CW fortfarande populäraste Mode

SM7DLK

Well-Known Member
Club Log: Amateur Radio League Tables and Most-Wanted Lists (längst ner på sidan) kan man utläsa intressant statistik över olika moders popularitet. Många har sagt att CW är på väg bort men denna information visar något helt annat. Databasen bygger på > 5000 Callsigns och statistiken baseras på information från år 1965. Det visar sig att CW ligger kvar på en i stort sett oförändrad andel medan Phone minskar och de digitala moderna ökar.
CW 45,3%
Phone 36,8%
Digi 12,3%

Göran SM7DLK
 
Intressant, kan vara så att fler, liksom jag, förknippar amatörradio med just CW! Man kan tänka sig att de som i dag blir intresserade av amatörradio och engagerar sig så att det leder fram till en licens också är, eller blir intresserade av CW. Så var det i mitt fall.

73 de Wille
 
Last edited:
Hmm... Tänkvärt.

Som jag ser på saken så har väldigt många ur den äldre stammens amatörer de senare 5...10 åren skippat foni och gått över till telegrafi. Jag märker detta tydligt på att SSB-delarna avfolkas allt mer och mer. Vissa tider när det inte är test är det ju dödstyst.

Orsakerna kan så klart vara många. Några äldre farbröder jag känner har sålt den stora villan och flyttat till lägenhet med begränsade möjligheter att sätta upp antenner. Att då satsa på telegrafi ger som vi vet 10-15 dB fördel jämfört med telefoni och dom kan fortsätta att jaga DX och köra contest m m.

Särskilt många nya amatörer som blir aktiva på telegrafi kan jag inte finna. Men visst tillkommer en och annan men ytterst få av dessa, ja nästan ingen, förblir aktiva under mer än några år. Sedan falnar intresset igen.

De signaler man hör på telegrafidelarna och som är mest aktiva när det gäller DX-jakt och Contesting är ungefär samma signaler som hördes för 30-40 år sedan. Ett relativt litet gäng men som visat sig vara extremt uthålliga och kör på i samma spår.

Fler än jag som noterat samma utveckling eller rättare sagt samma förändring av aktiviteten?

/Bengt
 
Det lilla radio som jag kör blir på telegrafidelarna.

Vill helst undvika den utveckling mot "27 MHz" som tyvärr
börjat bli tydlig inom bandens telefonidelar.

Umgängestonen bland "telegrafiamatörerna" är betydligt trevligare,
och dessutom kan man avnjuta FOC-mötena inom CW-delarna, som i går kväll.
Ett sant nöje för den som gillar att höra vacker telegrafi och oantastlig operatörsteknik.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
BFW skrev: "Man kan tänka sig att de som i dag blir intresserade av amatörradio och engagerar sig så att det leder fram till en licens också är, eller blir intresserade av CW. Så var det i mitt fall."
-----

Förr i tiden då det fanns obligatoriskt krav på färdighet i morsetelegrafering i 40 takt började en stor del av amatörerna som C-amatörer och som endast medgav sändning med 10 W kristallstyrt på telegrafi på kortvåg samt telegrafi och foni på VHF och högre. De som mäktade med de något högre kraven kunde ta ett B-certifikat som gav tillträde till samtliga kortvågsband med telegrafi, VFO och 75 W samt telegrafi och foni på VHF och högre. För B-certifikat krävdes 60 takt.

Efter att ha innehaft B-certifikat i minst 1 år kunde man ta det högsta certifikatet, A-cert som utöver telegrafi medgav foni med VFO och 500 W på såväl kortvåg som VHF och högre. För A-cert krävdes 80 takt.

Man kan därför lätt inse att huvuddelen av de som blev radioamatörer före införandet av T-certifikatet i mitten av 70-talet började sin bana på telegrafi. Det fanns ju inte så många alternativ. En hel del fattade tycke för telegrafi och lärde sig snabbt att bli rutinerade operatörer och när man nått en viss nivå så är morsetelegrafi underbart och en ren njutning. Innan man kommer dit är det jobbigt, tråkigt och många gav också upp av ren utmattning eller uttråkning.

