CW kravet nu borta !

Men, vad nu då, Hasse DLZ ... "inte tillåtet"? ... menade du allvar när du skrev om "rättning i ledet"? Du måst skriv ut smajlisar när du ironiserar, så folk begrip! ;-)

Utifrån Per Kjellins svar tyckte jag nog cept2orna kunde köra igång. Men efter rättschefens svar blir det liksom lite mindre friutrymme för tolkningar. Huuu ....
 
Jag vill minnas tidigare författningssamlingar som kom från PTS och dåvarande Tvt genom åren, det var rätt noga då också att att de var giltiga först när de kom ut från tryckeriet och skall väl också registreras någonstans i byråkratin för att vinna laga kraft.
 
"Den första april slopas CW-kravet"
Det blev jordbävning
Det var ett första aprilskämt
Himmel och pannkaka

Låter ju nästan som en skröna
 
SM6KRI said:
Jag vill minnas tidigare författningssamlingar som kom från PTS och dåvarande Tvt genom åren, det var rätt noga då också att att de var giltiga först när de kom ut från tryckeriet och skall väl också registreras någonstans i byråkratin för att vinna laga kraft.

Give the man a Cigar!

Det är precis så det fungerar.

73
Hasse DLZ www.radioshack.se
 
sm5dxv said:
Men, vad nu då, Hasse DLZ ... "inte tillåtet"? ... menade du allvar när du skrev om "rättning i ledet"? Du måst skriv ut smajlisar när du ironiserar, så folk begrip! ;-)

Utifrån Per Kjellins svar tyckte jag nog cept2orna kunde köra igång. Men efter rättschefens svar blir det liksom lite mindre friutrymme för tolkningar. Huuu ....

Vem? Jag? Ironisk? Nähäädå. Inte jag inte. Aldrig. Så de´ så. Så e´ de´ . Yes box alright!

Hasse DLZ :rolleyes: :D :cool: www.radioshack.se
 
SM5TAF said:
Ja det är helt ricktigt Hasse att CW-kravet slopas då.Men det kan ju också tolkas som så,att vi kan börja att prata radio i morgon.Eller??

Anders

Den tolkningen skulle inte jag göra. Det finns många lömska typer på banden som inte skulle bli gladare om dom hittat någon dom kan skicka in en anonym anmälan på.
Huga. Var medveten om att det är inte bara snälla och goda människor på banden. Det finns maffior som tycker mycket illa om alla dem som inte har kunglig fullmakt eller till nöds A-licens (observera detta med A). A-licens berättigar till att se ner på alla andra licensklasser nämligen. En A-amatör har sitt bevis fastspikat på väggen. Att han också har en cept-licens det har han förträngt!

Hasse DLZ :D www.radioshack.se
 
Håller med dig Hasse om det där med A.
Som glad T-certinnehavare sedan 17år kan man ju bara göra ett konstaterande:
De som fasar för att HF-banden skall bli rena PR-radion kan ju börja med att städa
framför sin egen dörr! Lyssnar man på "A-laget" på 80m så kan man få höra saker
som ger "ståpäls" av obehag.
När jag tog cert framhölls HAM-spirit och radiodiciplin som en del av det positiva inom amatörradion men det omfattar väl kanske inte de gamla prestigemedvetna?!

73 de Oscar (som väntat 17år på cw-kravets avskaffande)
 
Last edited:
Ja du Hasse,jag förstår precis vad du menar.Och detta med anonyma anmälningar är ju bara riktiga fegisar som gör.Sådana som inte törs stå för vad dom gör och säger.Och sedan ang den stora dagen 1/4 så tror jag inte att SSA har gjort fel denna gång,utan dom har nog fått infon från PTS att det skulle bli så.Och sedan så har det vissat sig att det inte stämmer,och man blir inte förvånad.
Anders
 
Frågan är väl vem som far mest illa utav att en T-certare börjar sända kortvåg?
PTS verkar ju inte bry sig om jag tolkar Per Kjellins uttanlande rätt.
SSA ser nog inte heller så störande på om det förekommer trafik från T- och N-certare.

