CW kravet nu borta !

SM7USY said:
Hmm jag tog mig friheten att saxa ur ditt inlägg Hasse.
Ska jag tolka detta som att man blir lite "konstig" om man lär sig CW som T-certare? :p

Ha en bra dag
73 Peder

Nu läser Du in budskap i det jag skrev. Budskp som inte finns. Om man inte "tolkar" texten. Vad jag skrev var att jag känner ... osv. Hur kan Du få det till att bli ett generellt uttalande om T- och N-cert? Det förstår då inte jag.

Hasse DLZ www.radioshack.se (ägare och webmaster)
 
Hmmm ... nu ska vi inte glömma bort det viktigaste! I många många år har det krävts CW-kunskaper för att köra amatörradio på kortvåg. Nu är beslut fattat om att ändra på detta. Om knappt tre veckor är det dags! Egentligen borde alla vara glada (trots allt)!

Självklart blir det smolk i bägaren när man får besked som man hoppas och tror på som senare ändras. Kanske har PTS givit klara besked som man sedan varit tvungna att ändra på av olika skäl. Kanske har har SSAarna som mottagit informationen varit för dåligt insatta i beslutsprocesserna inom en statlig myndighet. Ingen inom varken SSA eller PTS skulle vinna något på att luras i detta sammanhang. Därför kan vi nog utgå från att det brustit i kommunikationen. Vi kan jaga syndabockar, men .... kan vi inte se framåt nu?

Särskilt trist tycker jag onyanserade påståenden om maktmissbruk och anklagelser om staten(?) eller SSA är. Tvärtom, är det ju så att PTS följer regelssystemet som de blivit ålagda att göra av regering, riksdag och i förlängningen av oss. SSA är en förening där vi själva bestämmer hur stadgarna ska se ut samt väljer och väljer bort våra representanter om tillräckligt många tycker så. Jag vill inte ha något annat system än det demokratiska. Alla är välkomna att jobba för att förbättra demokratin, både inom stat, kommun och i olika föreningen.

Kanske är det så att de som jobbat mest för och möjliggjort avskaffandet av CW-kravet nu får skäll och gnäll från de som gjort minst?
 
Men då har jag en liten fråga.Vart fick då SSA den 1/4 ifrån,kom det beskedet från PTS eller.För tydligen så måste ju någon ha sagt det datumet,komm inte all information med???
mvh/Anders
 
sm7wcz said:
Då kan man ju så där formellt undra var det brister när man gång på gång slår i en grupp människor olika datumar.Man tillomed räknat timmar och minuter,är det PTS eller SSA som bara springer för halv vind ? är det PTS så är det ju inte så märkligt för det är staten.Men är det SSA så är det ju allvarligt för då har de ju tillomed slått blå dunster.För någon måste ju ha kännt till innan den 1 April hur gången är i beslutsfattandet och arbetet efter.

Det kan kanske vara intresangt för dem som väntar till den 20:e att få veta.Andra bryr sig mindre

Med risk för att bli tjatig vill jag framföra följande:

PTS har inte gjort något fel. Beslutet har blivit fördröjt av helt legala orsaker. När man som bäst höll på att sy ihop alla trådar råkade handläggaren bli krasslig. I det läget fanns det ingen ersättare, enligt uppgift, varför ärendet blev försenat. Dagens myndigheter, och företag också för den delen, är så slimmade att man hamnar i vacuum när någon faller ur ledet. När väl beslutet togs jobbade PTS så fort myndigheten bara kunde. Detta för att myndigheten visste hur många människor som väntade på besked. Hade man inte justerat protokollet med en gång skulle ärendet ha kunnat dra ut låååååångt i tiden. Det finns ytterligare ett hinder och det är den formella väg, och tid, det tar innan ett beslut är riktigt förankrat. Bland annat skall föreskriften vara tryckt, på papper, och delas ut till alla berörda. Alla har ju som bekant inte datorer. Detta är inte PTS fel utan det gäller alla myndighetsbeslut.

Nå, gissa vem som är skyldig?!

SSA skulle hållit käft från början till slut. Det är inte PTS som retat upp de svenska radioamatörerna utan det är faktiskt den förening som kallar sig vår intresseorganisation. SSA har svamlat om tider. SSA har kommit med grötmyndiga uttalanden om hur vi ska förfara när vi tar kontakt med PTS. SSA har halkat omring i denna mycket tragiska soppa på ett sådant sätt att man känner ett lätt äckel. NÄR skall föreningen skaffa sig så pass mycket kompetens att man tar reda på hur ett myndighetsbeslut kommer till!

När DL0 frågar så svarar PTS: "beslutet är fattat". Antagligen kunde mannen på PTS inte ens i sin vildaste fantasi tro att den han talade med inte kände till att man först måste trycka och dela ut beslutet innan man kan börja använda det.