Under 70-talet öppandes portarna på vid gavel i och med T-certets införande. Tillströmningen av nya amatörer som med få undantag inte brydde sig om kortvåg och telegrafi blev enorm. Medlemstalet i SSA når rekordnivåer och kurvan pekar starkt uppåt. I stort sett alla nykomlingar hade sin bakgrund från privatradiobandet och såg nu sin chans att få tillgång till de vid den tiden nya 2 m repeatrarna. Trafiken och aktiviteten på dessa blev naturligtvis enorm och det byggdes fler och fler repeatrar. Nästan alla nya T-certare köpte sig en FM mobilstation som sin första rigg. Några fann vägen till smalbandiga moder som SSB och faktiskt även CW men de var få.

Många ur gruppen T-certare propagerade hårt för att CW-kravet skulle slopas eftersom det var otidsenligt. SSA och PTS kämpade emot men allt eftersom amatörradion började avregleras så sänktes kraven stegvis. Första steget blev en sänkning av hastigheten till 25 takt. Den som kunde uppvisa färdighet i morsetelegrefering i 25 takt fick möjlighet att komma ut på kortvåg både på telegrafi och foni.

En del nybörjare som fattat tycke för telegrafi började knacka ut sina CQ i 25 takt. Knappt någon fick svar eftersom 25 takt är långt under den hastighet som är meningsfull att kommunicera i. De gamla amatörerna orkade av förklarliga skäl inte med att anpassa sin hastighet till 25 takt. Det skall understrykas att även om en erfaren amatör verkligen ville köra så sakta så är det nästan praktiskt ogenomförbart. Ett normalt QSO skulle ta 30 min att genomföra och då hade man ändå inte hunnit med mer än att ge utväxla RST, namn, QTH.

25 takten var ett spel för galleriet eftersom ITU genom det internationella radioreglementet ställde krav på färdighet i morsetelegrafering för amatörradio under 30 MHz.

Sedermera har kravet på färdighet i morsetelegrafi tagits bort helt och även de olika certifikatklasserna har jämkats samman till en enda som kunskapsmässigt ligger väldigt nära det gamla nybörjarcertifikatet C-cert men då utan telegrafi. De flesta amatörer känner inte till denna utveckling och knappt någon har insett att kraven har sänkts till en så låg nivå som saknar motstycke internationellt.

Finns det då inget intresse för telegrafi hos den nya eller yngre generationen. Jo, det gör det faktiskt. Väldigt många man träffar på säger sig vilja lära sig morse. Kruxet är bara att en regelrätt lärarledd kurs på en radioklubb i den mån det nu arrangeras kurser tar minst en termin att genomföra. Få verkar ha tiden som krävs för att minst en gång i veckan uppsöka kurslokalen. Dessutom krävs en stunds träning varje dag mellan kurstillfällena för att komma i hamn.

Det finns en uppsjö alternativa möjligheter i form av PC-program att ladda ner liksom det finns massor av online-kurser att nyttja. I stort sett alla är gratis och de flesta är också bra. Kruxet är bara att ytterst få har den motivationen som faktiskt krävs att genomföra en självstudiekurs och bara en bråkdel av de som så gärna vill komma igång på telegrafi lyckas ta sig igenom nålsögat. Massor av folk jag känner har försökt, gett upp, försökt igen för att till slut ge upp för alltid. Tråkigt men sant.

På Radioskolan.se erbjuder ESR en gratis onlinekurs i morsetelegrafering. I skrivande stund har drygt 600 personer anmält sig sedan starten för ett antal år sedan. En stor andel av dessa är just nya radioamatörer med SA prefix samt motsvarande från Danmark och Norge. En annan stor grupp är pensionärer som i sin ungdom gjort lumpen som signalist och där intresset väckts till liv igen. Några har som mål att bli radioamatörer men det finns en hel del som bara vill träna upp sina forna färdigheter för skojs skull.

