cross-yagi 2m 70cm, duplexer?

SA2CEM

Well-Known Member
Kan nån förklara varför man "behöver" en duplexer (diplexer?) när man kör en 2bands cross yagi?
I mitt fall 70cm vertikalt och 2m horisontellt, bägge 28ohms impedans transformerad med rg59 till 50ohm.
Räcker det inte bara att transformera upp den sammanlagda 25ohms impedansen till 50 igen?

Vill gärna dra en jämförelse med en fan dipole som har flera band på samma matningspunkt.

Jag tror att man kan säga såhär:

En antenn för 144 MHz är också resonant i närheten av tredubbla frekvensen, det vill säga 432 MHz. Så om du matar dem med en gemesam ledning, kommer vid 432 MHz en stor del av signalen att försvinna ut i fel antenn, det vill säga 2-metersyagin.

Om du jämför med exempelvis en kryssdipol för 3,5 och 7 MHz, så uppvisar den ena antennen en hög impedans i den gemensamma matningspunkten, när den andra uppvisar en låg dito. Detta eftersom frekvenserna skiljer sig med en jämn multipel, i stället för en udda, som i det första fallet. Då läcker i stort sett ingenting ut i fel antenn.

Har någon annan en bättre och mer stringent förklaring?

73,
Jonas/SM5PHU

Det är en rätt stor skillnad på en duplexer och en diplexer.

Duplexern har som funktion att isolera mottagaren från sändaren i en repeater inom samma frekvensband och ändå kunna använda en gemensam antenn.

I diplexern har du ett filter som tillåter två olika frekvensband kan nyttja samma feeder till en antenn som är gjord för två olika frekvensband. Man behöver likadana diplexar i var ända av feedern dvs en vid radion och en uppe vid antennen om inte dessa finns integrerad i radio eller antenn.

På antennen har de 28 Ohm på varsitt frekvensband, på det andra bandet har de helt andra impedanser.
Därför kommer det inte fungera med att "parallellkoppla" via 1/4-våg på 35 Ohm för att få 25 Ohm matning
på båda banden.

Som KRI skriver så är diplexern det som krävs vid antennen. Den "isolerar" respektive antenn trots att du
matar med en och samma kabel. Om det är samma rig du ska använda för båda banden och den endast
har en antennkontakt behöver du ingen diplexer i schacket. Har du två olika riggar eller separerade uttag
så behöver du antagligen en diplexer även där, i det senare fallet kan du i princip sända på båda banden
samtidigt.

Last edited:
Kan nån förklara varför man "behöver" en duplexer (diplexer?) när man kör en 2bands cross yagi?
I mitt fall 70cm vertikalt och 2m horisontellt, bägge 28ohms impedans transformerad med rg59 till 50ohm.
Räcker det inte bara att transformera upp den sammanlagda 25ohms impedansen till 50 igen?

Vill gärna dra en jämförelse med en fan dipole som har flera band på samma matningspunkt.

Om du bara parallellkopplar matningsledningarna för respektive antenn så finns risken att impedansen i den andra antennens arbetsfrekvensområde blir sådan att en kortslutning uppstår över den gemensamma punkten.

Har man ett diplex-filter emellan så isoleras antennerna från varandra och problemet uppstår inte.

Dock kan man klara sig utan ett filter om man bara har ordning på impedansförhållandena.

Då måste antennernas matningsimpedanser vara kända både till belopp och fasvinkel, så att kabellängderna kan väljas så att
impedansen till varje antenn i den andras arbetsfrekvensområde blir sådan att den är hög och resistiv.
Det är dock inte alls säkert att sådant går att realisera, i synnerhet ifall någon impedans är nära 50 ohm och har en liten reaktiv del.

Enklast är att plotta varje fall i ett Smith-diagram och välja kabellängderna så att villkoren är uppfyllda samtidigt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Tack för svaren, då får jag väl bygga ett diplexfilter då.
Blev intresserad av att köra mot satelliter, har byggt en handhållen 7 el yagi för 436 Mhz och att lyssna på SO-50 funkar utmärkt så nu ska jag komplettera med 3-4 element för 146 Mhz så ja kan sända också.

Last edited:
Eftersom det är så stor frekvensskillnad mellan banden så kan diplex-filtret göras mycket enkelt.

Det räcker i princip med en högpass-lågpass kombination där varje filtergren är av 2- eller 3-ordningen.
Isolationen mellan antennerna blir då i "häraden" 20 dB vilket är fullt tillräckligt för att inte de ska påverka varandra märkbart.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Tack för svaren, då får jag väl bygga ett diplexfilter då.
Blev intresserad av att köra mot satelliter, har byggt en handhållen 7 el yagi för 436 Mhz och att lyssna på SO-50 funkar utmärkt så nu ska jag komplettera med 3-4 element för 146 Mhz så ja kan sända också.

Har du tänkt lyssna och sända samtidigt med den kombinationen via SO-50 ?
Upplänken är ju 2m och nerlänken 70cm så vid full duplex bör man ha lite mer koll på filtrens egenskaper.

Om trafik i full duplex är nödvändig så behövs ett diplex-filter i båda ändarna av matarkabeln.
Lite beroende på hur bra radioapparaterna är behöver man minst 50 - 60 dB isolation mellan grenarna för att undgå inbördes störningar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

SO-50 använder vad man tidigare kallare Mode-J, dvs upplänk 145Mhz och nerlänk 435Mhz.
Att kunna lyssna samtidigt som man sänder är ju intressant för att kunna höra sig själv och hur bra/om man hörs via satelliten.
Letar man på nätet hittar man rätt många olika beskrivningar på "mode-J filter", många gamla, en del nya byggbeskrivningar och varierande konstruktioner.
Är det simplex mode som ska köras via SO-50 så fungerar det med en vanligt duplexer som redan diskuterats i tråden (en radio med två band på ett antennuttag och två antenner) även dom finns det gott om beskrivningar på nätet, har byggt flera duplexer efter artiklar i DUBUS som är reproducerbara med enkla komponenter.

Har kört SO-50 och andra Mode J satelliter i full duplex, men med separata koaxer från en ft-847, där fanns ett 435 2st kaviteter BPF i RX, ett 145MHz LPF (tror det var 7-poligt) och en 435MHzkoax stub på TX. Ingen överhörning mellan banden utom vid de tillfällen VSWR uppstod i antennen och kopplingen mellan antennerna blev för stor.

Jag kommer köra portabelt med en vx-3 (om uteffekten räcker till) så jag har inte möjlighet att köra full duplex. Jag ska kolla vad jag hittar för roliga filter att bygga.

OK, då är det enklast med samma set-up som t.ex Arrow säljer, en duoband yagi med en liten duplexer för lågeffekt.
10 Watt Duplexer

ser ut vara samma "microduplexer" som GLD länkade till

Back