CrossBands repeater?

sm0lru

Well-Known Member
Jag söker en rig som kan fungera som repeaterlänk/crossband.
Vilka finns det i marknaden för 2m och 70cm?
Tänkte att den skulle stå i min bil och länka vidare t.ex. min handjagare vidare till en repeater som jag inte når från handapparaten.
Tips!
73 de LRU/Kenta

Jag söker en rig som kan fungera som repeaterlänk/crossband.
Vilka finns det i marknaden för 2m och 70cm?
Tänkte att den skulle stå i min bil och länka vidare t.ex. min handjagare vidare till en repeater som jag inte når från handapparaten.
Tips!
73 de LRU/Kenta

Några exempel:
ICOM: IC-W32, IC-2725, IC-2710, IC-2800, IC-2350 mm.
YAESU: FT-530, FT-51, FT-5200, FT-8100, FT-8000, FT-8500, FT-8800 mm.
ALINCO: DR-605, DR-610 mm.

Samt den senaste ICOM IC-E2820
Skall du länka en relästation så krävs subton.
Att relästationen sätter till subton vid moduklation och går att starta med subton.
Annars kommer ju relästationens bärvåg att låsa upp systemet.
Hr i Karlstad står en IC-2725E med subton 146,2 Hz, i RX på 145,775 MHz och med subton 146,2 Hz på TX 145,175 MHz den kör Sunne repatern.
Och "crossbandar" den till 433,450 MHz. Sunne repeatern sätter subton vid modulerad bärvåg och startar med subton.
Utan detta behövs en crossbandare med fullduplex.

Fram för subton på våra relästationer i SM

de
Roy
SM4FPD

Tack. Vad tror ni om en FT8900?
Jag vet att det inte är en ICOM men ...:-)
Kenta 0LRU

Om du tänker köra crossband mot en repeater så kvarstår problemet som Roy redogjort för.

Men annars är det en trevlig apparat. Det trevligaste är väl att den även täcker 6 och 10m. Har en i bilen som varit med sedan lanseringen och jag har en till som jag skaffat senare. Tycker 8900 verkar tillförlitlig och jag har inte hittat några buggar. Hanteringen är logisk och jag har med dator programmerat upp alla direktkanaler och repeterkanaler för varje band och sen lagt "skip" på de frekvenser jag inte vill scannam men ha tillgänglig med VFO-ratten. Men hjälp av en funktion som heter "PF-scan" eller prefered scan, kan man få den vänstra mottagaren att bara scanna 10 och 6m-frekvenserna. Det är ju onödigt att den också ska köra igenom hela listan med VHF och UHF som ändå den högra mottagaren kör, då det slutar med att båda mottagarna då stannar på samma frekvens.

Är det nåt jag saknar är det filter för NFM på högra mottagaren, men så är det ju på flera modeller och fabrikat..... Ingen nämnd ingen glömd, men nog tycker man att hela radion ska vara anpassad till dagens bandplan... Sen har det gått så långt med separata vänster och högermottagare och 4 band att man kan fråga sig om man inte skulle ta steget fullt ut och ha helt separata minnes och scanlister för respektive mottagare liksom inställningar i menyn?

Men jag gillar i alla fall 8900. Den är ensam i sitt segment och när den går ut produktion kommer det bli ett hålrum.

Jo jag har förstår detta att man måste ha sub-toner.
Hur är det har den någon packet i sig?

Ja så har det kommit en FTM-350 som verkar ha massor av saker i sig.
Något pris har jag inte sätt. Massor av saker runt om men hur mycket är amatör radio av allt?
hihi
0LRU/Kenta

Back