Ovanstående starkt förkortade sammanfattning av utvecklingen inom amatörradion från slutet av 60-talet fram till våra dagar kanske kan hjälpa till att sprida lite ljus över den situation vi hamnat i. För en del har amatörradion verkligen utvecklats och aldrig förr har vi haft så stora friheter som nu. För andra var det bättre förr och det är väl bara att acceptera att det finns olika åsikter om sakernas tillstånd.

/Bengt
 
Last edited:
Jag är en av de nybörjare som fattat tycke för CW så jag tänkte jag kan dela med mig av mina tankar.

Jag tränade lite CW på FRO på 70-talet för att ta C-cert men tröttnade efter ett tag. Våren 2010 tog min systerson certifikat och det fick mig att bli lite sugen igen. Trots att det inte är krav på CW så kändes det ändå som ett icke-avslutat kapitel för mig. Idag finns det som sagt träningsprogram på PC och jag tänkte att jag kunde ju ge det en chans i alla fall. Jag laddade ner ett utmärkt program som heter "Just Learn Morse Code" som bygger på Kock's metod att lära sig CW. Jag märkte ganska snart att det var otroligt mycket lättare än när vi tragglade 5-ställiga grupper i 40-takt på FRO.

Elläran är rätt enkel för mig, eftersom jag jobbat inom området och stadgarna är ju inte oöverstigliga att plugga in. Så jag tog en dag ett raskt beslut att ringa upp killen som examinerade min systerson och bestämde en tid för att göra provet. Det gick bra och där stod jag med cert men utan radio och antenn.

Nåja, tänkte jag, jag sätter upp en dipol så kan jag låna systersonens radio ibland och prova. Efter att ha lånat radion en gång så kände jag att jag måste skaffa en själv! Så jag passade på att köpa en på en affärsresa till San Francisco september 2010.

I början körde jag mest PSK-31, RTTY och lite SSB. Sen tänkte jag "vad sjutton jag måste ju prova CW i luften i alla fall". Jag hörde en norrman som var sjysst och svarade ett *väldigt* långsamt CQ så jag tänkte att honom kanske jag vågar ropa på. Han var lika sjysst mot mig och svarade och hjälpte mig igenom mitt första CW-QSO. Efteråt - darrig, svettig men väldigt nöjd konstaterade jag att det här var ju enormt kul!

Så jag bestämde mig för att fortsätta med mitt träningsprogram på PC för att få upp säkerheten. Nu är det februari 2011 och jag har enbart kört CW sedan november 2010. Faktum är att jag inte ens har miken inkopplad i radion längre. Mina 60 senaste QSO är enbart CW och jag tycker det är fantastiskt kul!

Men jag känner fortfarande mig ganska osäker på mottagningen. Jag klarar någorlunda bekvämt 75-80 takt och om jag pressar mig kanske 90 takt. 90-100 takt verkar vara "normaltakten" på banden och jag känner mig faktiskt mest bekväm att sända i ca 90-takt. Så därför är mitt närmsta mål att lära mig 100-110 takt så att jag kan känna mig bekväm runt 90-100.

En del nybörjare som fattat tycke för telegrafi började knacka ut sina CQ i 25 takt. Knappt någon fick svar eftersom 25 takt är långt under den hastighet som är meningsfull att kommunicera i. De gamla amatörerna orkade av förklarliga skäl inte med att anpassa sin hastighet till 25 takt. Det skall understrykas att även om en erfaren amatör verkligen ville köra så sakta så är det nästan praktiskt ogenomförbart.

