Crimptänger

SM6MFA

Well-Known Member
Hittar man en "fin-tång" på radioloppisar kan backarna vara slut så begagnat kan faktiskt vara sämre än en billig kinatång, jag har inte provat ELFA's men den satsen i plastväska som limmared, svebry med flera säljer för runt 700-1100.- imponerar inte.

Du får gärna låna en "riktig" tång av mig om det är ett fåtal du vill crimpa.

Håller verkligen med XUN, Plastlådecrimptången är verkligen inget att rekommendera, finns ingen som helst precision i backarna, ren sk.t enligt mig. Köpte en av ren nyfikenhet när plastlådorna dök upp på marknaden, vill inte ens avyttra den till min värsta ovän.
Det är sådana "värktyg" som ger crimpning dåligt rykte bland radioamatörer.

Abikos tång https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-483-57&toc=18966 är ett riktigt bra budgetalternativ för typ RG58/223 och RG213/214.

Ett riktigt billigt alternativ från 409shop i HK om man vill chansa. Någon av http://www.409shop.com/409shop_shopcat.php?usercat=3894 kan knappast vara sämre än plastlådetången.

Skall alla specar följas bör en tång från kontaktleverantören användas, men då kostar det oxo och är knappt försvarbart för hobbybruk.

En crimptång är enligt min uppfattning ett personlig precisionsverktyg som inte bör delas med andra användare utan noggranna instruktioner. Jag har sett skräckexempel på hur verktyget kan användas, försök att crimpa RG59 med backar för RG58 , som polygrip etc.......

Min lånar jag absolut inte ut men utför gärna jobbet åt behövande.
 
Last edited:
Jag har en variant på Abikotången som bara klarar RG58 & RG59. Kan tänka mig att det blir en aning "trögklämt" att använda Elfas
för RG213 & RG214 men det är säkert utvecklande för handmuskulaturen. Suhner har en höjdare med utbytbara backar och rejäla långa handtag men jag törs inte tänka på vad den kostar, trevlig att använda... Den är förpackad i en fin trälåda, ett vanligt trick för att visa användaren att här har vi en dyr grej som du ska vara rädd om. Inte slängas ner i verktygslådan tillsammans med kofot, hammare och släggan.

Helt klart är det precisionsverktyg som ska vårdas ömt. Lika viktigt är det att följa kontakttillverkarens monteringsanvisning för
att skala rätt osv. Hur hittar man monteringsanvisningen för en billig no-namekontakt? Ett brytskydd är inte heller dumt att sätta på.
IMHO är crimpning ett alldeles utmärkt sätt att fixa kontakter på koaxer, i alla fall för inomhusbruk. Om man undantar slarvig montering
så är nog den vanligaste orsaken att något går sönder att man är allmänt vårdslös med kablar och kontakter. För crimpta kontakter
brukar det börja med att skärmen släpper där den går in bakom ringen. Låt aldrig en kabel hänga i en koaxkontakt är väl ett grundläggande tips, inte bara för crimpta kontakter.
Kontakter med klämhylsa i bakänden brukar hålla lite längre i sådana fall men till slut släpper det oftast ändå.

Samma sak är det med crimptänger för kabelskor. Där finns det också en hel del skräpverktyg att köpa, och optimister som använder
det som råkar finnas i närheten. Hur många har varit med om att sanera gamla extraljus- och bilstereoinstallationer i bilar? :-)
 
Abiko tången och AMP kontakter har jag kört en hel del men man blir nog trött i handen om man kör massproduktion.
Kör med Corex II skalverktyg.
 
Back
Top