CQ WW WPX - Ham Spirit ?

Jag har nog aldrig, tror jag, låtit mitt utövande begränsas av rekommenderade bandplaner hit eller dit. Jag har hållit mig inom bandgränserna. Jag har kört SSB på 40mb CW-del många gånger. Enda rättesnöret har varit att där det är upptaget, där sänder jag inte om jag inte kan klämma mig in. Är det ledigt? I så fall är det där jag kör RUN. Tills någon drar ner brallorna och moonar mig. Då flyttar jag mig. Kanske. De som blir störda blir det därför att de har en dålig mottagare eller har sin antenn riktad mot mig samtidigt som jag riktar i rät vinkel mot dem. Jag har alltid en ren signal och jag låter alltid andra störa mig utan att själv klaga. Förvisso har det hänt men jag undviker att klaga. Dynamiken i alla de problem som uppstår i en världstäckande contest är så enorma att bara det är en utmaning i sig.

I alla världsomspännande contestsorter, som CQ WW och CQ WPX är alla andra som inte kör contest precis som de som envisas med att gå fram och tillbaka över ett övergångsställe mitt under pågående mästerskapen i SM-Cykel eller asfaltsrally.

Däremot, om det är en contest som är nationellt betonad som SAC, SP-DX, LZ Cup eller någon amerikansk QSO party och så vidare, då är jag noga med vad jag gör och var jag gör det. Då är det absolut inte läge att gå över till grannen och skita i hans trädgård. Han är ju inte själv med i händelsernas glödande hetta. Alltså måste jag hålla mig i skinnet.

Att köra QRP är som att gå långt in i en grotta och sedan ropa ut till kamraterna som står utanför grottöppningen.
Att köra slökuässå under en världsomspännande contest är som att slå upp sitt tält på autobahn. Man kan ju råka överleva.

En mycket fast personlighet i att hålla på sin rätt är Nino - IT9RYH. Har inte hört honom på ett bra tag nu. Alla minns vi väl 14195 och hans rättigheter som retade upp nästan hela världen gång på gång på gång.... Så är det att hålla på sitt när 99% av alla på bandet vill nåt annat.

TDE: det var inte alls något fel av dig, enligt min åsikt, att spotta SH3Y på 7046. Du hörde en SM station och du spottade. That's it.
Jag spottade en gång en station som körde CQ Contest under 1810kHz. Jag fick hatemail från andra stationer som påpekade att det i de amerikanska reglerna stod "1800-2000kHz". Var de bodde som körde CQ var det ingen som begrep alltså.

Amatörradion är så fylld av (hrrmm....) idioter (hrm..mrrmm) att det är svårt att inte bli en själv. Eller som en leverantör en gång sa till mig efter att jag klagat på upprepade felleveranser (Yaesu):
- Omgiven av idioter och själv halvt vansinnig så har jag tyvärr ingenting att skylla på...
 
Last edited:
Spottade?
Vad betyder ordet i detta sammanhang?

Om man vill bli deppig så är det bara att lyssna på en test.
 
Last edited:
Spottade?
Vad betyder ordet i detta sammanhang?

Om man vill bli deppig så är det bara att lyssna på en test.

"Spottade" i detta fallet betyder den mer harmlösa varianten av ordet: "Att bli placerad på DX-clustret"

Vad konstigt... Jag som normalt sett blir ganska uppåt av tester - det finns verkligen människor som blir deprimerade av dem? Det verkar oroväckande :)
 
På fotbollsmatcher och ishockeymatcher kan det uppstå tvister men då finns det domare som avgör.
På radiotävlingar finns det ingen domare, därför låter det som det gör på inspelningen.
Kan man bli "uppåt" av det? :)
 
Last edited:
På fotbollsmatcher och ishockeymatcher kan det uppstå tvister men då finns det domare som avgör.
På radiotävlingar finns det ingen domare, därför låter det som det gör på inspelningen.
Kan man bli "uppåt" av det? :)

Vem dömer resultatet i radiotävlingar om det inte finns domare? :rolleyes:

Kanske the Contest Committee dömer ibland... Eller?
 