Faktum är att jag tänkte härom kvällen att också, precis som norrmannen var mot mig, vara sjysst mot en "låg-taktare". Men eftersom jag bara hade paddeln inkopplad hade jag väldiga problem att sända så långsamt. Det blev så många sändningsfel att jag skämdes och troligen ställde till det mer för den andra stackars killen än att jag hjälpte honom…

Det finns en uppsjö alternativa möjligheter i form av PC-program att ladda ner liksom det finns massor av online-kurser att nyttja. I stort sett alla är gratis och de flesta är också bra. Kruxet är bara att ytterst få har den motivationen som faktiskt krävs att genomföra en självstudiekurs och bara en bråkdel av de som så gärna vill komma igång på telegrafi lyckas ta sig igenom nålsögat. Massor av folk jag känner har försökt, gett upp, försökt igen för att till slut ge upp för alltid. Tråkigt men sant.

Som jag skrev så har jag haft väldig hjälp av PC:n. Så nu har en ny idé kläckts i mitt huvud så att jag har börjat tillverka en iPhone-app med i stort sett samma funktionalitet som "Just Learn Morse Code"-programmet. Tanken är att jag själv skall kunna utnyttja lite olika tillfällen att träna CW, inte bara när jag sitter vid datorn. Telefonen har jag ju nästan alltid med mig.

Min idé var även att lägga ut programmet så att andra kan använda det. Nu visade det sig att det kostar 99 dollar/år för att få möjlighet att lägga ut programmet på Apples "app store". Men jag kommer nog ändå att försöka göra det och kanske ta en mindre summa (kanske 15 eller 22 kr) för att kanske få det att gå runt.

Det blev ett långt inlägg… men slutligen vill jag säga att det känns superkul att intresset för CW fortfarande är så stort. Det är helt klart det som gjort att jag kommit igång med denna hobbyn! Jag har även hört andra nya amatörer som har intresse för CW, men att de känner att tröskeln är för hög. Jag brukar tipsa om PC-programmet men har lite svårt att få dem att nappa. Kanske iPhone-idén kan ändra på det?

// Åke SA6BNV
 
Last edited:
Jag instämmer i de föregående inläggen om det positiva med CW.

Själv tillhör jag de "gamla amatörer" som sålt villan och flyttat till lägenhet. Det blev QRP 5 watt och en enkel LW antenn till närmaste lyktstolpe. Använder bara moderna CW, PSK och RTTY som jag anser är lämpliga för QRP. Det fungerar bättre än vad jag hade förväntat mig så jag är mycket nöjd med funktionen.

Det som inte framkommit är fördelen med CW och digitala moder i en lägenhet är att man inte heller stör övriga i lägenheten. En upprepning av signaler och rapporter i mikrofon/SSB kan vara tröttsamt för övriga personer i en liten lägenhet att lyssna på. CW med hörlurar på blir helt ljudlöst för övriga i lägenheten, så det får man se som fördel också.

// Sven SM6CDN
 
Det finns inget som slår CW när det gäller framkomlighet

Ett av mina största nöjen är att köra Aurora qson,på 6m ,2 mtr eller högre freq då finns det inget som slår cw,
Säga vad man vill om dagens teknik, datorer sw med mera. det kan ju sluta att fungera.
Men en handpump , lite ant tråd och en kraftigt spänningskälla
så kan man ju fortfarande medela sig, ja just det det blir gnistsändning :)

Jag tycker fortfarande att det var synd att man avreglerade Amatörradion och bortagande av CW kravet.

Det är intressant att se att det finns nybörjare som vill lära sig den nobla delen av amatörradio.
//Lars SM4IVE
 
Håller med IVE om aurora och CW. På den tiden jag lärde mig CW krävdes det fortfarande CW-kunskaper för att få köra på kortvågen, men jag lärde mig CW i första hand för att kunna köra aurora på 2m. Det är helt fantastiskt att man kan kommunicera via Aurora på CW helt obehindrat, samtidigt som det väldigt svårt näst intill omöjligt att köra SSB. I samband med aurora är även condsen på kortvåg ofta dåliga så auroran är ett trevligt komplement som inte konkurrerar med annan verksamhet. Stämningen brukar vara väldigt god och motstationerna visar ofta stor och genuin glädje över att få kontakt. Sen ser jag det personligen som en fördel att höra det typiska auroraväsandet i stället för ilsket CW-pipande. ;)
 
IVE skrev; "Jag tycker fortfarande att det var synd att man avreglerade Amatörradion och bortagande av CW kravet."
----

Jag håller naturligtvis med dig Lars, men å andra sidan så betyder det ju inte ett minsta lilla dugg för oss som redan genom "Televerkets tvång" lärt oss morsetelegrafi och är aktiva på banden.

