CW kravet nu borta !

Hej

jaha nu fattar jag inte vad det är frågan om?? jag saxade en uppgift som står att läsa på www.rsgb.org o jag har absolut inte stuligt någon signal om nu någon skulle tro det! jag har varigt medlem i undertecknad förening sedan 1979,sen vet jag inte vad det skulle vara för ett styrelsebeslut som skulle vara ett måste för att förmedla den uppgiften

mvh Otto Lundblad
SM7WCZ

ps skrivet på klubbens dator men under egen signal så är alla glada och nöjda
 
Vad då besked?
Låter nästan som om de väger fortfarande OM CW-kravet ska bort??!
*huga*
Varit roligare ifall de sagt typ
"Vi jobbar med det. Målsättning slopat CW-krav före 31 december 2003"

:)
Törs man börja hänga upp KV-grejerna eller? *ler*

Hoppas fortfarande på julklapp från PTS!

Skrevs ursprungligen av sm6wya
Jag ställde en fråga till PTS, och svaret blev:

"Vi jobbar med det. Målsättning besked före 31 december 2003.
Per Kjellin"

Det är direkt från PTS på frågan om när CW-kravet släpps.

73 de Jonny
 
Aj aj aj, har du vågat utmana SSA's officiella doktrin "besvära inte PTS med att fråga". Nu tar det väl eld kan jag tänka.

Jag menar, SSA har ju själva suttit i möte med PTS men inte själva kunnat drista sig att fråga....... ???

Jan
 
Med tanke på att SSA är så dåliga på att komma med löpande information så är det väll bra att någon då och då kollar med PTS om det händer något.
 
Den som lyssnade på HQ-nätet i lördags kunde ta del av informationen om att SSA alldeles nyligen fått besked om när PTS styrelse avser att ta beslut och att inriktningen är att en ny föreskrift, med avskaffat CW-krav, ska kunna gälla från årsskiftet.

Sigge SM5KUX
 
Skrevs ursprungligen av sm5kux
Den som lyssnade på HQ-nätet i lördags kunde ta del av informationen om att SSA alldeles nyligen fått besked om när PTS styrelse avser att ta beslut och att inriktningen är att en ny föreskrift, med avskaffat CW-krav, ska kunna gälla från årsskiftet.

Sigge SM5KUX

Varför i all blåsveda kan dom inte informera via den enbarmeliga hemsida då? Ett spädbarn borde kunna lägga in en textfil där utan problem.

Nej, sektion INFO klarar tydligen inte av sitt uppdrag.

Mesta informationen senaste tiden har kommit via DL7 som ska ha eloge för sitt arbete.

Jan
 
Heder åt SRS i Karlstad som välkomnar oss CEPT-2:eek:r ut på KV banden (tänk om SSA hade haft samma inställning...) Visserligen får de ju sända mycket KV riggar snart :)

Nu har jag betällt en SGC-239 och snart kommer vi kanske ifatt Norge/Finland/Danmark o.s.v

73 de SM5WZG
 
Vad är senaste? Är det beslut omborttagande eller själva borttagandet som kommer ske vid årsskiftet?
 
Då var SSA´s nya hemmsida sjösatt.
Efter allt bråk och tjat hadde författarna haft möjligheten att släckar elden.
Men, så mycket finkännslighet och ansvar känner tydligen ingen att man smart kunde lägga in den efterlängtade info´n om den just nu hetaste frågan: När? Hur? .....................
Icke så mycket som en stavelse hittade jag. Detta är för mig höjden av nonchalans och ett tydligt tecken på att det anses, att vi lever i vår förening i ett A och B samhälle, där av för mig oförklariga skäl en del gudar från olympen tittar ner på oss och roar sig med hur vi ofrälse är otåliga och glada som barn på julafton. Till er vill jag bara säga = " Man måste kunna unna". .............................
.....Fast värre vorde det om det är bara oförmågan som hindrar ett normalt infoflöde.
Näää detta är en sorligt historia och jag hoppas att den är snart överspelat. Eller?????
Trots allt vy 73 till "alla" de Axel, SM4XIO
 
Vaddå komma ifatt Danmark, enligt senaste OZ så kanske man slopar CW -kravet till Jul !
/ Tommy
 
Ja, hur det nu blir, vet endast PTS just nu, själv har jag hängt upp en kortvågsdipol och skaffat ny rigg så jag hoppas på tomten, om än några dagar senare (årsskiftet?)
Jag vet dock så mycket som att styrelsen vet lika lite som oss och er. Citatet från Per Kjellin är det enda som sägs och nämns.

