Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Trägen vinner: Presstång 336G :: Verktyg :: Trådlöst
På den tiden kunde det hända att lödkolven, som ju var en stor investering då, kom med på beskrivningen av sin anläggning. Ex: My rig is TRIO line, R-599 and T-599, antenna is W3DZZ, and my soldering iron is Weller, I am using dynamic home made microphone.
None offence taken, men ack så sant. Jag är varken hardcore eller rättrogen när det kommer till amatörradio. Men tången passar RG174, båda är billiga och lagom till mina ändamål.... skulle tro att den klämmer livsbehovet av kontakter för en medelradioamatör, oavsett riktig sådan eller ej. (obs ett ironiskt skämt)
Just lödkolvar är en intressant sak... Har testat en hel del olika och de flesta lider av samma sjukdom... Vissa är värre än andra. Men då tänker jag inte på lödkolven i sig utan dom lödspetsar som medföljer eller säljs som reservdelar.
Varför har jag bara halva spetsen kvar efter några dagars intensivt lödande??? Jag kör en vanligt tynnt lödatenn med fluss i. Troligen en sort som många andra än jag köpt på Kjell..
Den lödkolven som klarat sig bäst är en Velleman VTS25, för där sitter samma spets för femte året i rad utan en antydan till anfrätning
Koppar har en benägenhet att gå tillbaka till naturens mer stabila tillstånd i form av syreföreningar, oxid. Liksom våra bilar återgår till järnoxid med tiden.
Själva lär vi bli tillbaka till jord vad det lider.
Och jag skall be att få slippa bli pläterad!Då ska jag hålla mig till min pläterade Velleman