Cuu dee mast & fundament

SA5BUM

Member
Hej!

Har lite frågor ang. en mast installation som jag tänker börja med till hösten.
Har precis blivit med en Cuu Dee 9 meter aluminium-mast, min fråga är kommer det räcka med att gjuta ett fundament run 1m x 1m x 1m behöver jag ha staglinor för denna mast? Armeringsjärn och sådant hur mycket behövs räcker det med att lägga ner till järn o naja ihop det lite godtyckligt?

Har ett par stora rostfria plåtar över efter ett kök som jag rev för ett tag sen runt 2m x 0.60 liggande tänkte slänga ner dom i hålet och använda dom som jordplan kan det fungera?

Om själva gjutningen hittade jag lite trådar här i forumet som hanterar den frågan bra så det skippar jag här.

Är jätte tacksam för alla svar.
 
Det hela beror på vad som sitter i masttoppen, och vilken typ masten är av.

Om din mast är av typen "Aluscopic" med 450 och 370 mm sida, ska den enligt tillverkaruppgifter klara 1 m2 vindyta ostagad i 40 m/s vind.

Gör man ett överslag på böjmomentet i mastfoten vid denna vindstyrka så hamnar det runt 10000 Nm, vilket inte räcker till för att välta en betongklump på 1x1x1 m även om den skulle stå ovanpå markytan. Storleken på fundamentet är alltså tillräcklig.

För att armeringen ska fungera som tänkt så behöver den utformas så att den bildar en korg där ingjutningsbultarna för mastfästet ingår.

Förmodligen får du mest armering för pengarna om du köper 5 mm armeringsnät och formar det till en fyrkantig korg så att det finns minst 5 - 10 cm betong mellan järnen och kanterna på betongklumpen. Sedan kan du låta tjockare järn (12 mm eller så) gå på tvären genom korgen i 3 -4 nivåer. Det hela najas eller helst svetsas ihop med ingjutningsbultarna.

För att åstadkomma en jordanslutning kan du lägga plåtarna längst ner i gropen innan
armeringen ställs dit och betongen hälls i. Svetsa gärna fast en grov lina (16 - 25 mm2) som får gå upp till markytan.

Rostfritt får dock ett ganska stort övergångsmotstånd mot jorden p.g.a. oxidskiktet,
varför jordanslutningen inte blir lika bra som om koppar hade använts.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för ditt snabba svar.Vet inte riktigt vad masten heter det är iaf trekantsmast i fackverkskonstruktion, måtten som du skrev verkar stämma. Masten smalnar av på väg upp mot toppen så att säga. Antennen som kommer att sitta där en 3 element Western TYPE DX-33 & eventuellt en Cue Dee kryss Yagi 10 elements 2meter om det inte blir för mycket?
Tack för det tipset med armeringsnät låter som en mycket smidig väg att gå.

Mvh de BUM -Christian
 
Last edited:
Jag tror inte att du behöver bekymra dig om topplasten.

En snarlik antenn till Western Electronics DX-33, Hy-gain TH3DX, har en vindarea av
0,42 m2, och Cue-Dee 10X144A har 0,16 m2 enligt tillverkaren. Tillsammans c:a 0,6 m2.

Det som kommer att avgöra tåligheten blir sedan rotorn.
Någon "klenare" än TR-44 eller Ham-M kan nog inte rekommenderas.
Ett stödlager i toppen av masten kan också göra underverk.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Oki såg i manualen på D33 att den har 0.57Kvm så det blir nog bra.
Masten är som du sa en aluscopic typ 12 tror jag den heter. Rotor är en Emotator 1103 mxx så den borde räcka till.

Mvh de Christian
 
Det här får mig litet att fundera över ett gravt misstag jag begick vid mitt fundament-bygge förra året. Jag isolerade inte armeringskorgen från omgivande mark. Ändarna på mina armeringsjärn sticker alltså ut från betongklumpen under marken. Nån som har nån idé på hur man skulle kunna reparera sitt misstag? Teoretiskt skulle man kunna gräva ned längs varje sida och gjuta på några centimeter isolering. Men frågan är om fukten redan fått fäste i järnet? Och, nästa utmaningen är förstås att komma åt under klumpen :).
Jag ser syner framför mig där masten om 5-10 år helt sonika välter och bryter av klumpen eftersom den är full med hål från bortrostad armering.

Idéer?

SM0NOR / Uffe



Det hela beror på vad som sitter i masttoppen, och vilken typ masten är av.