Så ÄR det det. Jomen!

Hasse www.radioshack.se (ägare och webmaster)
 
När vi nu diskuterar en fråga som engagerar så många undrar jag om det är fler än undertecknad som frågar varför det är så öronbedövande tyst från styrelsen i SSA som anklagats för så mycket. Har dom inte mål i mun? Känner dom sig skyldiga? Anser de kanske att det är under deras värdighet att diskutera med "fotfolket". Jag finner det högst anmärkningsvärt att inte en enda styrelsemedlem har sagt ett enda ord (med undantag för en rakryggad SM7:a SM7EQL, DL7). Eller så är det på det viset att dom vill inte för dom har inget att säga.

Hasse www.radioshack.se (ägare och webmaster)
 
Jag har ingen aning. Kanske trodde Per Kjellin det skulle funka. Kanske uppfattade SSA beskedet om beslut som samma sak som ikraftträdande. Kanske hade PTS styrelse som bara har läst papperen och landar för ett möte var tredje månad en annan uppfattning och helt enkelt beslutade 20 april. Kanske hade det varit möjligt att klara 1 april om inte .... ?

Någon från SSAs styrelse skulle iofs kunna svara, men frågan är om det nu är värt att gräva mer i detta nu. Bättre att börja gräva ner jordplanstrådar för vertikalen för 80m! Jag tror DLZ hade 60 st (eller var det 120 tåtar?) runt sin vertikal den gången han blev uppropad av en VQ9 när höll på och pratade på 80m SSB för några år sedan ...
 
Vd som retar mig mest är att jag laddade hem MRX, ett CW-träningsprogram (http://www.mrx.com.au ) och körde igång. Fick tag på skaparen och undrade om han inte kunde lägga in Å Ä Ö vilket han gjorde. Jag körde kursen och klarade 25-takt utan vidare men hörde att CW-kravet skulle släppas, så jag sk-t i att "köra upp".

Tänk om man hade varit litet förutseende ;-)
 
Mycket bra inlägg 7DLZ,kunde ints sagt det bättre själv hi hi.
Det är alltid lätt att vara efterklok,men kunde ingen frågat om det var ok med ikrafträdande den 1/4.
Men nu skall jag inte tjata mer om det,är bara en sån som vill ha en massa svar när jag tycker att något inte stämmer.
Anders
 
SM5TAF said:
Mycket bra inlägg 7DLZ,kunde ints sagt det bättre själv hi hi.
Det är alltid lätt att vara efterklok,men kunde ingen frågat om det var ok med ikrafträdande den 1/4.
Men nu skall jag inte tjata mer om det,är bara en sån som vill ha en massa svar när jag tycker att något inte stämmer.
Anders

Håller helt med. Jag tror att vi alla fått sagt det vi funderat över. Kommer det inget besked från någon styrelsemedlem så kan vi väl alla vara överens om att vänta med att härja fram till den 20:e. Det skulle säkert administratorn tycka om.

Hasse www.radioshack.se (ägare och webmaster)
 
sm5dxv said:
Jag har ingen aning. Kanske trodde Per Kjellin det skulle funka. Kanske uppfattade SSA beskedet om beslut som samma sak som ikraftträdande. Kanske hade PTS styrelse som bara har läst papperen och landar för ett möte var tredje månad en annan uppfattning och helt enkelt beslutade 20 april. Kanske hade det varit möjligt att klara 1 april om inte .... ?

Någon från SSAs styrelse skulle iofs kunna svara, men frågan är om det nu är värt att gräva mer i detta nu. Bättre att börja gräva ner jordplanstrådar för vertikalen för 80m! Jag tror DLZ hade 60 st (eller var det 120 tåtar?) runt sin vertikal den gången han blev uppropad av en VQ9 när höll på och pratade på 80m SSB för några år sedan ...

Åååh, jag skulle tycka det vore fanatiskt om vi kunde ha ett möte där vi kunde skryta om gamla fångster. Berätta om våra grejer. Vad vi haft och vad vi har och varför vi inte köper IC-7800. Men vad säger jag? På radioshack.se är det lätt att öppna ett sådant möte. Det kan vem som helst göra. På den hemsidan råder inte något "skapa nytt möte" förbud.

Det stämmer ang VQ9. Det har hänt andra, ännu mer otroliga saker, men jag vill inte skryta. Det ligger inte för mig .... :D :eek: :D :eek: :rolleyes:

Hasse www.radioshack.se (ägare och webmaster)

Ps. På förekommen anledning meddelar jag vidare att det finns heller inga lösenordsskyddade delar på radioshack. Allt är öppet!
 
