklara vad du menar? Missade jag någon kommentar på vägen till Ryssland. Ser inte riktigt logiken i kommentaren, men kanske är trött så här på fredagen? :)
 
Frustration finns överallt och i alla grupper av människor. Radioamatörer såväl som golfare, politiker, jultomtar och nissar. Min ömhjärtade moder sa alltid "man ska tycka synd om de som är dumma" men det är väldigt svårt... Det blir liksom en prövning från Gud på något vis. Frågan är då om man ska ta striden för att känna sin egen ödmjukhetsmuskel svälla och dårens trut, eller om man ska strida för att skada sig själv.
Muskler skrumpnar med åren. Även om man gymmar. Alltså bättre sitta ogymmande i mjuka opr-stolen och S&P'a.

Jag missade också vad SM4RNA menade...
 
Hej,

Jag köpte mitt sändarcertifikat alldeles nyligen och tycker det här med contest verkar spännande, men är inte riktigt redo för att ge mig i kast med det än. Påskhelgen var min första helg med radion. Jag såg fram emot trivsamma QSO's i lugnt nybörjartempo och lite tips på antennplaceringen, alltså långt från contesthetsen. Men jag fann varenda frekvens upptagen av vansinnigt hojtande: CQcontestCQcontestCQcontest... Stationerna låg 1k ifrån varann, uj. Efter ett antal timmar tröttnade jag på att försöka hitta en normal station att anropa och försökte ta reda på vad detta var för jippo och framförallt: När skulle det sluta! Hittade CQ WW WPX-reglementet och läste igenom det. Klart intressant. Nästa år ska jag vara med.

Samtidigt som jag köpte mitt certifikat läste jag något som kallas Bandplan. Vad jag förstod av dessa informationskällor är att banden är uppdelade i olika delar och vissa frekvensintervall är dedikerade till speciella kommunikationssätt. Vissa frekvenser är t ex _contestfria_. Så jag rattade VFOn dit. Jag blev ganska förvånad när jag även där hörde: CQcontestCQcontest 59 59 ända upp till 14350 kHz.

Vad jag lärde mig av CQ WW WPX var att bandplanen inte gäller i praktiken. Det funkar utmärkt att köra contest även på contestfria frekvensintervall! Undrar om han som sände på 14350 kHz USB visste vad han gjorde. Om det är ok att köra contest på contestfria delar av bandplanen så kan jag väl lika gärna köra SSB på CW-frekvenserna?

Finns det någon hårfin skillnad i etikettreglerna kring bandplanen som jag ännu inte uppfattat?

I CQ WW WPX-reglementet står i kursiv stil "Observance of established band plans is strongly encouraged". Encouraged betyder, för den som inte vet, att man inte behöver följa det. Nice! Det är en amerikansk contest, va? Borde vara ok att sända med 1.5 kW? Det är ju amerikanskt. Står klart och tydligt i reglerna "Total output power must not exceed 1500 watts". Nästa år har jag hunnit skaffa PA.

I ljudfilen från första posten kan jag inte uttyda "terrorstationens" identitet med 100% säkerhet pga SH3Y talar samtidigt. DK6AE är min bästa gissning. Den oidentifierade stationen påstår att SH3Y orsakar QRM på frekvens 3690 kHz. Denna frekvens är enligt bandplanen dedikerad till SSB QRP. Det framgår tyvärr inte klart och tydligt exakt vilken frekvens eller effekt SH3Y sände med vid det tillfället. Var det 3692 kHz som filnamnet antyder? LSB? Ojdå. Tänk efter lite nu. Kanske inte QRP heller? Jag betvivlar att den oidentifierade stationen körde QRP så där är de kanske kvitt.

Jag håller inte med om att det intressanta i ljudfilen är efter 8 min. Det intressanta är precis i början.

Motstationen ber i början artigt "You are disturing on 3690", "If you [continue to log] (?) you are loser of the contest", "I had this location...", "3Y you are making alot of QRM on this frequency, please QSY. We are on the 3690 and you are making a contest here. It is not allowed".

Mycket av vad den oidentifierade stationen säger går inte att höra tydligt pga överkörning av SH3Y. Men det är helt klart att han försöker hjälpa SH3Y att slippa bli diskad från contesten. Det var ju schysst.