Jag har nog aldrig, tror jag, låtit mitt utövande begränsas av rekommenderade bandplaner hit eller dit. Jag har hållit mig inom bandgränserna. Jag har kört SSB på 40mb CW-del många gånger. Enda rättesnöret har varit att där det är upptaget, där sänder jag inte om jag inte kan klämma mig in. Är det ledigt? I så fall är det där jag kör RUN.

Visst kan man göra övertramp i "stridens hetta" men att medvetet, när man deltar i en phone contest, välja en RUN-frekvens på 40m bandets CW-del, känns nog ändå lite magstarkt - för mig!

Vad ska då rekommenderade bandplaner vara bra för? För även om jag själv har kört mycket contest, kan jag inte tycka att denna typ av trafik står över all annan eller har högre prioritet!

Risken med att tänja på gränser är att de rätt snart helt upplösts! Till syvende och sist handlar det om hänsyn.

Jag gillar inte heller rekommenderade bandplaner. Det borde vara hårdare reglerat!



73/Lasse
 
Appropå domare och den eventuella frånvaron och/eller närvaron av sådana i radiotävlingar vill jag spekulera lite fritt.

Vilda gissningar kanske, definitivt spekulation, men tycker det kan vara intressant att spekulera lite ibland. Mats, du som har stor erfarenhet av contest kanske har några kommentarer också.

OK, till min spekulation ... Vartefter fler och fler kör fler och större contests så kommer man nog snart att tvingas göra något för att bringa lite ordning och reda och bättra på sämjan mellan "vi och dom". Om inte annat så tror jag att det blir stora problem, dessutom så tror jag att bland annat rättvise skäl kräver en bättre övervakning av hur tävlingsreglerna följs.

Vad jag förstår så har den nya SDR tekniken redan bringat en del på fall i de större Multiklasserna där man kunnat konstatera att samma signal funnits regelvidrigt på flera band samtidigt. Vad jag förstått så jobbar bland annat ARRL intensivt med att utveckla och finslipa den här tekniken. Ett nästa steg som man hoppas kunna utveckla är, tror jag, någon möjlighet att hålla lite koll på hur effektgränserna följs. Kan vi nog alla vara överens om att det vore ett välkommet steg ...

Borde väl också vara möjligt att implementera en koll av vilka som bryter mot de frekvensområden som specas i regelverket för resp. tävling, eller? SDR tekniken borde ju vara väldigt användbar här också. Ett alternativ/komplement borde ju vara att ännu mer skärpa upp vilka klasser av tävlande som skall logga exakt frekvens.

Fair play, sportmanship etc. etc. är nog bra, men lite hederlig kontroll och övervakning är väl inte helt fel heller? Även i radiosporten blir satsningarna större och större, dyrare är väl bara förnamnet när man tittar på stationer som Radio Arcala mfl.

Att det inte är några prispengar vi talar om betyder inte att vinst och placeringar inte betyder något. Prestige och placeringar är också åtråvärt! Ttt prestige och vinnarskalle ibland, tyvärr, innebär att man genar lite i kurvorna är det nog ingen som varit involverad i annan sport som kan förneka.

Så jag spekulerar och tror att utvecklad teknik och ökad kontroll, "tyngre och fler domare" kommer att bli en nödvändighet i framtiden. Samtidigt så tror jag att det faktiskt kan vara en positiv möjlighet och ge radiosporten en framgångsrik framtid i samklang med våra ej contestande kollegor.

Slut på mina spekulationer ... nu vänder jag ena kinden till och väntar på domen :) Blir det för jäkligt så får vi se om jag vänder andra kinden till ;)

Contest hälsningar / Johan
SE3X
 
Mina åsikter är möjligen något färgade av det reglemente som gällde då jag började med hobbyn. Jag sympatiserar inte med att man kör SSB på CW-delen. Eller att man sänder utanför banden. Inte under tävlingar och inte annars heller. Men i övrigt är FUD:s metaforer både roliga och träffsäkra.