Om din mast är av typen "Aluscopic" med 450 och 370 mm sida, ska den enligt tillverkaruppgifter klara 1 m2 vindyta ostagad i 40 m/s vind.

Gör man ett överslag på böjmomentet i mastfoten vid denna vindstyrka så hamnar det runt 10000 Nm, vilket inte räcker till för att välta en betongklump på 1x1x1 m även om den skulle stå ovanpå markytan. Storleken på fundamentet är alltså tillräcklig.

För att armeringen ska fungera som tänkt så behöver den utformas så att den bildar en korg där ingjutningsbultarna för mastfästet ingår.

Förmodligen får du mest armering för pengarna om du köper 5 mm armeringsnät och formar det till en fyrkantig korg så att det finns minst 5 - 10 cm betong mellan järnen och kanterna på betongklumpen. Sedan kan du låta tjockare järn (12 mm eller så) gå på tvären genom korgen i 3 -4 nivåer. Det hela najas eller helst svetsas ihop med ingjutningsbultarna.

För att åstadkomma en jordanslutning kan du lägga plåtarna längst ner i gropen innan
armeringen ställs dit och betongen hälls i. Svetsa gärna fast en grov lina (16 - 25 mm2) som får gå upp till markytan.

Rostfritt får dock ett ganska stort övergångsmotstånd mot jorden p.g.a. oxidskiktet,
varför jordanslutningen inte blir lika bra som om koppar hade använts.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Massivt rostskydd kanske?

Svårt problem det där. Men å andra sidan, armeringsjärn verkar inte rosta så snabbt. Har själv sett armeringsjärn som tittar ut från betongklumpar och ser helt ok ut efter 10 år.

mvh
Kai

PS: Ingen expert, bara empiriska studier inom området..



Det här får mig litet att fundera över ett gravt misstag jag begick vid mitt fundament-bygge förra året. Jag isolerade inte armeringskorgen från omgivande mark. Ändarna på mina armeringsjärn sticker alltså ut från betongklumpen under marken. Nån som har nån idé på hur man skulle kunna reparera sitt misstag? Teoretiskt skulle man kunna gräva ned längs varje sida och gjuta på några centimeter isolering. Men frågan är om fukten redan fått fäste i järnet? Och, nästa utmaningen är förstås att komma åt under klumpen :).
Jag ser syner framför mig där masten om 5-10 år helt sonika välter och bryter av klumpen eftersom den är full med hål från bortrostad armering.

Idéer?

SM0NOR / Uffe
 
Du ska absolut INTE ha rostfritt. Rostfritt har förmågan att ibland "svetsa" fast sig själv när det är höga belastningar avseende tryck. Sök på stainless galling så får du läsa en del om det. Så summa summarum så kan du råka ut för gängpaj för gängstången. Dessutom skulle jag inte lita på Julas produkter när det gäller högre belastningar/hållfasthetskrav.

Jag har läst på stålbyggnadsnormer för att få koll på vad som gäller. I dagsläget är det bäst att ha varmförzinkade gängstång i hållfasthet 8.8. Köpte mina själv på Swedbolt och de håller för tillräckligt belastning. M24 är det som rekommenderas för mitt torn och då gäller det att skruva fast bultarna med 600Nm, dvs. nästan 60 kg på en 1m lång skiftnyckel.

Det finns högre hållfasthetsklasser såsom 10.8 och om jag inte missminner mig 12.8, men dessa är inte aktuella för varmförzinkad gängstång. Man "kan" hitta 10.8 klassat som varmförzinkat, men då måste man få tillverkarintyg på varje gängstång, och det är inte billigt eller heller nödvändigt.

Bivax rekommenderas också som det bästa "glidmedlet" för att bulta fast stålkonstruktioner. Dvs. glöm alla rosktskydd, CRC-556 och andra "tricks". Dessa kan bara skapa problem i längden.

Har du någora frågor om mina efterforskningar, så slå en pling på min mobil noll7noll7-540774.

Som summering.

Varmgalvaniserad gängstång och mutter i hållfasthetsklass 8.8 från en PÅLITLIG leverantör till byggbranschen.
Varmgalvad fyrkantsbricka att fästa med mutter i gängstången. Helst två eller tre brickor till varje gängstång.
Utnyttja INTE mastfotens hål maximalt, utan se till att följa tillverkarens rekommendationer eller lämna ett par mm i marginal för expansion/kontraktion vid temeraturväxlingar. ANNARS KAN FUNDAMENTET SPRICKA. Som exempel, mitt Versatower har 27mm hål men tillverkaren förordar M24 gängstång. Dvs. ca 2-3mm marginal.

