CW kravet nu borta !

sm7wcz said:
Vänta eller inte 1 April går jag på o kommer att aktivera mig med största glädje.Hhärmed så räknar jag mig som CEPT1 sen får andra göra som de vill

OK. Då är vi på samma våglängd. Tyvärr har dom flesta försvunnit. Nere på vårt hembygdsmuseum (där jag hjälper till med arkivet) finns det fotografier från början på 1900-talet. UJ vad det fanns sådana kvarnar på den tiden. Idag är bara en liten rännil kvar :(

73
Hasse DLZ
 
Jodå brasklappen fanns! men jag kommer att vara cept1 ifrån 1April allt annat får SSA ta på sig!
 
Jag tycker det är märkligt att PTS tar sig an ett aprilskämt i sitt myndighetsutövande.
Eller är det SSA som kallar det för aprilskämt.
 
Saxat från SSA.
"20 april sista budet
Enligt Eva Liljefors, rättschef på PTS, kommer den nya föreskriften om CW-kravets slopande att träda i kraft från den 20 april. Som Per Kjellin så riktigt konstaterade, är beslutet fattat. Men först måste den nya föreskriften tryckas vilket tar en vecka sen måste den ligga ute ett tag för kännedom innan den kan börja gälla och däremellan kommer påskas.

Den nya föreskriften är inte hemlig men inte heller ohemlig. Den går helt enkelt inte att få tag på eftersom den ligger hos tryckeriet. Så snart den kommer från tryckeriet läggs den ut på PTS hemsida och då får man titta på den. Men den följer i stort remissen fast med några små justeringar. Ingen annan remissinstans än SSA har svarat och inte heller SSA hade några synpunkter. De s.k. justeringarna är endast av språklig art.

Vi hälsar från PTS och ber de 5013 tappra med klass 2 att ha tålamod ännu en liten tid. Den som väntar på PTS väntar aldrig för länge. Den 20 april är vi hela 11.613 förstklassiga sändaramatörer i Sverige."
 
Det är SSA som kallar det för ett Aprilskämt o det kan man kanske göra när man som organisation har blåst en stor grupp!

Sen kan man ju som DL0 försöka formulera texten så lustigt man vill,hade jag varigt i samma situation så hade jag ju iallafall skämmts något oerhört över situationen
 
Information om handläggningen

Det är dåligt att inte PTS har informerat SSA om handläggningen. Att man trots en omedelbar justering avser att invänta att tiden för överklagan m.m. har löpt ut. Hela den här historien präglas av dålig information från PTS och ev. dålig kunskap om myndigheter från vår sida.

PTS borde ha kunnat lämna en detaljerad och riktig kallender redan i höstas. Alla steg var då kända för PTS liksom vilka ärenden som skulle behandlas.
Att man inte prioriterar denna typ av ärenden kan jag förstå.
Det är dock mycket anmärkningsvärt att PTS brister i sin information så till den milda grad att det inte sår klart för vår repersentant, så sent som inför att beslutet skall upp på bordet, att det inte kommer att börja gälla förrän någon gång i framtiden.

Att sedan en representant för PTS låter meddela att "tror du att vi kommer att jaga dom i så fall?" ingjuter inte något större förtoende.

Min uppfattning är att våra representanter har haft att göra med PTS-representanter vilkas information man inte förstått eller kunnat förstå.

En gammal T-certare.
SM4FYX
 
Varför blir man inte förvånad....Men man kan ju dra ut på det när det är dags att betala till dom.
Men då jäklar fungerar deras kvarnar snabt.
Fortfarande klas2:are
 
Jag funderar på att öppna en "ska vi slå vad byrå". Hur många tror att det blir ett nytt reglemente den 20:e? Vad jag förstår av SSA:s så kallade nyhetsförmedling så kunde inte PTS uppge ett exakt datum. Vad är oddsen?

Dessutom, vad är oddsen för att SSA denna gång lurar oss igen ?

