CW kravet nu borta !

Jag tror dom "lärde" i arabländerna har ett bra uttryck som vi kan använda i den här debatten, nämligen "Inshallah" = OM Gud vill
 
SM5TAF said:
Annat är det när man skall ta fram nya avgifter,då går det undan.
Oavsett om det är till en myndighet eller förening.
Anders


Iallafall när det skall höjjas!
 
Hong Kong dropping Morse requirement:

Hong Kong has become the latest country to announce it will drop the
requirement that Amateur Radio applicants pass a Morse code examination for access to
frequencies below 30 MHz. In conjunction with the announcement, Hong Kong will
cancel all existing amateur station license (ASL) classes (and/or authority
to operate), replacing them with a new authorization that does not carry a
license class. "The existing Intermediate and Restricted class of ASL holders are
allowed similar operational privileges as the existing Full class of ASL
holders," the Office of the Telecommunications Authority (OFTA) announced February
11. OFTA also opened the 430 to 440 MHz band for portable and mobile operation
and allocated 10.45 to 10.5 GHz to the Amateur Service. OFTA did not specify
an implementation date for the changes but indicated they would "come into
effect soon."


==========================================================
Bob Reed, W2CE
Toms River, NJ 08757
==========================================================


[Non-text portions of this message have been removed]
 
Det finna att läsa på DL0 hemsida att 1 April kommer att bli en stor märkesdag för svensk amatörradio.Telegrafikravet slopas troligen då..man hänvisar till PTS hemsida för remissen skall finnas där..men jag kan inte finna den..inte på startsidan och inte under spectrum.
 
Jo man är ju nästan benägen att tro det nu efter alla turer med utsatta datumar som har florerat tidigare.
 
Jaha nu är det senaste att ifrån imorgon eftermiddag/helgen så skall remissen finnas på PTS site..man var tydligen lite för snabb med infot.
 
Suck!
Hade man fått Julklappen som det pratades om i början hade man ju redan kört ihop till DXCC..................
Ska bli intressant att surfa på www.pts.se i morgon då.

73 Magnus
 
Jo vi skall nog gå ut försiktigt denna gången..låt oss komma till 1 April så får vi se..
det har ju funnigts datumar förr som vi har blivigt blåsta på..

Men visst väcker det ett litet hopp ;)

Jo servern kommer väl att hållas varm under morgondagen
 
Här är infot ifrån ordf

DL0 var lite för snabb att lägga ut informationen. Bullentinen läses i
allmänhet under helgen därför lovade jag att den skulle finnas på PTS
hemsida när bullentinerna sändes.
PTS informerade i morse att när remissen kommer så skall den in som
nyhetsflash på deras hemsida alltså första sidan. Jag förutsätter att den
läggs ut i morgon.
73 de Gunnar

Klipp ifrån ssafaq
 
Synd bara att man inte kan få CW kravet upplöst "retroaktivt" som när man får lönen retroaktivt när facket har tjafsat med arbetsgivaren på jobbet. :))))))
 
Har just läst de tre dokumenten.

Lysande! - Rörande (jag tro att jag nästan fällde tårar) - och omfattningen är så liten att även en vanligt dödligt en kan förstå lagtexten.

Nu hoppas jag verkligen att den snabb som ögat träder i kraft.

1. April är väl ett värdigt startdatum. ;-)) hi hi

Axel, SM4XIO
 
Men!

SM, SA och SB. 2 bokstäver följt av en siffra och 2 till 3 bokstäver för personer?
Vad ska hända med Contestcallen som börjar på SL, SK, SM, 7S och 8S följt av distriktssiffra och en bokstav?

73 Magnus
 
SM6WET/8S6T said:
Men!

SM, SA och SB. 2 bokstäver följt av en siffra och 2 till 3 bokstäver för personer?
Vad ska hända med Contestcallen som börjar på SL, SK, SM, 7S och 8S följt av distriktssiffra och en bokstav?

73 Magnus

Jo, det lär väl bli lika som förut. Ändringen är väl bara att man lägger till SA och SB nu när suffixen(heter det så?) inom SM börjar ta slut.

73 de Robban
 
SM3WWO said:
Jo, det lär väl bli lika som förut. Ändringen är väl bara att man lägger till SA och SB nu när suffixen(heter det så?) inom SM börjar ta slut.

73 de Robban

Förhoppningsvis.

För min del kan dom dra till med SA-SM med en gång.
Prefix heter det. Suffixet är WWO i ditt call. SM3 ditt prefix.

73 Magnus
 
När beslutet har fattats och det bara finns en klass så borde det vara möjligt att skicka in en ansökan till SSA om ett nytt "klasslöst" certifikat, det kan ju samtidigt vara ett tillfälle för dem att göra det lite snyggare så det gör sig bra på väggen.
 
Back
Top