CW kravet nu borta !

Hmmm med så många tjänstemän så måste det för fasen finnas någon som kan ta över när någon blir sjuk.Undrar hur dom gör om 5st skulle bli sjuka,stannar hela PTS då??
Anders
 
Måste kännas surt för den som kanske har investerat en jäkla massa pengar i en ny radio+kringutrustning o sen bara få se att slopandet bara flyttas fram o flyttas fram.
 
Svenska myndigheter är nuförtiden mycket magra organisationer. Tyvärr innebär det ibland att det är bara en person som är rejält insatt i en del mindre ärenden. Om det handlar om en kortare sjukperiod typ influensa går det kanske inte snabbare att en ny person ska sätta sig in i det hela. Det är väl inte så märkligt så att ni behöver gnälla om det? Nej, några uppmuntrande "krya-på-dig"-hälsningar skulle säkert göra större nytta! :)
 
Ja det är klart inte hans fel,sjuka kan vi alla bli.Självklart hoppas vi att han kryar på sig,Men det är så typiskt staten att det skall stamas åt överallt.Men när det gäller att betala då jäklar kan vem som helst hoppa in,och fort går det.Så då fick man sakt det också.
Anders
 
Jo, det ligger något i det du skriver. :) Men jag tror inte heller att vi är beredda att betala mer skatt för att minska sårbarheten på div myndigheter.
Problemet på den myndighet jag jobbat/jobbar är just att det är väldigt snålt med personal, som har höga ambitioner och jobbar och sliter, ibland både kvällar och helger, för att hinna med. Jag har haft två arbetskamrater som säckat ihop och avlidit på jobbet. Det är väl därför jag inte kan låta bli att svara på den där typen av inlägg där man misstänkliggör och gnäller över andra människor och deras arbetsinsatser, fast man vet ganska lite om verkligheten. Kommentarer som "löjets skimmer" slår tillbaka på dem som skriver så, tycker jag.
73
 
Alldeles ricktigt DVX,jag vet hur det kan vara i denna typ av sektor.För jäkligt tycker jag,men det är ju deras policy kör slut på människan sedan in med en ny bara.Även om det skulle kosta en slant att annställa ett par till så skulle det bli mycket mera effektivtet på det hela.Men det är ju vad jag tycker,och det skulle man kunna göra utan att det skulle behöva kosta så mycket mera.Efektiviteten skulle löna sig i längden.
Anders
 
Då tycker vi nog ganska lika om det här. Samtidigt finns det ju andra som tycker annorlunda. :)
Tillbaka till frågan om CW-kravet. Den viktiga frågan just nu är inte hur snabbt CW-kravet ska avskaffas. Det viktigaste just nu är att beslutet blir ett avskaffande av CW-kravet!
Inom kort kommer förslag till nya föreskrifter ut på remiss. Allt som skickas från och till en statlig myndighet är offentlig handling. Det finns alltså aldrig några hemliga förslag som SSA eller SSAs styrelse kan få ta del av. Vem som helst kan också lämna remissvar, dvs skicka in sina synpunkter på förslaget. Det handlar inte om någon omröstning där man bara talar om vad man tycker att beslutet ska bli. Istället handlar det om att lägga fram goda argument till stöd för det beslut man vill se.
SSAs remissvar är viktigt eftersom de representerar många radioamatörer. Det finns ingen anledning att tro att SSA inte kraftfullt skulle verka för ett avskaffande av CW-kravet. Eftersom intresset är stort för detta hoppas jag att SSA synliggör processen, att SSA publicerar förslaget omedlebart man fått det från PTS, samt om man har tid och ork ( kom ihåg att styrelseledamöterna jobbar ideelt!) använder den nya tekniken webb/mejl för att ta in ev synpunkter från medlemmarna.
 