Det var mycket tråkigt att höra SH3Y föreslå att den oidentifierade stationen har något fel i huvudet och sedan inte ens lyssna på svaret som ges. Inte heller verkar man ha förstått/brytt sig varför motstationen bad dem QSY. Som jag uppfattar det är det först efter denna förolämpning från SH3Y som DK6AE påbörjar sin störning. Det är pinsamt att ha svensk anropssignal just nu. Jag försvarar inte DK6AE, jag skulle tycka det var pinsamt att vara kompis med honom också. Tro inget annat. Jag har hört liknande förolämpningar på banden från diverse conteststationer. Ham spirit? Jag lyssnar och lär. När jag börjat med contest blir det kanske så att vi ses i pilen. Säger du nåt annat än 59 73 så kommer du få en avhyvling. Det verkar roligt, det är ju contest.

Hade ungdomarna i SH3Y köpt sändarlicens? Vem står i annat fall för ansvaret för dem?

Jag tror trådskaparen, SE5X, avsåg att hylla SH3Y för deras bravader och hyckla conteststörarens dåliga musikaliska anlag. Men jag kan inte hålla med om detta. Jag tycker SH3Y betedde sig riktigt, riktigt dåligt. Jag skäms över dem. Det är inte ok att säga till någon att de har fel i huvudet. Även om de har det. Speciellt inte om man valt sin frekvens illa. Varje man och kvinna som lyssnar på vad som hände på bandet inser själv hur det förehöll sig.

Man ska tycka synd om de dumma.

73 de SA5CFD
 
Hej SM0KBW,

Det här blir lite off-topic, men låt gå:
Köpa. Ja, vad ska man annars kalla det?
Kan man få tag på ett certifikat utan att betala?
 
Det gängse språkbruket är nog att du tar certifikat, precis på samma sätt som du tar körkort. Att säga att man köpt certifikat/körkort leder tankarna till olaglig handel, åtminstone i mina "ögon" :)
 
Om vi nu bortser från litet udda terminologi i CFD:s inlägg finns väl kanske ett par saker som kan vara värda att kommentera.

80 meter och i synnerhet det rekommenderade contestfria segmentet brukar ofta skapa osämja mellan contesters och de som hävdar att rekommendation är lika med lag.

Jag kan påminna mig själv om att jag fastnat i liknande situationer som SH3Y just på 80 meter och just med amatörer strax söder om OZ... Jag brukar själv inte lägga mig mellan 3650 och 3700, men det har mer med gammal vana att göra än att slaviskt följa rekommendationen under stora tester som WPX eller CQWW.

Vid ett par tillfällen har jag legat kanske en halvtimme eller timme på helt ostörd frekvens under sena eftermiddagen eller tidiga kvällen. Helt plötsligt börjar ett gäng pladdra på samma frekvens eller kanske en halv eller hel kHz ner. Med litet koll på frekvensen runtomkring sändningsfrekvensen brukar man komma snabbt in i dialogen och om man kan följa med i andra germanska språk inser man snart att det är gänget som abbonerat på frekvensen varje dag vid samma tidpunkt sedan urminnes tider. Klart som korvspad att de inte kommer vika en tum om det är en löjlig contest som stör deras inhängnade revir...

Om det var så då situationen med SH3Y uppkom eller ej förtäljer inte historien. Det kunde också vara så att SH3Y faktiskt med stark signal klampade in i pågående icke-contest QSO. Då kan man till viss del förstå reaktionen, men inte applådera metoderna som DK6AE(?) använde för att försöka få SH3Y att flytta på sig.

I stridens hetta kan nog vem som helst häva ur sig litet saker i stil med det som den unge testosteronstinne operatören på SH3Y gjorde. Var inte så vansinningt ohyfsat utan jag tycker nog det var rätt balancerat med tanke på den oömma och envetna behandlingen han fick utstå.

Visst, jag håller med om att contestfria segment bör efterföljas, men i just de största SSB-testerna som WPX, RDXC, CQWW, ARRL och IARU kan det nog ses litet mellan fingrarna om man knaprar litet på de rekommenderade testfria segmenten. I tester som SAC däremot är det motiverat att man både definerar testfria segment och att man inte enbart gör dem till rekommendationer, utan till regler.

Slutligen... 80 meter får ibland litet av karaktären (ursäkta uttrycket) skyddad gubbhylla.... men en tendens till alltför många slaviskt regelbundna nät och ringar med samma deltagare som pratar om samma sak 365 dagar per år. Samexistens med den sortens trafik är inte helt enkel oavsett om det är contestare som hojtar CQ Contest, eller om det är vanliga stationer som helt enkelt råkar befinna sig på fel frekvens vid fel tidpunkt och bara ropa CQ...

