Crimpa Suhner N 75 ohm kontakt

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag försöker att hitta en kapritning på Suhner N 75 ohm kontakter för att klämma på lite 75 ohms koax men
jag hittar nada kontakten heter 11 N-75-4-8c/133 går det bra med någon annan ritning ifrån Suhner
kontakt tex på Elfa där det finns ritningar ibland ?

mvh Lasse sm0ydo

Last edited:
Kapa du som motsvarande 50 ohms kontakt för RG58 eller RG223 så blir det bra, kapmåtten skiljer inget såvitt jag vet.
tänk bara på att mittstiftet är smalare på 75 ohms N så du kan inte använda crimpback för RG58.
(Det är också därför man inte skall mata 50ohms N-hane med 75 ohms dito hona då 75 ohms honan deformeras)

När du söker på Suhners kontaktbenämningar är det bra att känna till att 11 betyder rak kontakt, N är ju som du vet N-serien, 75 är impedansen och 4 är den ungefärliga/maximala ytterdiametern på dielektrikat.

Siffran 8 i ditt fall är ett löpnummer, serie i tillverkningen eller något liknande, utesluter du den siffran och efterföljande text i dina sökningar får du upp fler resultat,
133 betyder guldpläterat mittstift och kromad kropp (den vanligaste typen från Suhner, är den helförsilvrad heter den 100 om jag minns rätt)

Hej och tack för svar jag tittade på Elfa och hittade en liknande kontakt av annat fabrikat med kapdata så jag kör på det.

Jag har en krimptång en Radiall 282 223 för både 50 och 75 ohm och ett hål för mittstiftet.

mvh Lasse sm0ydo

Har nu lyckat med att krimpa på två par 75 ohms kontakter på 75 ohms koax av något slags millitäriskt ursprung med gul markering
på yttermanteln så jag är nöjd.

mvh Lasse sm0ydo

Har nu lyckat med att krimpa på två par 75 ohms kontakter på 75 ohms koax av något slags millitäriskt ursprung med gul markering
på yttermanteln

Toppen,

Det finns både gula och röda färgmarkeringar i form av en ring på crimpferrulen, tyvärr minns jag inte vad de hade för innebörd,
jag tänker att antingen indikerar den impedans eller i vilka system den får användas eller inte användas,
det vore intressant om någon kunde kasta lite ljus över färgringarna innebörd.

Jo och jag fick tips via dx radios hemsida att Biltema säljer en satts med krympslang med smältlim innuti i olika
storlekar för 130 kr så då kan man isolera krimphylsan ifrån väder och vind.

Lasse sm0ydo

Back