Samtidigt som jag köpte mitt certifikat läste jag något som kallas Bandplan. Vad jag förstod av dessa informationskällor är att banden är uppdelade i olika delar och vissa frekvensintervall är dedikerade till speciella kommunikationssätt. Vissa frekvenser är t ex _contestfria_.

Jag föredrar vanligt sunt förnuft framför tolkningar av bokstäver på någon pergamentrulle. Vanligt sunt förnuft säger att man inte ska djävlas med folk. Men om vi ändå ska gå till källan, så finns bandplanen här: IARU Region 1 HF Bandplan.

Där sägs att aktivitetscenter för SSB QRP är 3690 kHz. Min tolkning är att SSB QRP är tillåtet på 3690 kHz och att det är ett bra ställe att börja leta efter andra QRP-stationer, om man som QRP-station inte kan tänka sig ett QSO med någon som kör med 40 watt. Men SSB QRP är också OK på 3687, 3693, 3686 och 3693,8 kHz. Och 3750 kHz. Listan kan göras väldigt lång. Behövs verkligen en lista? Eller kan man nöja sig med vanligt sunt förnuft?

Och i bandplanen sägs faktiskt ingenstans att contesting (eller QRO) är otillåtet på 3690 kHz. Eller på 3692 kHz. Det sägs faktiskt inte ens att QRP skulle ha prioritet på 3690 kHz.

Motstationen ber i början artigt "You are disturing on 3690", "If you [continue to log] (?) you are loser of the contest", "I had this location...", "3Y you are making alot of QRM on this frequency, please QSY. We are on the 3690 and you are making a contest here. It is not allowed".

När den andra stationen börjar "be artigt", hade SH3Y legat där i över en timme. Och att det skulle finnas ett förbud mot contesting i det aktuella frekvensintervallet är ett felaktigt påstående.

Man skulle kunna tolka bandplanens bokstav som att det var otillåtet med icke-contesttrafik på 80 meter vid tidpunkten i fråga:

"Non-contesting radio amateurs are recommended to use the contest-free HF bands (30, 17 and 12m) during the largest international contests."

Personligen tycker jag inte att icke-contesters ska förvisas till WARC-banden. Alla - contesters och icke-contesters - borde kunna samsas och visa varandra hänsyn. Men i ljuset av ovanstående, vem är det som bryter mot bandplanen?

Jag tycker SH3Y betedde sig riktigt, riktigt dåligt. Jag skäms över dem. Det är inte ok att säga till någon att de har fel i huvudet. Även om de har det.

Jag kan hålla med om att det inte är helt OK att säga till en idiot att han har något fel i huvudet. Men SH3Y visade - till skillnad från den andra stationen - prov på god ham spirit. Trots sabotageförsöken kämpade de på, och lyckades fortsätta avverka trafik under svåra omständigheter.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Appropå domare och den eventuella frånvaron och/eller närvaron av sådana i radiotävlingar vill jag spekulera lite fritt.

Vilda gissningar kanske, definitivt spekulation, men tycker det kan vara intressant att spekulera lite ibland. Mats, du som har stor erfarenhet av contest kanske har några kommentarer också.

OK, till min spekulation ... Vartefter fler och fler kör fler och större contests så kommer man nog snart att tvingas göra något för att bringa lite ordning och reda och bättra på sämjan mellan "vi och dom". Om inte annat så tror jag att det blir stora problem, dessutom så tror jag att bland annat rättvise skäl kräver en bättre övervakning av hur tävlingsreglerna följs.

Vad jag förstår så har den nya SDR tekniken redan bringat en del på fall i de större Multiklasserna där man kunnat konstatera att samma signal funnits regelvidrigt på flera band samtidigt. Vad jag förstått så jobbar bland annat ARRL intensivt med att utveckla och finslipa den här tekniken. Ett nästa steg som man hoppas kunna utveckla är, tror jag, någon möjlighet att hålla lite koll på hur effektgränserna följs. Kan vi nog alla vara överens om att det vore ett välkommet steg ...