Last edited:
Den första april slopas CW-kravet"

På HQ-nätet i lördags meddelade Gunnar SM0SMK att PTS sammanträder den 30 mars. Det mötet är nu uppskjutet till onsdag 31 mars då den nya föreskriften som gör klass 2 till klass 1 ska beslutas och omdelbart justeras. Mötet startar 0930 och vårt ärende torde dyka upp i 11-tiden, vilket innebär att vi bör kunna ge slutgiltigt besked här på sidan före lunch på onsdag. Och får man tro PTS skulle det nu krävas något i stil med en jordbävning för att beslutet inte skulle bli av.

Det innebär att det förefaller bombsäkert att den stora dagen eller rättare sagt den stora natten blir den 1 april då vi kommer att avlyssna kortvågen med andakt när midnattstimmen slår.

Det är bara att beklaga alla som har känt sig besvikna över tidigare datum och löften. Nu ska det äntligen bli av och den som inte redan hängt upp en tråd och skaffat sig en rig har nu bara ett par dagar på sig.



Slutklämmen är allra bäst...eller hur ?
Nåväl denna tråden är pase' för min del...tack till alla som har varigt med och skrivigt
 
Last edited:
M0EVI,MI1CCT,IZ6FZS,UA3ERL,F9QX,PY6KW,G4APL,M0BRX,G8MNY

Fanns någon här i tråden som tidigare visade vad han körde,tänkte inte vara sämre ;) inget märkvärdigt alls,det märkvärdiga isåfall är att de flästa kontakterna är ifrån 20m,det bandet brukar jag inte vara på så ofta..PY6 är ifrån mitt favoritband 10m.

Nu får jag försöka hålla ord.. tråden är avslutad för min del
 
Rösta in Hans SM7DLZ i SSA, då får vi en grabb som kan sin sak. Får han pekpinnen kommer SSA att fungera till 100% och alla blir glada och lyckliga.

/Janne
 
Virulent diatrib

"Virulent diatrib
Ingemar det får fanimej vara någon kontroll på ditt beteende. Måste vi andra dras med dina absurda ideér?

Lägg gärna upp dina pajer på din hemsida, men ta bort allt vad du har med SSA att göra. För övrigt tycker jag att dina utlopp är klara skäl till att du lämnar din plats inom SSA. Ska det i överhuvudtaget gå att göra ett ryck för SSA ska det inte rivas av dej.

Har blivit uppringd av flera som undrar över SSA och Dej Ingemar.

1 Styrelsen fattade beslut om att driva ett nytt projekt för repeatersamordning, det togs ett beslut på årsmötet 2003 för motion nr 4 att SSA skulle jobba för att finna ett sätt att koordinera, vad gör du då naturligtvist låter medlemmar ur SM0 lägga in ytterligare en motion, tillika att du inte stödjer SSA´s arbete för tagna beslut under styrelsemötet. Triggar du dessa personer att ragga röster eller är det bara din enfald som gör att du lägger ut det på SM0 sidan?

2 Varför varför ringer just du Ingemar till PTS och kollar vad som händer med beslutet, har vi inte en som medlar ? Att dina uppfattningar går ut på att urhålka det sista inom ett långt tråkig väntetid på beslutet och hänga ut dom på webben gör mej så jäklars besviken att jag ber SM5 medlemmar att ringa Ordföranden med det budet att ta ner dej som styrelse rep. för SSA.

Om så detta är det sista jag gör inom SSA så står jag fast för dessa 2 punkter.

Göran SM5WGM


Kommentar: detta aktstycke anlände från "Göran & Merita" alias DL5 alias SM5WGM med kopia till styrelsen_samtliga lika med 26 personer den 31 mars. Anledningen var min rapportering om PTS och föreskriften som jag försökte följa i detalj enligt önskemål från flera intresserade medlemmar. Och då särskilt en av dessa rapporter som jag skrev när det visade sig att 1 april skämtsamt uttryckt var ett "aprilskämt", den rapport som raderades av ordf varefter vidare uppladdning stoppades.

Förf synes mena att jag borde stoppa "olämpliga" motioner från medlemmar och att jag som nyhetsredaktör på ssa.se inte borde ringa till PTS och kolla vad som händer med beslutet. Sen är det då tillmälen som absurd och enfaldig och att DL5 tänkt starta något slags bondeuppror som ska tåga till Kungs (SMK) för att begära Landshövdingens (DL0) huvud på ett fat.

Det var detta som fick mig att själv tappa huvudet och tröttna på hela cirkusen. Nu tröstar en veteran med att det alltid har varit bråk och storm i vattenglaset SSA, så det är inget nytt och bättre då att stanna och fäktas med väderkvarnarna än att kasta in handdukten. Censur och dumma emejl får man stå ut med under nuvarande regim. Jag avgår därför fram till och med årsmötet eftersom jag saknar förtroende för den nuvarande styrelsen men är beredd att ställa upp för en ny styrelse efter årsmötet i Borlänge.