De som inte alls intresserar sig för morsetelegrafi använder ju inte telegrafidelarna och sett ifrån vårt perspektiv så finns dom inte. Möjligtvis skulle aktiviteten öka på banden om fler kom igång på telegrafi, om nu kvantiteten är ett mått på lycka och framgång.

Anledningen till att du, jag och många med oss fattat tycke för telegrafi beror med stor sannolikhet på det enkla faktum att färdigheter i morsetelegrafering var ett absolutkrav för att få en amatörradiolicens på den tiden vi blev intresserade.

Jag är inte helt övertygad om att jag själv hade brytt mig om telegrafin om den varit frivillig 1968/69. Sannolikt hade jag tänkt att det kan jag lära mig själv senare om det nu överhuvudtaget behövs. För min egen del var det jätteroligt i början av kursen men efter ett par veckor så tröttnade jag och tänkte lägga av. En kurskompis tvingade mig fortsätta och mycket motvilligt jobbade jag på ett tag tills det lossnade. Därefter gick det av bara farten och jag var fast för evigt.

Samma sak tror jag det är med många som med nöd och näppe lärt sig morsetelegrafi och blir aktiv på banden. Det är helt enkelt ett ganska segt och tråkigt kommunikationssätt innan man blivit ordentligt varm i kläderna och lärt sig att ta emot i huvudet utan att skriva på papper, lärt sig att obehindrat stava och konversera på klarspråk utan att sända efter manus, mallar eller fusklappar.

Jag har många gånger tänkt på hur mycket inom vår breda hobby som kräver eller där det är fördelaktigt att skaffa sig färdigheter i morsetelegrafi. Aurora, EME, DX-jagande på såväl KV som VUSHF-banden, lätt att bygga enkla sändare och möjlighet att köra med låg effekt till ineffektiva antenner m m. På ett sätt så tycker jag lite synd om alla nya amatörer som pga avregeleringen inte blir "tvingade" gärna mot sin vilja, att lära sig morsetelegrafi. Precis som jag, så kan de nya ju rimligtvis inte veta hur många unika möjligheter de går miste om utan dessa speciella färdigheter. De kan inte heller förstå den fantastiska känslan det är att behärska ett unikt språk. Lika lite som jag naturligtvis inte kan föreställa mig hur det känns att hoppa fallskärm eller spaka ett eget flygplan. Men vet man inte hur det känns så har man kanske inte ont av att låta bli att ta flyglektioner?

/Bengt
 
Då verkar jag vara lite unik m.t.p. att jag lärde mig CW helt frivilligt. :)

Men för mig är CW ett verktyg. Nåt jag tar till när det passar bäst. Att snacka CW på 80m inom landet med 599 signaler är för mig som att åka spark på sommaren. På aurora på 2m eller i en pile på en expedition är det rena kirurginstrumentet...

På varken EME eller MS (meteorscatter) behövs CW-kunskaper. Numera körs det med digitala moder med datorer. Man behöver inte ens höra motstationen i högtalaren för att få kontakt. Med 100W och 6 el är man igång och kan börja pricka av locatorrutorna. Programmet för EME har också en databas med de aktiva / troliga motstationerna. Även en chat-funktion som går via internet finns inbyggt i programmet. EME har "utvecklats" kraftigt sedan jag var igång.

de Anders SM4RNA i Ludvika
 
Last edited:
>>>Numera körs det med digitala moder med datorer. Man behöver inte ens höra motstationen i högtalaren för att få kontakt. Med 100W och 6 el är man igång och kan börja pricka av locatorrutorna.
----