Borde väl också vara möjligt att implementera en koll av vilka som bryter mot de frekvensområden som specas i regelverket för resp. tävling, eller? SDR tekniken borde ju vara väldigt användbar här också. Ett alternativ/komplement borde ju vara att ännu mer skärpa upp vilka klasser av tävlande som skall logga exakt frekvens.

Fair play, sportmanship etc. etc. är nog bra, men lite hederlig kontroll och övervakning är väl inte helt fel heller? Även i radiosporten blir satsningarna större och större, dyrare är väl bara förnamnet när man tittar på stationer som Radio Arcala mfl.

Att det inte är några prispengar vi talar om betyder inte att vinst och placeringar inte betyder något. Prestige och placeringar är också åtråvärt! Ttt prestige och vinnarskalle ibland, tyvärr, innebär att man genar lite i kurvorna är det nog ingen som varit involverad i annan sport som kan förneka.

Så jag spekulerar och tror att utvecklad teknik och ökad kontroll, "tyngre och fler domare" kommer att bli en nödvändighet i framtiden. Samtidigt så tror jag att det faktiskt kan vara en positiv möjlighet och ge radiosporten en framgångsrik framtid i samklang med våra ej contestande kollegor.

Slut på mina spekulationer ... nu vänder jag ena kinden till och väntar på domen :) Blir det för jäkligt så får vi se om jag vänder andra kinden till ;)

Contest hälsningar / Johan
SE3X

Hej Johan,

Intressanta frågeställningar och du ger kanske svar på det mesta i ditt eget resonerande, men här kommer i alla fall mina små kommentarer som dock får ses som partsinlagor och inte nödvändigtvis skildra sanningen :)

SDR-teknik introducerades först i RDXC för ett par år sedan och ryssarna lyckades bevisa att Multi Single stationer inte körde med TX Interlock och därmed bröt mot reglerna. CQWW och WPX har hängt på. Huruvida ARRL är lika framåt i kontrollen av sin ARRL DX Contest vet jag inte.

Det pågår nu en debatt på CQ Contest om Red Cards. En italiensk M/S station har i efterhand korrigerat tidpunkter så att de stämmer in bättre med 10-minutersregler. Man har också medgivit att interlock inte funkat.

Det jag tror är största anledningen till fusk inom radiosport just nu är kvalificeringshetsen till WRTC (World Radiosport Team Championships) 2014. Man delar in jorden i olika kvalificeringszoner och i vissa av dessa är konkurrensen stenhård för att kunna kvalificera sig.

Det finns inga pengar alls inom radiosport. Allt kostar mycket mer än det smakar och det som driver folk till att tumma på reglerna är det som driver folk i allmänhet att fuska: Viljan att framstå som en framgångsrik person och ibland får sådana ambitioner folk till att kompromissa med moral och etik...

Jag tror personligen att effektproblematiken endast kan lösas internt genom att folk sätter ett värde i att vara rena snarare än att vinna. I USA är moralen skyhögt bättre vad gäller efterlevnad av Legal Limit. Östeuropa (utan många undantag) är en katastrof vad gäller effektövertädelser. Skandinavien börjar snart komma i kapp. Västeuropa skapligt. Sydeuropa snart samma som UA/UR.

Vi kan inte tro att effektmätarbrigader i snåren utanför misstänkta stationer kan lösa något. Allt hänger på hur framgångsrika contesters själva agerar. I Skandinavien har stationerna mer och mer börjat acceptera att 3 kW är ok att köra med för alla andra gör det. I Ryssland är 3 kW vardagsmat och de största bovarna har börjat vänja sig vid att tvåsiffriga kilowattbelopp är ok och vad "alla andra använder". Förklaringarna är många varför man låter sig driva upp effektspiralen, men som alla normalt funtade personer inser - och har noterat, är problemen från år till år större och större.