Sen kan man kanske tycka att instruktörerna på SH3Y borde varit litet mer tydliga i var man bör lägga sig. Det var inte enbart på 80 meter som de låg en bit utanför rekommenderade testsegment, utan även på 40 meter där de hade en frizon på 7046 mitt i rekommenderat segment för smala digitala transmissionssystem (dessutom spottade av en svensk station som borde vara väl bevandrad i att det inte alls numera är SSB-segment där).
 
Last edited:
@RM2D:

Just att 3690KHz är aktivitetsfrekvens för SSB - QRP verkar vara väldigt okänt. MKARS, de med MKARS80, hade en ring där men det var stört omöjligt att höra något. Starka stationer i dina nya hemtrakter lade sig på frekvensen och verkar ha en helt egen uppfattning vad QRP innebär ;)
 
Jag tycker att man i alla möjliga sammanhang lite oftare bör ställa sig frågan "Varför?"

Man kan exempelvis fråga sig varför någon tar sin hobby på så blodigt allvar, att man är beredd att skämma ut sig inför världens ögon, bara för att hävda en helig princip.

Man kan också ställa sig frågan varför man i bandplanen har rekommenderat en viss frekvens för en viss aktivitet.

Är tanken att man på ett fullproppat band ska hålla vissa frekvenser oanvända tills någon behagar använda dem för rätt ändamål?
Eller är tanken att de som ägnar sig åt en viss exotisk aktivitet lättare ska kunna hitta varandra på ett i övrigt tomt och öde band?

Enligt bandplanen rekommenderas SSB contesttrafik i segmentet 3600 - 3650 kHz. Innebär detta att annan trafik aldrig får förekomma där? (Jag har för länge sedan som C-certare blivit åthutad för att jag tragglade CW-övningar med en kompis på 144,300 MHz, okunnig om att denna frekvens första tisdagen varje månad var reserverad för SSB-contest.)

För att minska risken att jag gör bort mig, brukar jag utöver bandplanen också snegla på The Considerate Operator's Frequency Guide. Innan man låter blicken fastna på någon av de "obligatoriska" anropsfrekvenserna för AM-telefoni eller SSTV, kan man fundera över innebörden i texten som står att läsa innan själva tabellen:

"It’s good practice — and plain old common sense — for any operator, regardless of mode, to check to see if the frequency is in use prior to engaging operating. If you are there first, other operators should make an effort to protect you from interference [...]"

Och så kan man fråga sig vad syftet är när man trycker in PTT-knappen och upphäver sin stämma. Är syftet att försöka etablera kontakter med andra stationer? Eller är syftet att försöka förhindra att någon annan etablerar kontakter?

I det senare fallet är man enligt min mening ute på väldigt tunn is, även om man anser att någon annan gör fel.

73,
Jonas/SM5PHU
 
@RM2D:

Just att 3690KHz är aktivitetsfrekvens för SSB - QRP verkar vara väldigt okänt. MKARS, de med MKARS80, hade en ring där men det var stört omöjligt att höra något. Starka stationer i dina nya hemtrakter lade sig på frekvensen och verkar ha en helt egen uppfattning vad QRP innebär ;)

Som ägare och sporadisk användare av ett par QRP-sändare har jag förvisso själv koll på de olika QRP-frekvenserna (både på CW och SSB). Om jag vet att det är en stor contest på gång på CW brukar jag dock stilla min QRP-hunger på WARC-bandens QRP frekvens snarare än att stånga mig blodig med kW-konkurrenter runt 14060 eller 21060. Jag har förståelse för att man i stridens hetta ibland omedvetet (eller mindre omedvetet) glömmer bort att 060 är QRP segment på 10,15 och 20 meter.

I Östeuropa finns massor med SSB-aktivitet som börjar strax ovanför 3600 och under helgerna är det verkligen fantastisk aktivitet med radband av stationer från den frekvensen och uppåt. Inte alla är 100% informerade om QRP-frekvensen för SSB och det är inte heller helt omöjligt att QRO-gänget missar dessa svagare stationer i all den röra som finns då halva Ryssland, Ukraina, Vitryssland, Kazakhstan och rysktalande delar av Baltikums amatörer försöker prata med varandra.