Jo, jag vet att utvecklingen tar över människans roll. Det där med att köra digitala EME-kontakter är väl som att hoppa fallskärm i en dator.... möjligt men föga upphetsande. Nä, bevare mig väl för sådana nymodigheter :rolleyes:

När

/Bengt
 
>>>Numera körs det med digitala moder med datorer. Man behöver inte ens höra motstationen i högtalaren för att få kontakt. Med 100W och 6 el är man igång och kan börja pricka av locatorrutorna.
----

Jo, jag vet att utvecklingen tar över människans roll. Det där med att köra digitala EME-kontakter är väl som att hoppa fallskärm i en dator.... möjligt men föga upphetsande. Nä, bevare mig väl för sådana nymodigheter :rolleyes:

När

/Bengt

Ja jag får hålla med. I mina ögon så har EME gått i från att vara den ultimata utmaningen inom amatörradio till att bli kontorsarbete. Men å andra sidan så tillhör det amatörradion att utvecklas och hitta ny teknik. Man får väl erkänna att man börjar bli gammal och inte utvcklas lika snabbt längre. Tur nog finns det gott om inriktningar att välja på, så när den ene inte längre tilltalar, så finns det andra som gör det.

/Anders
 
Hur skulle amatörradio se ut om endast Morse skulle vara tillåtet?

Ja jag kunde bara inte låta bli att ställa frågan.
Själv tycker jag Morse är fantastiskt, inte minst för att den mänskliga hjärnan kan åstadkomma detta, även med mycket enkla radiogrejer.
Idag finns andra telegrafisätt, som är överlägsna, (ja utom vid Aurora) men som kräver mer utstryr. dator med fallskärm, spark med lågtrycksturbo, och kristallugn med överliggande frekvensräknare. Trafiksätt som ger möjlighet att köra signaler som inte hörs med låg efekt etc.

Men ändå två små transistorer, en kristall och ett stort tålamod och du kör Morse med alla länder. Helt fantastiskt. Minnet av detta som B-amatör sitter kvar i min skalle. Det var bättre förr.....

Mycket imponerade statistik som säger att Morse fortfarande är lika populärt!!!

Som förr......

Underar hur dom har mätt, jag har inte fått någon påringning med frågor för att skapa statistiken.


De
SM4FPD
 
Då verkar jag vara lite unik m.t.p. att jag lärde mig CW helt frivilligt. :)

Men för mig är CW ett verktyg. Nåt jag tar till när det passar bäst. Att snacka CW på 80m inom landet med 599 signaler är för mig som att åka spark på sommaren. På aurora på 2m eller i en pile på en expedition är det rena kirurginstrumentet...

På varken EME eller MS (meteorscatter) behövs CW-kunskaper. Numera körs det med digitala moder med datorer. Man behöver inte ens höra motstationen i högtalaren för att få kontakt. Med 100W och 6 el är man igång och kan börja pricka av locatorrutorna. Programmet för EME har också en databas med de aktiva / troliga motstationerna. Även en chat-funktion som går via internet finns inbyggt i programmet. EME har "utvecklats" kraftigt sedan jag var igång.

de Anders SM4RNA i Ludvika


Anders!
Jo utvecklingen har gått framåt frågan är bara om allt är positivt?
Just det du nämner, datorprogram som används till att köra EME där det finns en databas med call`s som den jämför med och sedan presenterar ett call, och sedan kopplingen till div loggers där man chattar och delvis utväxlar information, i mina ögon mycket suspekta QSOn
Dvs all information utväxlas inte via RF path. Och är således inte ett QSO
Frågan är hur lång tid det tar innan samma program gör allt helt automatiskt, man bara knallar in i sitt radiorum och kollar på pc`n vad har jag kört idag??? Det är ingen utveckling jag ser fram emot.