Om vi inte själva inser att det inte kan fortsätta på detta vis, kommer hela sporten att drabbas framöver.

Men det är STORT TABU att ta i denna heta gröt och det ses inte med blida ögon att jag och ett fåtal andra både vill se till att det blir självsanering i slutstegsrummen eller att man ska vara tydligare på att efterleva rekommendationer och regler. Jag personligen skulle ALDRIG ens tänka mig att köra SSB i CW-spektrumet. Helt av den enkla anledningen att då jag kör CW QSO vill jag inte störas av SSB-stationer på 7010... Även om det inte står reglerat i lagar och förordningar finns det en fördel om vi alla försöker efterleva de rekommendationer som finns.

Dock delar jag gärna FUD:s träffsäkra formuleringar om tältning mitt på Autobahn etc... Vissa helger på året får man helt enkelt inse att intresset för världsomspännande radiotävlingar ibland kan störa vanlig trafik, på samma sätt som vanlig trafik riskerar att störa contest ibland.

Så min slutsats: Visa med eget uppträdande hur du vill bli bemött själv. Visa ungdomar och nya contesters att vår maxeffekt i SM är 1 kW och inget annat... Inte 3 kW för "alla andra kör med det"...
 
Hej Mats och Tack för kommentarer och synpunkter,

tack också för poäng under testen! Blev helt paff när jag ropade på en Rysk station och fick svar på klokren Svenska :) Tog ett tag innan poletten trillade ner, var nog först en lång stund senare jag kopplade att det måste ha varit du.

Jag tycker det du beskriver framförallt om effektfusket, påminner väldigt mycket om doping situationen inom idrotten för x antal år sedan. Där börjar man ju äntligen få en mycket bättre situation och kanske är det den parallellen man skall dra. Då kan vi börja snegla på hur man tacklat problematiken. I grunden håller jag med dig om att så länge folk vill vinna till varje pris, ja då kommer det att fuskas och här föds problemen.

Men skall vi nu dra parallellen till idrotten så håller jag inte med dig om att vi inte kan ha effektmätarbrigader smygande i buskarna. Vill nog jämföra dessa med dopinglabben som infördes och som gjort ett oerhört viktigt arbete för att stävja dopingen. Självsanering genom utbildning, diskussion om moral, etik etc. är nödvändigt så klart. Men en liten piska i form av kontroll och kontrollanter som kan dyka upp när som helst och var som helst, kan nog bättra på viljan till självsanering och gott uppförande.

När det gäller t.ex. att följa bandplaner etc. så är jag övertygad om att detta borde kunna lösas rätt lätt med befintlig SDR teknik, tydligare regler och instruktioner för åtminstone de största tävlingarna.

Trist om det är så som du säger att ingen vill ta i problematiken. Det tror jag är ett väldigt misstag inför framtiden. Om vi inte gemensamt inom amatörkåren kan samsas och respektera varandras olika intressen och inriktningar så ser det inget bra ut gentemot myndigheter och andra intressenter som gärna tar och snor åt sig lite av våra privilegier och frekvenser.

Inte för att jag är så blåögd att jag tror att vi kommer att kunna skapa den perfekta samvaron contestare och andra amatörer emellan att allt blir guld och gröna skogar. Men något måste nog göras för att det inte skall spåra ut totalt framöver. Att som du säger det i vissa situationer och under stora tester kommer att bli konflikter det kan vi nog aldrig bygga bort.

Men kan vi fixa andra delar av problemen; för stora effekter med spaltter som följd, dålig respekt för varandra där man kör över svagare stationer, att följa bandplaner och rent allmänt bedriva en "snyggare" trafik, då kanske det blir lättare att överse och leva med de återstående irritationsmoment som vi aldrig kan bygga bort helt.