"Om så detta är det sista jag gör inom SSA" slutar DL5. Ja, det kanske inte vore någon dum idé.

Det skulle faktiskt behövas lite föryngringsytor där vi kan plantera snabbväxande energiskog. Vännen Teemu ligger redan med spikskorna i startblocken redo att rycka in som DL0 om både jag själv och tilltänkte CAI avböjer.

Ingemar Myhrberg / SM0AIG

Efter detta förfärliga kattrakande bjuder vi på lite pausmusik medan du väntar på nyheter på ssa.se där det nu står stilla sedan nyhetsredaktörerna DL7 och AIG inte beretts tillträde respektive fråntagits sitt password för uppladdning"


Detta är direkt kopierat från DL0´s hemsida

http://www.svessa.se/sm0/

Heja Ingemar SM0AIG

Jag håller tummarna att Du kommer tillbaka vid årsmötet,och återkommer som DL0


73 de Thomas 0FMY




--------------------------------------------------------------------------------
 
"Att dina uppfattningar går ut på att urhålka det sista inom ett långt tråkig väntetid på beslutet och hänga ut dom på webben gör mej så jäklars besviken att jag ber SM5 medlemmar att ringa Ordföranden med det budet att ta ner dej som styrelse rep. för SSA."

Det ovan citerade får mig att tänka på en tidigare debatt vi haft där flera debattörer ansåg att man skulle tänka på att vi radioamatörer har en HEDERSCODEX vi alla bör leva efter.

När nu ett "högdjur" i SSA sparkar vilt omkring sig med uppenbart mycket mycket svaga argument (läs: inga alls) så återkommer jag till vad jag tidigare sagt. Hederscodex den används bara när man själv anser att man har fördel av den.

Ja, ja säger då det. Amatörradio det är något alldeles speciellt. Eller hur ... ??

Nå, jag är övertygad om att 0AIG rider ut detta med bägge händerna bakbundna. Det behövs nämligen inga större ansträngningar för att bemöta så klumpiga angrepp som görs av DL5

Hasse (ex.DL7) www.radioshack.se
 
Positivt om tillståndsavgiften ??? !!

Enligt tidigare beslut i styrelsen har undertecknad och tillträdande ordförande -XW Göran uppdraget att sköta kontakterna med PTS. Vi förutsätter att detta respekteras så att PTS kan få tid för nämnda utredningar.

Det har varit synpunkter på att jag tog bort en nyhet på hemsidan när det gällde rapporteringen om den ändrade föreskriften. Jag uppfattade nyheten som så att SM0AIG Ingemar drev med PTS byråkrati, Ingemar har sedan bekräftat att detta var avsikten. Eftersom jag kände till att PTS skulle fatta utredningsbeslutet en dag senare var mitt ställningstagande enkelt. Jag ansåg inte det var värt att riskera 4 miljoner kr årligen för en tillfredställelse att driva med vår myndighet.
73 de Gunnar

SM0SMK, Gunnar Kvarnefalk
Ovanstående är ett"urklipp från SSA´s hemsida på länken nedan finn texten komplett

http://ssa.se/index.php?varID=73

Vad har 4 milijoner kronor med detta att göra???
Hade SSA´s ordförande satsat föreningens tillgångar hos någon bookmaker eller ??

Varför skrev inte då inte nuvarande eller blivande SSA ordföranden någonting alls om utvecklingen av ärendet med ändring av CW-kravet. SM0SMK skriver att han uppfattade att "SM0AIG drev med PTS byråkrati",jag kanske är dum men jag uppfattade defintivt det inte så.Sen kan man ju tycka att det borde stått att det var på SM0SMK order hemsidan blivit censurerad sidan,vi har tydligen inte tryckfrihet längre i Sverige.

Frågan är om inte SSA, har förstört sitt tidigare förtroende för lång tid framåt. Det ända riktiga är att enligt SSA stadgar fastställda vid årsmötet 17 April 2003

§6 Extra sammanträde
Begära ett extra sammanträde,men det kräver att minst 500 medlemmar begär detta eller att styrelsen eller revisor begär detta.Läs stadgarna på :

http://www.ssa.se/medlemsinfo/stadgar.php

/de FMY :mad:
 
> Vad har 4 milijoner kronor med detta att göra???
> Hade SSA´s ordförande satsat föreningens tillgångar hos någon bookmaker eller ??

11.000 radioamatörer som betalar 365 kr årligen till PTS blir ju drygt 4 mille.. för att få köra radio.
 
Back
Top