Lars SM4IVE
 
Anders!
Jo utvecklingen har gått framåt frågan är bara om allt är positivt?
Just det du nämner, datorprogram som används till att köra EME där det finns en databas med call`s som den jämför med och sedan presenterar ett call, och sedan kopplingen till div loggers där man chattar och delvis utväxlar information, i mina ögon mycket suspekta QSOn
Dvs all information utväxlas inte via RF path. Och är således inte ett QSO
Frågan är hur lång tid det tar innan samma program gör allt helt automatiskt, man bara knallar in i sitt radiorum och kollar på pc`n vad har jag kört idag??? Det är ingen utveckling jag ser fram emot.

Lars SM4IVE

Ett påpekande:

Att något inte är ett QSO, om inte all information utväxlas över RF, skulle väl innebära att varje QSL-kort innebär att QSO:t borde strykas ur loggen?

Och är EME-stationens datorer kopplade via nätvärk på amatörfrekvensen 2,4GHz körs väl allt över RF?

73 de SM6VYF/Arne
 
IVE skrev; "Frågan är hur lång tid det tar innan samma program gör allt helt automatiskt, man bara knallar in i sitt radiorum och kollar på pc`n vad har jag kört idag??? Det är ingen utveckling jag ser fram emot."
----

Nä, det är ingen bra utveckling när datorerna ersätter operatörerna och där radioförbindelsen är underordnad Internetkommunikationen. :confused:

En sak jag ofta noterat är att nya amatörer utan eftertanke (?) påstår att utveckling alltid är en positiv företeelse och att man av någon märklig anledning måste följa med utvecklingen - gör man inte det är man bakåtsträvare och t o m mossig.

Varför måste vi följa med utvecklingen?

Det är ett konstigt resonemang. För min del ser jag naturligtvis också att samhället såväl som hobbyn utvecklas i en rasande fart men samtidigt inser jag att många av de nya nischer och möjligheter som skapas pga av "utvecklingen" inte intresserar mig alls.

Jag vill inte bli tvingad att följa med någon utveckling som i många fall är rent destruktiv för min egen hobby. Jag vill fortsätta att hålla på med de sakerna i radiohobbyn jag gillar mest och det kan vara morsetelegrafi enligt 1800-talets handsända teckensystem eller att bygga mina radioapparater själv med radiorör - trots att året är 2011 och jag kan köpa högpresterande transceivrar som "kan allt" av Roy på SRS för en spottstyver.

Telegrafi och radiorör ses ofta som lite ålderdomlig teknik av de nykomlingar som vare sig intresserar sig för de grundläggande elementen i vår tekniska hobby eller som har förmåga att att tänka sig in i den enorma tillfredsställelse som det faktiskt innebär att behärska ett så pass unikt språk som morsetelegrafi.

Om syftet med EME-kommunikation är att utveckla tekniska system som kommunicerar med varandra helt utan en operatörs medverkan så kan det så klart finnas en poäng med detta. Det finns säkert dom som njuter något helt fantastiskt när de lyckats programmera en datorn att ersätta sina egna sinnen och den egna hjärnans förmåga att tolka signaler långt ner i bruset. Säkert är det så.

Men dessa producenter och kreativa programskrivare är synnerligen få till antalet och en försvinnande liten del av hela amatörpopulationen. Den stora massan är renodlade konsumenter och använder helt enkelt sådan utrustning och hjälpmedel som andra har utvecklat och gjort tillgängliga antingen som fri programvara eller som kommersiella produkt att köpa i butik där den största insatsen blir att vända stickkontakten i väggen rätt. ;)

/Bengt
 
Ett påpekande:

Att något inte är ett QSO, om inte all information utväxlas över RF, skulle väl innebära att varje QSL-kort innebär att QSO:t borde strykas ur loggen?

Och är EME-stationens datorer kopplade via nätvärk på amatörfrekvensen 2,4GHz körs väl allt över RF?

