CW i mobilen?

SM6VKC

Well-Known Member
För ett antal år sedan läste jag om hur man lägger in sin egna signal i Ericsson telefoner modell T18,
T28 och liknande.
Jag la för skojs skull in mitt eget call påCW som ringsignal. Kul grejj...
Men nu har jag glömt hur man gjorde och även var jag läste tillvägagångs sättet.
Någon som kan?


/Peter
 
Min extremt dåliga engelska förbjuder mej att förstå hur man slutligen får in midifilen till telefonen.
Hur gör man?


På min gamla Ericsson telefon kunde man själv generera tonerna och få till en snygg telegrafi, men det går inte med min nya.

/Ingvar
 
Last edited:
Min extremt dåliga engelska förbjuder mej att förstå hur man slutligen får in midifilen till telefonen.
Hur gör man?
Kan man överföra filen via kabel mellan telefon o dator?

På min gamla Ericsson telefon kunde man själv generera tonerna och få till en snygg telegrafi, men det går inte med min nya.

/Ingvar


Det var just det jag letade efter, hur man själv "knappar in" cw tonerna...
 
Via USB

Det var just det jag letade efter, hur man själv "knappar in" cw tonerna...
Det gamla sättet funkade som sagt inte på min nya telefon. Där kan man bara komponera musik-ringsignaler.


Hej!
Nu finns min CW på telefonen!
Jag sparade midifilen på datorn och gjorde en filöverföring
från datorn till min Ericsson tel. med USB-kabeln som följer med telefonen.
:)
/Ingvar
 
Jag har gjort en ringsignal som MP3-fil till telefonen. Det är tre överlagrade morsesignaler, där den starkaste är"RING RING RING". Eftersom det är tre signaler blir det lite "pile-up"-känsla.

Signalen är något uppseendeväckande, och genererar ibland skratt och ibland höjda ögonbryn. Eftersom jag är ensam om den (hittills, se nedan) svarar jag aldrig i telefonen av misstag...


Jag delar gärna med mig om någon är intresserad!

m.v.h.
//per, SM5OCI
 
Själv kör jag med det föga orginella CQ.

Det roliga är att jag vid flera tillfällen snarare "känt" att det ringt än att jag faktiskt hört signalen medvetet.
Omgivningen har då reagerat ungefär som om jag varit synsk. :-)

Som bonus brukar man få chansen att berätta lite om vår hobby när folk frågar vad "pipen" betyder.

CW som ringsignal rekommenderas starkt.

En kul sak som jag bara funderat på, men inte provat.
Min telefon kan koppla olika ringsignaler till olika människor i telefonboken. Självklart borde då telefonen själv meddela vem som ringer. Då vet man ju vem som ringer redan innan man tittar på displayen. :-)

73 SM0RVV
 
Back
Top