Alltså är utbildning och att föregå med gott exempel en bra början. Sen tror jag fortfarande att det behövs en "skymningsbrigad" av kontrollanter för att stävja de värsta avarterna :) och att man ännu mer aktivt utnyttjar den teknik som finns för kontroll. Men framförallt så måste det tydligen växa fram en insikt hos framförallt de stora organisationerna och contest organisatörerna om att problemen finns och att man för sin egen och sportens skulle måste adressera dem.

Gissar att diskussionen lär fortsätta, var nyss inne på ARRL's forum och läste och det är som att läsa en karbonkopia på våra egna diskussioner. Tyckte det var intressant att spåna lite allmänt, är ju fortfarande rookie och håller på att lära mig vara radioamatör :)

/Johan
 
Hej Mats och Tack för kommentarer och synpunkter,

Men skall vi nu dra parallellen till idrotten så håller jag inte med dig om att vi inte kan ha effektmätarbrigader smygande i buskarna. Vill nog jämföra dessa med dopinglabben som infördes och som gjort ett oerhört viktigt arbete för att stävja dopingen. Självsanering genom utbildning, diskussion om moral, etik etc. är nödvändigt så klart. Men en liten piska i form av kontroll och kontrollanter som kan dyka upp när som helst och var som helst, kan nog bättra på viljan till självsanering och gott uppförande.

/Johan

När jag hävdar att det kanske inte är genom effektmätarbrigader som man löser problemet är det med två saker i åtanke:

- Idrotten har fuskare både av ekonomiska och berömmelseskäl. Radiosport har enbart fuskare av berömmelseskäl.

- Potentiella fuskare befinner sig inom väldigt skilda geografiska områden och det är både dyrt och resurskrävande att kontrollera effektöverträdelser. Dessutom är det tekniskt sätt inte trivialt att mäta det i luften, utan man måste komma in och mäta effekt i kablar för att få tillförlitlighet.

Med andra ord, oavsett hur gärna jag skulle vilja ha en WADA-polis inom contesting, så tror jag det är helt orealistiskt.

Jag skulle hellre vilja skapa en Gentlemens' spirit i contestinggruppen, som gör att folk självmant placerar sin feta slutsteg på hyllan och använder dem till radioexperiment eller DX-jakt... i stället för att osportsligt använda dem stick i stäv mot vad reglerna för en test säger.

Det kommer alltid finnas folk som inte tror på Gentlemens' spirit, men låt dem leka och "vinna" sina tester och vi andra kan tävla sinsemellan. Jag lovar att det känns bättre att tuffa fram med ett ACOM 1010 än att se violetta kaskadkopplade GU84b som värmer stugan bättre än öppna spisen...

Du säger att det är kraftig effekt som skapar splatter, men det är inte helt korrekt. Ett 10 kW steg som inte drivs till mättning kan definitivt leverera en stark signal som inte är bredare än den ska vara. Detta brukar också vara en av de saker som effektmarodörer brukar gömma sig bakom... En FT 817 med ett italienskt halvrisigt 100W steg kan se många gånger sämre ut än ett 10 kW steg som matas rätt och med normala ALC och kompressionsnivåer.

Debatten om ovanstående kommer fortsätta i evighet, men någonstans har jag en förhoppning om att förnuftet vinner över enfalden och att någon vågar vissa civilkurage och ta avstånd från Power Abuse...
 
Tänk att jag aldrig lär mig att man måste vara väldigt precis med definitioner, beskrivningar och uttrycksätt här på forumet ... Tidigare fick jag på lusen för att jag kallade 21 Mhz för 15 m bandet, välförtjänt förstås och lite intressant faktiskt.

Nu ville jag uttrycka någon allmän frustration över hur det kan splattra på banden och stoppade naturligtvis hela foten i klaveret genom att skylla på de stora slutstegen. Självklart vet jag att det är som du skriver och jag borde fattat att jag inte skulle komma undan med min lilla metafor :)

Nej vad gäller radion motsvarighet till WADA så tror jag inte heller det är en framkomlig väg. Men nog skulle det smaka smultron att få se minen hos X-antal contesters när sagda gäng knackar på dörren till lokalen under stortesten och stövlar in med mätutrustningen i högsta hugg!

