cw-avkodare

SM2BPA

Well-Known Member
Jag har länge varit borta från cw-banden (minst 5 år)
och känner mig därför väldigt ringrostig.
Jag hinner inte alltid med i cw:n. :(

Men nu finns det ju så bra avkodningsprogram?
Jag laddade hem ett sånt och har det igång
i bakgrunden på laptopen som ett extra stöd
när jag har svårt att hinna med.

Det är jätteläckert :) På skärmen rullar bokstäverna fram
ibland rätt - och ibland med lite dråpliga avkodningar...

Programmet är ett shareware "UA9OV CwGet V1.80"
Förmodligen är det UA9OV som skapat programmet.

Programmet fungerar lite "sådär"
men jag har inte heller nåt att jämföra med.
(vad kan man egentligen kräva av progget?)

Jag har ännu inte tvingats betala programmet (shareware)
men jag undrar om det finns något bättre?

Tacksam för svar.
di-di-daaaa-daaaa-di-di
...de Örjan
 
Hej Örjan,

Som ett alternativ till "CW-avkodare" så finns ju alltid möjligheten att träna bort ringrostigheten genom att lyssna igenom några väl valda övningsstexter, c:a tio minuters övning om dagen - någon vecka eller två, och snart är du på banan igen - helt utan CW-avkodare.

Ett tips är att gå in på http://www.radioskolan.se/ och regga dig där.

Radioskolan.se erbjuder förutom en komplett grundkurs i morsetelegrafering med detaljerad handledning även ett stort antal övningstexter i olika hastigheter. Allt tillgängligt som nedladdningsbara MP3-filer inkl facit. Färdigkomponerad textmassa och fri att använda för alla.

Vilken metod du än väljer - lycka till med träningen - vi hörs på CW!

/Bengt
 
Programmet är ett shareware "UA9OV CwGet V1.80"
Förmodligen är det UA9OV som skapat programmet.

Programmet fungerar lite "sådär"
men jag har inte heller nåt att jämföra med.
(vad kan man egentligen kräva av progget?)

Örjan,

IMHO är detta med cw-avkodning med programvara svårt. Jag har provat en del program genom åren, både shareware och "fria", och jag är lika besviken/förvånad varje gång. De funkar "sådär" hela bunten. På min Jupiter finns cw-avkodning inbyggd och den funkar - bra till och med - om det är en stark signal. Jag upplever att det är samma med övriga program: Med bra signal/brus-förhållande funkar de, men snart bryter de ihop. Men under några minuters lyssnande på en i övrigt stark station blir det ofrånkomligen lite QSB då och då, eller något QRM och programmen spårar fel.

I jämförelse är det fantastiskt hur bra hjärnan fungerar. Det behövs knappt nåt signal/brusföhållande alls och jag läser det utan problem, oavsett QSB och QRM.

Så mitt råd är, som EQL:s, att skippa letandet efter program som gör jobbet åt dig och ägna tiden till all friska upp cw-kunskaperna istället. Har man en gång lärt sig "konsten" sitter den gärna kvar även om det är under några lager av andra erfarenheter. Det är säkert "time better spent" att fräscha upp kunskaperna. Radioskolan.se borde vara ett tidseffektivt sätt att komma tillbaka i selen.

Lycka till (oavsett vad du väljer att göra, men jag hoppas förstås på hjärn-alternativet:)

/Micke
 
I jämförelse är det fantastiskt hur bra hjärnan fungerar. Det behövs knappt nåt signal/brusföhållande alls och jag läser det utan problem, oavsett QSB och QRM.

Så mitt råd är, som EQL:s, att skippa letandet efter program som gör jobbet åt dig och ägna tiden till all friska upp cw-kunskaperna istället.

Tusen Tack för alla svar - från alla!

Ja, jag anade faktiskt ovanstående ... redan innan jag postade mitt ursprungliga inlägg med frågan.

Jag greps också av samma förundran som Micke/JAB:
Vår hjärna måste vara fantastisk!.
När jag var som bäst på cw (för 35 år sen) hade jag inga problem att följa en signal i en salig pyttipanna av både QRM, QRN, QSB, QLF (="I'm keeing with my left foot") och allt annat. Jag kunde t.o.m. långt i förväg förutsäga hela innehållet i motpartens sändningspass.

Bara en sån sak som dessa medvetna felnycklingar: - t.ex. börjar ofta ett sändningspass med ett "R" som bekräftar att allt är uppfattat. Men det blir inte ett "R" utan ett "E" och ett "N". Men allt det där är som allt annat i den levande cw-kulturen accepterat.
- Men en datoravkodare fattar naturligtvis ingenting :D .

Jag ska börja på allvar träna cw:n, det är självklart. Men jag kommer inte helt släppa datoravkodaren. Jag har ett gammalt pc-skrälle med skärm som ska få vara igång hela tiden när radion är igång. Om inte annat så kan det vara kul att se bokstävernas lustiga parad och dans över skärmen.
Min xyl är i varje fall märkbart fascinerad av detta... :)

73 de Örjan
 
Last edited:
Jag har den bästa CW-avkodaren som finns......................träna, träna, träna, träna, träna, orka, orka, orka, öva, öva, öva, öva, öva................ge dig bara tid. Skit i dom som kör "för fort". Kör i din egen takt Örjan. det lönar sig.

Tyvärr så finns det många som inte kan amatörradiokodens heder:

En Amatör är en gentleman. Han uttnyttjar inte medvetet etern för sitt nöjes höga skull så att han minskar andras. Han underkastar sig de förpliktelser hans förening åtager sig gentemot allmänheten och staten.

En Amatör är laglydig och plikttrogen.

En Amatör är framåtsträvande. Han håller sin station a`jour med teknikens senaste framsteg. Den är välbyggd och effektiv.

En Amatör är vänlig. Han sänder långsamt och tåligt när någon begär det. Han råder och hjälper nybörjare. Han bistår och samarbetar gärna med lyssnare. Allt detta kännetecknar den verklige amatören.

En Amatör är behärskad. Radion är hans hobby. Han låter den aldrig inkräkta på de skyldigheter han har mot sitt hem och sin familj, sitt arbete, sin skola och sitt land.

En Amatör är fosterlandvän. Hans kunskaper och hans station står alltid till fosterlandets tjänst.


Fundera om/var du passar in
 
Back
Top