73 de Peder
 
Det kanske är som så att en del inte gillar att få ut nytt friskt blod på banden.
Och sedan så är det nog som så att en del nya kanske är mera kompetenta än dom.Och det gillar man inte.
Anders
 
Hej alla !
Tycker det är bra fantastiskt att till och med inom denna sammanslutning som organiserade amatörer tillhör skall det förekomma "pakter" i bästa robinsonstil, ta varandra om ryggen och håll ihop istället mot de som förtjänar det, förslagsvis "motvals kärringar" på högre nivåer som inte har något med hobbyn som sådan att göra utan bara producerar en massa papper !
Det känns inte aktuellt att tillhöra dylik organisation med dessa "dagisfasoner" som referens......men kanske en dag så.........!

//SM7WPD - Micke
 
SM5TAF said:
Ja du Hasse,jag förstår precis vad du menar.Och detta med anonyma anmälningar är ju bara riktiga fegisar som gör.Sådana som inte törs stå för vad dom gör och säger.Och sedan ang den stora dagen 1/4 så tror jag inte att SSA har gjort fel denna gång,utan dom har nog fått infon från PTS att det skulle bli så.Och sedan så har det vissat sig att det inte stämmer,och man blir inte förvånad.
Anders

Både Ja och Nej när det gäller SSA och PTS. Ja, efter som dom i överkant tolkade de muntliga uttalanden som gjorts i ärendet. Nej, eftersom det med all önskvärd tydlighet visat sig att man inte känner till att ett beslut först måste göras allmänt bekant innan det börjar gälla. I teorin gäller beslutet egentligen men vi har att göra med en myndighet och den måste följa de regler som en myndighet har att rätta sig efter. Man tycker faktiskt att SSA borde känt till detta.Men icke. I SSA går det säkert att verkställa ett beslut samtidigt som det förklaras omedelbart justerad. Så icke i PTS. Därav denna olustiga röra. KOMPETENS borde vara ett nyckelord även i en intresseförening.

Hasse DLZ www.radioshack.se

Ps. Som vanligt gäller att jag ursäktar mig för eventuella stavfel. På min hemsida har vi en "stava rätt" funktion. Märkligt att man inte har det på en st "mäktig" inrättning som denna.
 
SM6SFO said:
Håller med dig Hasse om det där med A.
Som glad T-certinnehavare sedan 17år kan man ju bara göra ett konstaterande:
De som fasar för att HF-banden skall bli rena PR-radion kan ju börja med att städa
framför sin egen dörr! Lyssnar man på "A-laget" på 80m så kan man få höra saker
som ger "ståpäls" av obehag.
När jag tog cert framhölls HAM-spirit och radiodiciplin som en del av det positiva inom amatörradion men det omfattar väl kanske inte de gamla prestigemedvetna?!

73 de Oscar (som väntat 17år på cw-kravets avskaffande)

Hehe, nå, de som varit med lite för länge försvinner allteftersom. Å andra sidan ska det bli intressant hur många indoktrinerade "nya" kortvågsamatörer som kommer att ta upp handsken efter dom som gått QRT. Jag har en känsla av att vi får dras med detta uppförande länge till. Jag vet fall där tidigare T- och N amatörer varit mycket progressiva och nytänkande, men samma dag som dom tagit sitt CW-prov och fått sin kortvågs licens har det blivit en total konvertering. Då gäller inte gamla ståndpunkter. Utan då skall alla lära sig CW och har vederbörande sagt något annat tidigare så har han blivit feltolkad eller så finns det inga bevis och då gäller det inte!