I mina ögon är SSB-QRP på 80 meter under sådana omständigheter närmast att likna vid fakirövningar och jag tar min lilla 5-wattare och beger mig vid sådana tillfällen till WARC eller till CW - eller sparkar igång mitt lilla QRP-steg ACOM 1010.

Jag delar PHU:s syn närmast ordagrant i hans inlaga. Det är en hobby och om man vill använda en frekvens är det bara att fråga om den är upptagen ett antal gånger och sedan sätta igång med sina sändningar - contest, tekniska eller medicinska ringar spelar ingen roll...

Att lurpassa på en frekvens och hävda att det är en etablerad "upptagen frekvens" är för mig aningen främmande - men tydligen är detta beteende inte helt ovanligt.

QRP-klubbar är kanske inte heller de bästa marknadsförare av sin verksamhet. Om man i olika publikationer, på nätet eller i luften propagerar mer för sin verksamhet, blir det mer och mer känt på banden och man kan till och med få draghjälp av starka stationer som hjälper till att "rensa" QRP-frekvensen då en litet milliwattstation ropar CQ. Har inträffat för mig många gånger faktiskt.
 
Last edited:
Det var inte enbart på 80 meter som de låg en bit utanför rekommenderade testsegment, utan även på 40 meter där de hade en frizon på 7046 mitt i rekommenderat segment för smala digitala transmissionssystem (dessutom spottade av en svensk station som borde vara väl bevandrad i att det inte alls numera är SSB-segment där).

Det var jag som hade det dåliga omdömet att spotta SH3Y på 7046 kHz. Kan bara beklaga att jag bidrog till att skämma ut svenska contesters och att MGM-segmentet saboterades.
 
Det var jag som hade det dåliga omdömet att spotta SH3Y på 7046 kHz. Kan bara beklaga att jag bidrog till att skämma ut svenska contesters och att MGM-segmentet saboterades.

Det var nog inte så illa att de skämdes ut Eric... Ibland behöver man inte ladda bössan fullt ut, men jag vet att den delen av bandet där endast smalbandiga trafiksätt är rekommenderade är en orsak till mycket debatt här och var.

Om man i utbildningssyfte arrangerar trevliga aktiviteter, bör ju en av huvudteserna vara att man följer både rekommendationer som bandplan, Contester’s Code of Ethics | World Wide Radio Operators Foundation , testens regler och givetvis de nationella regler som finns i landet där stationen används. Jag förutsätter att ovanstående informerades om att att allt utan avsteg eller undantag efterlevdes då det glada gänget hade skoj och njöt av pileuperna :)
 
Last edited:
Må den som är utan skuld kasta första stenen ... Anser naturligtvis att man skall följa bandplaner och rekommendationer efter bästa förmåga. Självfallet så är det extra viktigt om det gäller en aktivitet som SH3Y's. Men det är ju samtidigt fråga om en form av utbildning och läroprocess i just det här fallet.

Vet inte om man kan skylla allt på operatörerna i just det här fallet? Unga, med begränsad erfarenhet och i träning .. Kanske skall en del av skulden falla på lagledningen istället? De borde ju haft koll på det här och rättat till det hela om man hamnat fel i frekvenserna.

Nu vill jag inte på något sätt urskulda det som hänt, är en viktig diskussion det här, contestkörandet väcker mycket känslor och väldigt ofta känns det som det bara blir för eller emot. Men man kan kanske vända det hela till något som blir positivt i slutänden.

Tydligen missade man kapitlet bandplaner när man hade sina genomgångar med de unga op'arna före testen. Självfallet så kommer ansvarig lagledning att se till att det inte händer igen. Denna bit i utbildningen kommer att lyftas fram och finns med i fortsättningen, det är jag rätt säker på. Då kommer det i alla fall ut något positivt av hela incidenten.

73 de Johan (ej felfri och en person som gärna försöker hitta positiva saker även i det dåliga)

Ps. det är svårt det här med bandplaner! gäller både ung som gammal och erfaren. I min bandplan från 2012 så står det att i segmentet 7.175 - 7.200 skall Interkontinental DX-trafik ges företräde.

Just nu när jag skriver det här så lyssnar jag just på 7.193. Där ligger ett gäng från ett av våra grannländer och kör sin vanliga snicke snack ring. Av röster och signaler att döma så kan de knappast skylla på bristande erfarenhet för att ringen ligger i DX segmentet. De har nog var och en lika många års amatörerfarenhet som hela SH3Y gänget sammanlagt. Svårt det här som sagt :)
 
Last edited:
Back
Top