Skoj och se att äntligen börjar bli lite balans i debatten med sakliga argument.
Det har varit lite väl inflammerat en tid.
Visst vill vi väl alla komma åt kortvågen som är klass 2 amatörer (som jag själv är).
Men det hjälper ju inte att spy galla åt alla håll.
Hoppas bara att vi sköter oss nu när vi eventuellt får förmånen att köra kortvåg och ger de som är mot det vatten på sina kvarnar.

73 de SM1NVV Tommy
 
Hoppas inte alla cept2 har för stora förväntningar på HF, tycker ibland att hf liknar 1750-mentaliteten (sthlm) både på ssb o cw. Kommer säkerligen i alla fall att ge en vitamininjektion på 40/80m, och det är inte en dag försent.
 
sm0gjk said:
Hoppas inte alla cept2 har för stora förväntningar på HF, tycker ibland att hf liknar 1750-mentaliteten (sthlm) både på ssb o cw. Kommer säkerligen i alla fall att ge en vitamininjektion på 40/80m, och det är inte en dag försent.

Håller med dig helt, vet av erfarenhet att det inte är så lätt att komma fram.
Kör T-nät för FRO på HF och det är visserligen inte på amatörfrekvenser men vi blir störda där med av olika signaler + atmosfäriska fenomen :)

Så det är inte bara att tuta och köra, även hänsyn behövs

73 de SM1NVV, Tommy
 
Den nye bekendtgørelse er nu offentliggjort
- 30. januar 2004 - indsat af webmaster
Den nye bekendtgørelse er i dag offentliggjort i Lovtidende.
BEK nr. 29 af 21.01.2004 - Bekendtgørelse om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse samt om radioprøver og kaldesignaler m.v. kan nu ses her på EDRs hjemmeside under licensbestemmelser.
Den nye bekendtgørelse træder i kraft den 1. februar 2004. Det betyder, at den gamle bekendtgørelse er gældende indtil den 31. januar 2004, kl. 24:00, hvorefter bestemmelserne i den nye bekendtgørelse tager over og er gældende

klipp ifrån edr.dk
 
Last edited:
Klipp ifrån DARC:

Funkbetrieb
Ab 1. Februar zwei Klassen in Litauen
(30.1.04/sh) In Litauen gibt es ab 1. Februar Klasse A, die der CEPT-Genehmigung Klasse 1 entspricht, und die Klasse B. Letztere ist eine Einsteiger-Genehmigung, mit der auf 80 m, 15 m und 10 m eine Sendeleistung von 100 W erlaubt ist. Mit 50 W darf auf 2 m und 70 cm gearbeitet werden, oberhalb davon mit 5 W. Da Telegrafie als Zugangsvoraussetzung für Kurzwelle nicht mehr gefordert ist, wird sie auch nicht mehr geprüft. Dies berichtet Rolf Rahne, DL6ZFG, im DARC-Auslandsreferat zuständig für Osteuropa. Klasse-2-Inhaber aus DL sollten vor einer Aufnahme des KW-Funkbetriebes im Ausland darauf achten, dass in ihrer Genehmigungsurkunde vermerkt ist, dass Klasse 2 einer CEPT-Klasse 1 entspricht.
 
Radiobekantgörelse
Från den 1 februari, 2 klasser i Litauen
(30.1.04/sh) I Litauen finns det från den 1. Februari Klass A, vilka de som idag har CEPT 1 erhåller, och Klass B. Det sistnämnda är ett specialtillstånd, där man får ha 100 W ut på 80 m, 15 m och 10 m. Med 50 W får man köra på 2 m och 70 cm , en ökning med 5 W. Telegrafikunskaper är inte längre nödvändiga för kortvåg.
(Resten bara referat, översatt med rostiga tyskakunskaper)
 
Är det någon som med säkerhet vet om remissen är utskickad? för det är väl kommande helg som SSA skulle ta sig ann den på sitt möte.Eller det blev också försenat när the one and only på PTS blev sjuker?
 
Back
Top