Cuschcraft A6270-13S 6m/2m/70cm

Jo, man kan prova. Man också välja att vrida hela paketetet 45 grader, så att det blir ett x istället för ett +. Då tappar man 3dB ifrån fullt horisontell polarisation, utan att de vertikala elementen påverkar de horisontella nämvärt.

Vad är det för brusfaktor på de bredbandiga förförstärkare som finns (idag)?

Sture

Jo, det vet ju jag också, jag tänkte närmast att om man vinklar dom mindre än så så kanske polaritetsfelet blir mindre än 3dB
 
Vad man uppfattar som "marginell inverkan"av felpolarisation är såklart olika :rolleyes:
Dämpning=20log(cos (vinkeln))
Dvs 30gr=>-1.25dB =75%
45gr=>3dB =50%
90gr=oändlig, i praktiken 20dB eller 1/100 =1%

Två band går att få till på samma bom/polarisation om man nöjer sig med få element och accepterar viss försämring. Element vinklade 90gr påverkar varandra mycket litet, därför fungerar cushcraften skapligt med tre band.Om man som föreslaget vrider ner alla element till horisontell eller någon annan vinkel 30-60gr utan att justera något annat förändrar man antennens egenskaper fullständigt och swr, gain, f/b blir avgjort sämre.

Angående bredbandsförstärkare är det inte alls säkert att de har lågpassfilter på ingången, då de vanligen inte sitter brevid sändare. 100W HF på ingången gillas inte av Gasfet/mmic.
Brusfaktorn brukar ligga runt 3 istf 1.5 för smalbandsförstärkare, vilka även brukar ha inbyggt bandpassfilter och relä. Koaxreläerna behöver du om du vill kunna sända förbi bredbandsförstärkaren.
 
Last edited:
Svåra val, det här.

Jag förstår ditt dilemma med endast två antenner på masten. Har lite av samma problem själv, så jag är 100% med på vad du vill uppnå. Självklart vill du behålla HF-antennen.

Du nämner inget om separationsavstånd mellan HF och den nya antennen. De horisontella elementen som den nya antennen har kommer säkert att påverka din HF-antenn. Så ur det perspektivet så blir det oavsett en kompromiss. Frågan är bara om du tappar 1dB eller 3-6dB.

Jag antar att du kan ha ett separationsavstånd på 3m (helst 5m). Och eftersom du vill köra SSB, så är det horisontellt som gäller, framförallt på 2m och 70cm.

Min rekommendation är att installera separata 2m och 70cm Yagi i motsatt riktning. Dvs. ena pekar mot norr och andra mot söder. Bomlängden bör vara max 3m. I så fall skulle jag titta på följande antenner.

LFA 7 ele 144MHz
7 el 144MHz LFA Yagi hos SJR Service

LFA 14 ele 432MHz
14 el 432MHz LFA-SQ Yagi hos SJR Service

Dessa kan du montera med hjälp av en lina mot masttoppen, så att de står rakt ut utan några större mekaniska modifieringar.

Fördelen är att antennerna är inte så långa, dvs. du har ett strålningsdiagram som är relativt brett. Därmed slipper du snurra runt på antennen hela tiden när du ska få in de olika stationerna.

Nackdelen är att du måste definitivt programmera in reflexen att antennerna pekar 180grader åt olika håll när du snurrar på rotorn.

Mottagningen förbättrar du med separata pre-amp för 2m och 70cm. Säkerställ bara att du spänningsmatar den som du använder och har den andra avstängd, då borde ditt upplägg med antennväxel fungera, utan att skada den inaktiva pre-ampen. Vad gäller lågt gain i sändning, så kan man ju alltid kompensera med mer uteffekt :)

Så kommer vi till sorgebarnet då, dvs. 6m. Där är antennen såpass stor att du kommer att få koppling mellan HF-antennen och 6m antennen. Jag skulle antagligen resonera att 6m är ungefär som 10m, när det väl är konditioner, så fungerar det med en vertikalantenn. Dvs. säkerställ att din vertikalantenn är optimerad för 10m.

Som vanligt när det gäller amatörradiovänner så skulle jag vilja se ditt QTH för att kunna klura ut vad som skulle kunna funka i praktiken. Självklart kan man haspla ur sig SteppIR för HF/6m, men det är inte alltid möjligt av flera skäl.

Vad gäller log-periodare som Create, så har jag kört med en dylik. Inget snack, det fungerar, men inte mycket till förstärkning. Kanske 3-4dBd som bäst. Som bredbandslösning så är den kanonbra för scanning och dylikt, men kanske inget som jag skulle satsa på som en långsiktig amatörradiolösning för lite tyngre contesting på 2m/70cm.

Bara mina 2 korvören i debatten.

73 de Kai

PS: Alla måste vi acceptera kompromisser. Det blir bara fel om man inte har bestämt sig för vari kompromisserna består.
 
Tack Kai för Ditt fylliga svar.
Jag prioriterar ju 6m före 2m/70cm så jag kommer att prova Cushcraften med 6m elementen horisontella och 2m/70cm elementen vridna från horisontal 30 grader så får vi se om det ger bättre resultat än vad min nuvarande 2 elements Comet CA-52HB ger. I värsta fall får jag väl gå tillbaka till enbart separata antenner för HF resp 6m.

Vad gäller avståndet mellan antennerna kan jag nog bara få till ca 2-2,5m och minst längst ut eftersom min HF antenn är lite speciell i bakkanten se Home.

Jag har också varit inne på att montera den andra antennen i motsatt riktning mot min HF antenn. Eftersom min HF antenn även fungerar på 6m så tänkte jag montera Comet 6m antennen (har bättre prestanda än HF antennen på 6m) i motsatt riktning vilket skulle göra det lite enklare att ta emot lite starkare stationer eftersom jag då inte skulle behöva vrida antennen lika mycket (tex finland med 6m antennen och svenska stationer med HF antennen). Har dock inte provat detta.
Är detta en framkomlig ide när jag har så kort avstånd mellan antennerna?

/SA0AND Roger
 
Låter rent generellt som ett ganska kort avstånd mellan antennerna. Du har ingen möjlighet till ett längre topprör?

Kan du ta ett foto på din nuvarande setup och lägga upp på forumet?

73 de Kai
 
Åhh, trevliga bilder på din hemsida och ett jättefint torn. :)
Ser ut att vara ganska kort maströr som sticker upp från lagret, 2-2,5m?
Iom att din hf antenn även är avsedd för 6m kommer du få en stor koppling mellan antennerna på detta korta avstånd och försämrad lob.
Du är lycklig nog att ha masthiss, så du kan med visst besvär prova en antenn itaget på 6m och se vilken skillnad det blir när du lyssnar mot fyrar och plottar signalstyrkan för ett helt varv.
Oavsett antenn MQ/Comet/Cush tror jag du kommer att uppleva en tydligare riktverkan och starkare signal, jämfört med att stacka allt på ett kort rör.
 
Hej
Råkade bare springe förbi denna tråd, har ej läst hela historien.

Ja råkar ha en Diamond V2000: 6m/2M/70cm. Ja har kört massor på 6m med denna antenn. På 6m erdet en vertikal dipol, den går som tåget när de er öppningar. Vågorna vrider sig säkert på vägen.
Har faktiskt kört Polen på 145.550 på direkten men då vare bra konds. Bor i Täby

/SM0IXY
 
Tjena Anders
Har läst detta tidigare. Ja tror att för DX er den bra som den är. Gör man modden blir den riktigt vertikal, kan ju vara bra under vissa omständigheter.

/Stefan
 
Back
Top