73 de SM6VYF/Arne

Hej Arne
Problemet ang det jag nämnde är att de som utväxlar informationen via loggers har samma syn på detta, när är ett QSO ett QSO tyvärr.
I mina och många andras ögon inga riktiga QSOn.
Men skall man hård dra det hela så är det många så kallade qson som inte är riktiga.
Nu är det risk att jag får Dx jägarna på mig.
Ett QSO: båda anrops signalerna skall utväxlas samt signal rapport
Lyssnar man i en pilup så sägs aldrig enligt ovan, och detta gäller på både CW o Foni, tyvärr är det många qson som egentligen inte är QSO och många missförstånd uppstår.

Den var bra >Och är EME-stationens datorer kopplade via nätvärk på amatörfrekvensen 2,4GHz körs väl allt över RF?
Jo men du kör ju inte WIFI till motstationen utan via internet (tråd)
Lasse SM4IVE
 
Last edited:
Och ett QSL innebär väl inte utväxlande av "QSO-nödvändig" information - utan per definition en bekräftelse av densamma.... ;)
/Lasse
 
IVE skrev; "Frågan är hur lång tid det tar innan samma program gör allt helt automatiskt, man bara knallar in i sitt radiorum och kollar på pc`n vad har jag kört idag??? Det är ingen utveckling jag ser fram emot."
----

Nä, det är ingen bra utveckling när datorerna ersätter operatörerna och där radioförbindelsen är underordnad Internetkommunikationen. :confused:

En sak jag ofta noterat är att nya amatörer utan eftertanke (?) påstår att utveckling alltid är en positiv företeelse och att man av någon märklig anledning måste följa med utvecklingen - gör man inte det är man bakåtsträvare och t o m mossig.

Varför måste vi följa med utvecklingen?

Det är ett konstigt resonemang. För min del ser jag naturligtvis också att samhället såväl som hobbyn utvecklas i en rasande fart men samtidigt inser jag att många av de nya nischer och möjligheter som skapas pga av "utvecklingen" inte intresserar mig alls.

Jag vill inte bli tvingad att följa med någon utveckling som i många fall är rent destruktiv för min egen hobby. Jag vill fortsätta att hålla på med de sakerna i radiohobbyn jag gillar mest och det kan vara morsetelegrafi enligt 1800-talets handsända teckensystem eller att bygga mina radioapparater själv med radiorör - trots att året är 2011 och jag kan köpa högpresterande transceivrar som "kan allt" av Roy på SRS för en spottstyver.

Telegrafi och radiorör ses ofta som lite ålderdomlig teknik av de nykomlingar som vare sig intresserar sig för de grundläggande elementen i vår tekniska hobby eller som har förmåga att att tänka sig in i den enorma tillfredsställelse som det faktiskt innebär att behärska ett så pass unikt språk som morsetelegrafi.

Om syftet med EME-kommunikation är att utveckla tekniska system som kommunicerar med varandra helt utan en operatörs medverkan så kan det så klart finnas en poäng med detta. Det finns säkert dom som njuter något helt fantastiskt när de lyckats programmera en datorn att ersätta sina egna sinnen och den egna hjärnans förmåga att tolka signaler långt ner i bruset. Säkert är det så.

Men dessa producenter och kreativa programskrivare är synnerligen få till antalet och en försvinnande liten del av hela amatörpopulationen. Den stora massan är renodlade konsumenter och använder helt enkelt sådan utrustning och hjälpmedel som andra har utvecklat och gjort tillgängliga antingen som fri programvara eller som kommersiella produkt att köpa i butik där den största insatsen blir att vända stickkontakten i väggen rätt. ;)

/Bengt

Bengt
Helt rätt, jag tycker att vi skall få vara mossiga, köra våra korta och långa, använda radiorör, os.v bygga våra saker så långt det går inom ramen för varje individs kunskap.
Tyvärr verkar en del av dagens amatörer inte ha förstått att detta är en teknisk hobby, utan man klankar ner på dem som har förstått innebörden med amatörradio.
Vojne Vojne vart skall det sluta
Lars SM4IVE
 
Back
Top