CW-4 från Mobinet på vinden?

fripz

Member
Hej på er.
Jag har just fått en FTDX-150 som jag vill lyssna lite med nu innan jag tar certifikatet.
Jag undrar hur skulle det funka med en CW-4 antenn uppsatt på vinden. Jag bor på tredje våningen (högst upp) och har ev. möjlighet att sätta upp antenn i en lång vindskorridor, men den är inte så hög. Jag tror den sättas upp ca. 1,5m över golvet.
Kommer detta att ha en stor inverkan på mottagningen?

// Fredrik
 
Det beror nog på vad golvet är gjort av.
Viktigare är nog vad väggar och framförallt tak är gjort av, har du plåttak på huset så är det ju ingen höjdare.
 
Golvet är betong med armering och taket är trä med papp.
Det som jag tror kommer att vara det största problemet är värmeåtervinningen med fläktstyrning som kan ge störningar.
Orsaken till att jag frågar är att jag vill ju inte kasta ut 1000:- på en antenn som jag inte kan använda.
// Fredrik
 
Skulle rekomendera dig att sätta upp några dipoler istället för de band du vill köra på. Läste lite om CW-4 och det är ju en slags Windom antenn. Alltså, liksom G5RV en antenn som går på många band och då dessutom är lite av en kompromiss på alla de banden.
Varför itne sätta upp en kortare vertikal på taket istället?.
Svebry säljer bra vertikaler från ECO som är små men ändå ganska bra och täcker flera band.
Om din fastighetsägare förbjuder dig att sätta upp din antenn så kolla om det inte är så att andra grannar har paraboler. Det finns EU direktiv om mänskliga rättigheter att ta till om de krånglar men börja med att göra en skiss på hur lite antennen skulle synas.
73 Magnus
 
Jag har pratat med ordföranden i föreningen och jag får sätta upp i stortsett vilka antenner jag vill bara de inte syns och att det inte ligger någon kabel på taket.
Så jag jag letade vidare efter ställen att sätta min antenn och hittade två stora tallar som sträcker sig ca 3-4m över taknocken. Så nu skall jag införskaffa lite lina och block så jag kan hissa upp min antenn.

// Fredrik
 
Vad menade han med att de inte syns då?
För det kan särskiljas med att de inte skall synas om man tittar upp och letar efter dem på taket eller så kan han mena att man inte skall se dem om man inte vet om dem.
Kabel kan du kanske dra ned via någon kulvert på något smidigt sätt och kanske tom spara några m koax.
 
Det var nog mer att det får inte ligga något löst på taket. Men nu skall den upp mellan träden iallafall.
// Fredrik
 
Back
Top