CW-brum på fjärrstyrd FT-847

SM5DXU

Well-Known Member
Jag har uppmärksammats på ett överlagrat brum på CW-tonen vid sändning remote. Jag använder den inbyggda elbuggen i RRC1258 MkII. Det finns inget brum på bärvågen i AM-läge och det hörs heller inget brum på SSB. CW-brummet syns t o m i "vattenfallet" på SK4KOs SDR-mottagare.

RRC-erna har näst senaste FW.

När jag lokalt (på plats vid transceivern) lägger ut en CW-bärvåg (trycker på nyckeln), är tonen hur ren som helst.


(Citerat från remoterig.com Forum).

Har någon en god idé, så att jag slipper skräpa ner CW-delen på banden med brum? Det räcker gott med sändningsmissarna efter ca 30 års radiotystnad... ;)

/ Göstha
 
Skulle kunna bero på att du drabbats av en jordslinga i hopkopplingen av RRC och radio. Hur nycklas radion av RRC? Lösningen kan vara att galvaniskt skilja nycklingen från RRC, med relä eller optokopplare.

/Lasse
 
Jag har uppmärksammats på ett överlagrat brum på CW-tonen vid sändning remote. Jag använder den inbyggda elbuggen i RRC1258 MkII. Det finns inget brum på bärvågen i AM-läge och det hörs heller inget brum på SSB. CW-brummet syns t o m i "vattenfallet" på SK4KOs SDR-mottagare.

RRC-erna har näst senaste FW.

När jag lokalt (på plats vid transceivern) lägger ut en CW-bärvåg (trycker på nyckeln), är tonen hur ren som helst.


(Citerat från remoterig.com Forum).

Har någon en god idé, så att jag slipper skräpa ner CW-delen på banden med brum? Det räcker gott med sändningsmissarna efter ca 30 års radiotystnad... ;)

/ Göstha

- I manualen står det på några ställen att RRC och radion skall vara anslutna till samma nätaggregat. För att undvika brum.
Hur står det till i ditt fall?

Jag kör 706 på detta sätt, inga problem.
 
- I manualen står det på några ställen att RRC och radion skall vara anslutna till samma nätaggregat. För att undvika brum.
Hur står det till i ditt fall?

Jag kör 706 på detta sätt, inga problem.
Dom är redan anslutna till ett och samma nätaggregat, Diamond GSS300. Dessutom har jag som sagt inget brum på vare sig AM eller SSB.

/ Göstha
 
Back
Top