73 Hasse DLZ www.radioshack.se
 
sm7dlz said:
- Jag vet fall där tidigare T- och N amatörer varit mycket progressiva och nytänkande, men samma dag som dom tagit sitt CW-prov och fått sin kortvågs licens har det blivit en total konvertering. -
73 Hasse DLZ www.radioshack.se

Hmm jag tog mig friheten att saxa ur ditt inlägg Hasse.
Ska jag tolka detta som att man blir lite "konstig" om man lär sig CW som T-certare? :p

Ha en bra dag
73 Peder
 
Men varför kan dom inte bara säga som så.Att det börjar inte gälla förän den 20/4,men ni får tjuvstarta den 1/4 ändå det är grönt.
Anders
 
SM7USY said:
Hmm jag tog mig friheten att saxa ur ditt inlägg Hasse.
Ska jag tolka detta som att man blir lite "konstig" om man lär sig CW som T-certare? :p

Ha en bra dag
73 Peder


Ja så därför har vi inte lärt oss CW ;)
 
OK, ingen tvekan alltså, om nu någon fortfarande trodde det! 20 april gäller!

Här nedan finns inklippt min lilla försök att påverka PTS chefsjurist. ;-)
(Hon var duktig och svarade inom en timme, men beskedet var negativt!)
SM5DXV
____________________
Hej!
Det är oerhört viktigt att myndigheter när de meddelar sina föreskrifter är
just formella. Det är nämligen vår skyldighet enligt lag att följa ett visst
förfarande. Det tar kan man tycka onödigt lång tid men det finns inga
genvägar. Den här aktuella föreskriften beslutades i går och börjar gälla
den 20 april. Fram till dess gäller den gamla föreskriften.
Med vänlig hälsning
Eva Liljefors

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Sture Löf [mailto:sture@lof.nu]
Skickat: den 1 april 2004 15:50
Till: Liljefors, Eva
Ämne: [Maybe Spam] Röd gubbe - ingen trafik - vänta?


Hej, Eva Liljefors.

Just nu finns några tusen radioamatörer i Sverige som är uppretade och
besviikna. De har förespeglats ett antal gånger att kravet på CW-kunskaper
för att köra på kortvåg ska tas bort vid olika datum. Hanteringen av frågan
har redan tagit orimligt lång tid. Hanteringen av denna fråga bidrar också
till att många tappar förtroende för statliga myndigheter (och Föreningen
Sveriges sändareamatörer). Du kan ju gissa hur det låter just nu:
byråkrater, pappersvändare, brist på sunt förnuft osv Det finns ju absolut
inga problem med att de tidigare cept2orna tillåts använda kortvågen redan
idag, i linje med det fattade beslutet. Måste ni vara så grymt formella i
detta läge? Det finns inget att vinna på det.

Finns det ingen möjlighet att rädda situationen (för er del)? Kan ni inte
bara meddela att beslutet är fattat och meddela att inget längre hindrar
cept2orna från att börja använda kortvågen, alternativt med anledning av
alla förseningar publicera den nya föreskriften som pdf-fil på er webbplats
och hälsa alla nya kortvågare välkomna?

mvh
Sture Löf
sture@lof.nu
 
Då kan man ju så där formellt undra var det brister när man gång på gång slår i en grupp människor olika datumar.Man tillomed räknat timmar och minuter,är det PTS eller SSA som bara springer för halv vind ? är det PTS så är det ju inte så märkligt för det är staten.Men är det SSA så är det ju allvarligt för då har de ju tillomed slått blå dunster.För någon måste ju ha kännt till innan den 1 April hur gången är i beslutsfattandet och arbetet efter.

Det kan kanske vara intresangt för dem som väntar till den 20:e att få veta.Andra bryr sig mindre
 
Jag kallar det tyspiskt maktmissbruk,gör som vi säger annars så gör vi såhär istället.
Dom räknar kallt med att alla skall rätta in sig i ledet och bara vara tysta.
Anders
 
Ja för hur det än är så MÅSTE ju någon vetat om att det tager si o så många dagar efter att beslutet är fatta innan man i realitet kan använda det nya reglementet.Det kan inte vara något nypåkommet inför gårdagen!.Sen kan man väl kanske tycka att man ifrån organisationen SSA's sida skulle kollat upp så att där under inga omständigheter finns något mer som bromsar! o frågan är ju om man har ställt den frågan.Eller bara har gått på att datumen 1 April så är allt ok och det är det ju också men sen det där lilla extra har falligt bort.
 
Back
Top