Crimpex crimptång

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har köpt mig en Crimpex presstång som det står D på också så är det blå
skänklar också så står det Lagerkrantz elektronik på den men jag är osäker på vad
man pressa för kontakter och koax med den men hålet ser stort ut så
så man skulle kunna gissa på RG 213 eller någon annan kontakt är det någon som vet.

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Man får se upp med okända tänger, påfallande ofta bland loppisfynden är de försedda med backar avsedda för KTV, till exempel för RG59 och RG11 som är 75 ohm, i fallet RG11 så är det i princip samma dimensioner som RG213 så där är det ingen större fara,
jag har länge letat efter en tång för RG62 men de verkar aldrig dyka upp :(

Man bör också ha i beaktande att en crimptång man köper på exemelvis en loppis kan ha gått hårt eller använts med fel kontaktdon och helt enkelt vara utsliten, då blir inga crimpningar bra,
används tången av yrkesmän med krav på spårbarhet i arbetena så lämnas tängerna med jämna mellanrum in på kalibrering där de testas mot kända måttreferenser.
 
6.48 mm för RG59, kan det stämma?


Jo så är det, hittade info på nätet.
för RG58 ska det vara 5.4mm
 
Last edited:
Ok jag har köpt mig ett nytt batteri sr44 till mitt digitala skjutmått som slutade att fungera när det
låg på verandan och det började att regna på det och jag plockade ir batteriet och tog in skjutmåttet
på torkning i en vecka

Crimptången hittade jag på tradera men det var någon som inte visste vad han sållde så
det låg under någon annan rubrik än man är van vid så det var bara jag som bjöd på det
så det vart billigt.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej igen jag kunde inte låta bli att stoppa i batteriet i det digitala skjutmåttet och det ser ut att
fungera och nollställer man det och pressar ihop crimptången och stoppar in skjutmåttet mellan
dom plana ytorna så blir det ungefär 6.5 mm .

mvh Lasse sm0ydo
 
Tänger för RG59 har jag, det är bara mittstiftet på RG62 som bråkar med mig då det inte passar i de 59-tänger jag har, jag hankar mig fram med att löda stiften men en tång med backar för mittstiftet på RG62 hade suttit fint :)

YDO, har du provat att klämma en RG59 kontakt med tången? hur blev resultatet isåfall?
 
Nej jag har inte det men man skulle ju kunna göra det men det får bli nästa helg för jag
är alltför trött efter jobbet och resa fram och tillbaka från arbetet i veckorna också
så måste jag leta fram alla atrialjer men jag har en kasse med Suhner RG 59 att testa på
och några 75 ohms kontakter kvar att prova och jag tror att jag har kapritningar kvar
som pdf fil i surfplattan.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej jag tittade nyss under en taklampa om det kanske skulle kunna stå något intressant på pressbackarna
och det stog något men det var svårt att se så jag tog en ficklampa och lyste lite bättre på backarna
och det står 13 instannsat på den övre och den undre backen vad det nu kan betyda.

Är det någon som vet ?


mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top