Jag går på din linje och lovar här och nu att jobba för och förespråka vägen om hamspirit och fair play. Skall hålla ett föredrag om contesting på radioklubben i Sth där jag fortfarande är medlem, en punkt som nu är prioriterad och skall diskuteras är just detta vi snackat om här.

/Johan
 
En riktigt intressant diskussion att följa detta med etik och moral och rättvisa vid radiotävlingar. Stora slutsteg med höga effekter tycks nästan ha blivit en symbol och får, enligt min mening, en oproportionerligt stor viktning i sammanhanget.

Jag försvarar inte användandet av höga och otillåtna effekter, men ändå kan jag ha större fördragsamhet med detta, förmodligen ohjälpliga förhållande, än med att många har så dålig koll på sin egen station vad gäller nyckelknäppar, överstyrning och flat-topping redan i sändaren/transceivern. Denna omständighet ställer till betydligt större förtret för mig än enbart höga effekter. Kombinationen är givetvis förödande!

Tyvärr är det så att de flesta amatörradiostationer på marknaden idag, med imponerande displayer, branta filter och goda storsignalegenskaper i mottagaren har högst mediokra prestanda vad gäller sändaren! Dess prestanda är, till skillnad från mottagaregenskaperna och en flashig frontpanel, uppenbarligen ingen "key selling point"...

Många "användare" känner inte till eller förnekar detta. Svårt att säga om det beror på okunskap, aningslöshet eller att man helt enkelt skiter i det.

Slutsatsen blir att det nog är i det närmaste omöjligt att komma till rätta med dessa problem. Det vi kan göra, som också redan skrivits här, är att städa framför vår egen dörr. Vi kan hålla koll på signalkvalitén från våra sändare och lära oss hur de uppträder vid olika driftsfall. Se till att de modifieringar som finns för förbättringar görs. Helt enkelt; ha koll!

73/Lasse
 
När vi contestoperatörer träffas så har vi trevligt.
När vi contestoperatörer träffar söndagskörare får vi stryk.
Den första contesten kördes redan på 1920-talet.

Kanske vi skulle införa en speciell Första-maj-frekvens på varje band så vi kan samlas och framföra vår klagan?
 
När vi contestoperatörer träffas så har vi trevligt
Det tror jag säkert :) gemensamt intresse brukar förbrödra ...

När vi contestoperatörer träffar söndagskörare får vi stryk.
Hoppas inte ... har väl tänkt att åka till Eskilstuna någon gång i alla fall ...

Kanske vi skulle införa en speciell Första-maj-frekvens på varje band så vi kan samlas och framföra vår klagan?

Tror inte riktigt på det, bättre att vi föregår som goda exempel; ler vackert (trots att vi kanske nyss fått en snyting av söndagsköraren), förklarar att vi verkligen gör allt vi kan för att vara föredömen vad gäller trafikteknik och skicket på vår signal och varför vi tycker det är så himla kul att jaga varandra på banden bara för att utbyta felaktiga signalrapporter och ett löpnummer :)

Gnällspikar brukar ingen tycka om, vare sig man är söndagskörare, DX jägare, contestare, eller kanske lite av varje ...

/Johan
 
Nu stundas ännu en batalj till helgen som kommer. Jag syftar inte på Mors Dag. Jag tänker på alla de som inte kan få "till det" under helgen. Alla de som kör QRP på skoj, slökör lite cevegrafi, SMFF, diverse CW-ringar och så vidare. Alla de som inte läser de tidningar som skriver om detta, inte lyssnar på sina kamrater för att inte tala om de som verkligen gör detta men ändå måste passa på att just denna helgen trampa igång sin gamla Drake-line, Collins, hembygge eller något annat skit bara för att vara i vägen....och där kunde jag andas in igen....
Mors Dag är viktig!
...tycker jag
 
Back
Top