73 Hasse DLZ

Ps. De som vill debattera i ett absolut fritt forum där man får skapa egna möten och där man inte behöver vara rädd för att bli utkastad bara därför att man har en åsikt bör besöka
www.radioshack.se
 
Sååå, jag tror att allt om den 20e som skrivs är ett Aprilskämt, dom driver med oss. Vi skulle få tillgång den 1a April, men då är det försent att dra ett aprilskämt så istället gör dom det idag, dagen innan, vi får väl titta in på SSAs nyhetssida senare ikväll och se om något är ändrat.
Nu gäller - CQ CQ CQ DX

73 Magnus
 
I det förslag till föreskrift som var ute på remiss var förberett för tre datum
1. beslutsdatum direkt efter rubriken
2. "Utkom från trycket" uppe till höger på första sidan.
3. "Denna författning träder ikraft ...."

Jag vet att vi i andra sammanhang börjat tillämpa vissa författningar från regeringen innan de kommit från trycket, som om beslutsdatum gällde. Jag tolkar också Per Kjellins upprepade svar "beslutet är fattat" som en poängtering av att "BESLUTET ÄR FATTAT" och att det är upp till oss att tolka.
 
Ja igång med er!! denhär Kjellin säger ju att man inte springer benen av sig för att vi börjar använda HF.Sen har man gång på gång på gång slatt i oss när vi skulle få ändrat reglemente.Varje gång har varigt noja så även idag..där man tillomed börja räkna ner i timmar på SSA.Jag kan bara svara för min del o det är som jag skrev tidigare att för min del så gäller 1 April,jag känner mig kränkt tillräckligt mycket nu för att stå undan till den 20:e
 
Förra gången det begav sig så skylla man på jul och nyår innan man kunde skicka ut remissen,nu skyllar man på påskhelgen ja herregud..bara att hoppas att inte tryckaren hinner gå hädan för de som vill vänta till den 20:e
 
sm5dxv said:
I det förslag till föreskrift som var ute på remiss var förberett för tre datum
1. beslutsdatum direkt efter rubriken
2. "Utkom från trycket" uppe till höger på första sidan.
3. "Denna författning träder ikraft ...."

Jag vet att vi i andra sammanhang börjat tillämpa vissa författningar från regeringen innan de kommit från trycket, som om beslutsdatum gällde. Jag tolkar också Per Kjellins upprepade svar "beslutet är fattat" som en poängtering av att "BESLUTET ÄR FATTAT" och att det är upp till oss att tolka.


Vet någon vad som skrevs i meningen "Denna författning träder ikraft ...."?

Står där 2004-04-01, så gäller det, under förutsättning att paragrafen omedelbart justerades!

Har vi någon informerad med i tråden.

Sista meddelandet från PTS tyder på att man inte fick igenom en omedelbar justering.

/SM4FYX
 
Förhoppningsvis så kanske det är flera på tryckeriet som kan jobbet,och inte bara en.Som det verkar på PTS.

Anders
 
Det absolut viktigaste är att den statliga myndigheten PTS nu har fattat beslut i frågan, och att beslutet som meddelats av PTS innebär att man inte måste lära sig telegrafi för att få köra på kortvåg. Ingen tar skada av en tolkning som innebär att man kan börja köra kortvåg direkt. Inte ens den statliga tjänsteman som ansvarat för handläggningen av frågan verkar tycka det vore ett problem om man börja köra direkt. Han undviker till och med att påstå att det skulle vara förbjudet. Han använder sunda förnuftet och är förmodligen mindre byråkratisk än vad många av oss är. Jag tycker vi bör bli lite mindre regelföljande och lite mer "sydeuropeiska" och tolka till vår fördel om det finns tveksamheter. Att någon skulle vilja pröva en sådan frihetlig-sundaförnufts-tolkning i domstol verkar högst osannolikt.
Att invänta beslutet var mycket viktigt. Men nu hälsar åtminstone jag cept2orna välkomna på kortvågen!
73 es cu
SM5DXV Sture
 
Ja man är bra sugen,fixade en mickrofon i går,och jag är väldigt nyfiken på att få höra hur den låter.
Dum som man är ,så trode jag att det skulle bli klart idag.
Anders
 
Back
Top