Om och när det kommer ny info så kommer det att meddelas inom ett par timmar på SSA:s hemsida, det är jag övertygad om!
De SM4VZK
 
Ja, även om styrelsen inte vet någonting mer än vi, så kan det inte har undgått nån av medlemmarna att det finns i så fall rykten om det.
Då, om inte annars, skall det komma en förklaring. Det har ingenting med struntprat eller dyligt att göra. Det är helt enkelt dåligt lederskap. Bra information motverkar i så fall rycktesspridning och dessinformation. Är ingen ansvarig interesserat av att rättar till försummelsen?
Ställer jag för höga krav? Jag känner inte någon av de ansvariga och har inte för avsikt att smutskastar någon, men föreningen har ju ett syfte. Jag har inte hört många ord till förklaring. Jag väntar.
73 de Axel, SM4XIO
 
Skrevs ursprungligen av SM7NZB
Vaddå komma ifatt Danmark, enligt senaste OZ så kanske man slopar CW -kravet till Jul !
/ Tommy

Hej Tommy, du har helt rätt råkade få med Danmark i min iver att ge exempel , (slarvigt av mej...) se nedan "Källa = http://www.edr.dk/"
vi får hoppas att PTS kanske samordnar med ITST i Danmark???

73 de SM5WZG



Afskaffelse af cw-kravet for at komme på HF er nu indenfor rækkevidde
- 21. oktober 2003 - indsat af webmaster
På det årlige møde mellem IT- og Telestyrelsen (ITST) og EDRs Teleudvalg den 20. oktober var det vigtigste emne tidsplanen for afskaffelsen af cw-kravet for at komme på HF.
ITST og EDR var på forhånd indstillet på at fjerne kravet hurtigt; men ITST oplyste, at det af forvaltningsmæssige grunde kun kunne ske i forbindelse med udstedelsen af en revideret udgave af bekendtgørelsen for amatørradio.
ITST oplyste, at den nye bekendtgørelse forventes at kunne træde i kraft omkring nytår.
I november OZ vil der være en nærmere gennemgang af resultaterne fra mødet.
OZ7S Sven Lundbech
Landsformand EDR
 
Då är det väl bara att konstatera att vi, som vanligt, blir sist i hierarkin.

Klassiska svenska uttryck:

Konsekvensutredning = kan pågå hur länge som helst (modernt)

Långbänk = Nästan som ovan fast äldre uttryck (populär uttyck)

Remissförfarande = Nästan som ovan men där kan man ev spåra

Utredning = Likadant kan man inte se ett slut på detta.

:-(

Jan
 
De kanske inte öppnat brödluckan för att det inte är intressant för dem. Du vet, storebrorsyndromet. ;-)

Jag vill köra kortvåg NUUUUUUUUUUU! :) *hehe*
 
Jag vill inte köra kortvåg, trots att jag får, däremot CW på de högre banden. På 1296MHz tex kör vi nästan BARA CW.
Men jag kommer ihåg hur suget var när jag hade B-licensen och
måste köra 200 CW-QSO för att få A. Sen var det inte så kul att köra kortvåg hemifrån med dålig antenn, men kul från SK0UX tex. då fick man svar om man ropade på ett DX. / Tommy SM_snart6_NZB
 
Instämmer med Tommy /NZB!
Oavsett när kravet släpps kommer jag att fortsätta träna CW, för att kunna köra DX på VHF & Up-testerna.

Det är mycket troligt att jag kommer köpa en HF-rigg, men främst för att utnyttja mottagarens känslighet och slippa kabelförluster på de högre banden via transvertrar.

73 de SM7UPK
 
Den information vi fått från PTS är att de jobbar med inriktning på att det ska kunna bli en ändring från årsskiftet, men en ny föreskrift måste först beslutas av PTS styrelse och de har möte i mitten av december. Därför går det inte att få något säkert besked förrän om ett par veckor.

Sigge SM5KUX
 
Läste att PTS jobbar med inriktning på att det ska kunna bli en ändring från årsskiftet, men en ny föreskrift måste först beslutas av PTS .Ok vad händer sen då?Är det bara föreskriften som skall godkännas på möte eller?Skall dom sedan ha ett nytt möte och besluta när det skall träda ikraft?
Sedan så tycker jag som många andra här,att SSA är mycket dåliga på att informera på sin hemsida om detta.
Det lägs däremot en hel del på att (försöka)värva meddlemar.
Anders
 
Back
Top