73 de Kai



Hittade på Jula Rostfri gängstav M16 den heter A2 i beteckning?
Ska man satsa på sådan går åt 6st 1m totalt Rostfri gängad stång - Jula AB
eller räcker det med denna förzinkade M16 Gängad stång - Jula AB?
Ganska stor prisskillnad på rostfritt & Zinkad.

Mvh de Christian
 
Tusen tack Kai för att du tog dig tid att hjälpa mig det uppskattas verkligen.
Nu har jag varit på Beiers bygg i Eskilstuna och inhandlat 6st M12 typ 8.8 gängstavar med matchande mutter och fyrkantsgalvade brickor.

Köpte först M16 men konstaterade att hålen var typ 14-15mm så M12 var det rätta. Nästa vecka så kommer grävaren och fixar med hålet. Så med lite tur så kommer masten upp i år. Får väl posta lite bilder när det är klart.

Mvh Christian

Som summering.

Varmgalvaniserad gängstång och mutter i hållfasthetsklass 8.8 från en PÅLITLIG leverantör till byggbranschen.
Varmgalvad fyrkantsbricka att fästa med mutter i gängstången. Helst två eller tre brickor till varje gängstång.
Utnyttja INTE mastfotens hål maximalt, utan se till att följa tillverkarens rekommendationer eller lämna ett par mm i marginal för expansion/kontraktion vid temeraturväxlingar. ANNARS KAN FUNDAMENTET SPRICKA. Som exempel, mitt Versatower har 27mm hål men tillverkaren förordar M24 gängstång. Dvs. ca 2-3mm marginal.

73 de Kai
 
Last edited:
Kul att du är på gång. Samma här, jag hoppas att armering och gjutform är klara nästa vecka. Hålet finns redan :) . Betongen kommer kanske nästa vecka också.

En viktig sak är att du kollar vilket vridmoment din gängstång kräver för att det ska sitta rätt. Alla dimensioner/kvalitér har olika vridmoment. Så 600Nm gäller bara min M24 gängstång ...

Lycka till med arbetet.

73 de Kai

Tusen tack Kai för att du tog dig tid att hjälpa mig det uppskattas verkligen.
Nu har jag varit på Beiers bygg i Eskilstuna och inhandlat 6st M12 typ 8.8 gängstavar med matchande mutter och fyrkantsgalvade brickor.

Köpte först M16 men konstaterade att hålen var typ 14-15mm så M12 var det rätta. Nästa vecka så kommer grävaren och fixar med hålet. Så med lite tur så kommer masten upp i år. Får väl posta lite bilder när det är klart.

Mvh Christian
 
Bruksanvisning monterings anvisning Cu Dee aluscopic

Är det någon som kan tänkas ha Bruksanvisning monterings anvisning till ovan nämnda mast? Tror den har betäckning TYP 12 årgång 1988.

Tackar på förhand. Mvh Christian
73 sa5bum
 
Brorsan i farten med min mastfot. 4,2m3 betong blir det :)

5_bc3b6rjar_bli_klart.jpg
 
Kollade in dina bilder. Ser ut att vara en del prylar.

Jodå, jag hoppas att allt är uppe till NAC 50 på torsdagen. Men som sagt, man kan aldrig vara helt säker... Det är framförallt lite kablar och styrning av rotor som hänger lite i luften. Men med lite flyt så ska det nog bli bra.

mvh
Kai

Kul att du är nästan framme en annan har kört sina första QSO idag med masten och antennen funkar kanon, kul att kunna köra USA med 59 :)
Lite bilder finns här att kolla: Welcome to my Ham page ?sa5bum?

Blir roligt att höra från dig Kai hur det funkar sen när allt är uppe o snurrar.

MVh Christian
 
Det kommer du att lösa fint fint.. Efter dagens QSO på 15m så inser man vilken skillnad det är att ha en 3 elements antenn upp, det är nu det roliga börjar:p

Mvh de Christian

Kollade in dina bilder. Ser ut att vara en del prylar.

Jodå, jag hoppas att allt är uppe till NAC 50 på torsdagen. Men som sagt, man kan aldrig vara helt säker... Det är framförallt lite kablar och styrning av rotor som hänger lite i luften. Men med lite flyt så ska det nog bli bra.

mvh
Kai
 
Back
Top